۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۰۷:۲۹
کد خبر: ۳۵۹۳۲

1


«معاون محترم پژوهشی دانشکده به من فرمودند اعضای شورا موضوع همایش را نپذیرفته اند و این موضوع را در سطح یک همایش نمی دانند و حتی وقتی بعضی از دوستان گروه هم موضوع را متوجه شدند گله کردند که چرا دانشکده چنین همایشی را با چنین موضوعی برگزار نمی کند...و این باعث شد که من موضوع را با یکی از دوستانم در کتابخانه ملی مطرح کنم و آن ها به شدت از برگزاری چنین همایشی استقبال کردند».


نخستین همایش متن پژوهی ادبی به همت هسته‌ی مطالعات ادبی و متن پژوهی و مشارکت اندیشگاه کتابخانه ملّی قرار بود روز دوشنبه ششم اردیبهشت از ساعت14 الی 18برگزار شود به امروز سه شنبه موکول شده است. موضوع این همایش، نگاهی تازه به گلستان سعدی و هدف از برگزاری آن، آگاهی یافتن از آخرین پژوهش‌های استادان و پژوهشگران ادبیات فارسی در زمینه‌ی موضوعات همایش است.
در این زمینه قبل از آغاز همایش پای صحبت های دکتر  محمدرضا حاج بابایی نشستیم تا به این دو سوال پاسخ دهیم؛ نخستین همایش در چه شرایطی برگزار می شود و منظور از نگاهی تازه به سعدی چیست؟ این استاد خوش عکس دانشگاه علامه با طبع شیرین و لبخند نازنینی به سوالات ما پاسخ دادند؛


*  لطفا کمی در مورد ضرورت برگزاری چنین همایش هایی برای خوانندگان توضیح دهید :


همانطور که مستحضرید ادبیات فارسی با پیشینه ی هزار ساله ای که دارد آکنده از متون گوناگون در حوزه ی شعر و نثر است و ضرورت دارد که در مقاطع تاریخی مختلف به بازخوانی این میراث ادبی و معنوی بپردازیم . به همین دلیل با همفکری جمعی از استادان دانشگاه های گوناگون تصمیم گرفتیم که بار دیگر متن هایی را که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند یا به خاطر ارزش والای آن ها نیاز به توجه بیشتری دارند را مورد بررسی قرار دهیم و از صاحب نظران و اساتید  دعوت کنیم که در مورد آن‌ متون مباحث جدیدی را مطرح کنند .این ضرورت موجب شد که بیاییم و اینگونه نشست ها را تحت عنوان متن پژوهی ادبی و نگاهی تازه به متون ادب فارسی برگزار کنیم و به یاری خدا اولین نشست این مجموعه را در اردیبهشت ماه با عنوان نگاهی تازه به گلستان سعدی برگزار خواهیم کرد.


* چرا این همایش را با عنوان نگاهی تازه به گلستان برگزار می کنید و چرا اثر دیگری را انتخاب نکردید ؟


اولین نکته این که متون دیگری را هم در برنامه هایمان داریم که در همایش های بعدی به آن ها خواهیم پرداخت، اما نکته دیگر این است که گلستان سعدی کتابی است که به گونه ای پیوند دهنده دو مقطع تاریخی ایران است؛ «پیش از حمله مغول و بعد از حمله مغول» .
این کتاب توانسته است این دو دوره را به یکدیگر پیوند دهد و سرمشق نویسنده های دوران بعد باشد و متن ساده  امروزی که ما با آن صحبت می کنیم یا می نویسیم بر اساس الگوی گلستان طراحی شده است و از این رو آمده ایم و با پیشنهاد عزیزان، گلستان سعدی را به عنوان موضوع پژوهشی نخستین همایش برگزیدیم .


* جناب دکتر کمی در مورد ساختار همایش توضیح دهید ؟ و اینکه کمیته ی علمی و پژوهشی این همایش چه کسانی هستند و در روز همایش میزبان چه شخصیت های علمی خواهید بود ؟


همایش ما یک همایش علمی پژوهشی است و در پایگاه استنادی جهان اسلام با رتبه ی ISC به ثبت رسیده است و کتابخانه ی ملی جمهوری اسلامی ایران عهده دار برگزاری آن شده است.
کمیته ی علمی همایش جمعی از برجسته ترین استادان زبان و ادب فارسی هستند؛آقای دکتر یا حقی از دانشگاه فردوسی مشهد و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی که سخنران اصلی همایش است.
همچنین دکتر کوروش صفوی از استادان برجسته ی زبان شناسی ،استادان عزیز، آقایان ‌دکتر وفایی و دکتر تمیم داری، دکتر نصری و سرکار خانم دکتر واعظ از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و همچنین استاد گرامی جناب آقای دکتر عباسی از دانشگاه خوارزمی عضو کمیته ی علمی همایش هستند.
کمیته ی داوران هم تعدادی از عزیزان از دانشگاه های مختلف هستند . از دانشگاه علامه طباطبائی همکاران محترم و عزیزم ، نقش بسیار پررنگ و موثری در برگزاری این همایش دارند و همکاران عضو هیئت علمی ما را در برگزاری این همایش کمک می کنند.


* اگر ممکن است بفرمایید چه تعداد مقاله به همایش رسیده است و آیا مجموعه مقالات همایش چاپ می شود ؟


تاکنون حدود 85 مقاله به دست ما رسیده است که اعضای محترم کمیته داوران مشغول بررسی آن ها هستند و امیدواریم بتوانیم مجموعه مقالات همایش را همزمان با برگزاری همایش رونمایی کنیم .









شایان ذکر است مهلت ارسال مقالات به این همایش تا ۲۵ فروردین ۹۵  بود.چکیده ی مقالات پذیرفته شده در ویژه نامه ی همایش به چاپ رسیده و گواهی صادر می گردد و اصل مقالات پذیرفته شده نیز به صورت نسخه ی الکترونیکی منتشر خواهد می‌شود.

2


* آقای دکتر سوالی که برای ما مطرح بود این است که با توجه به اینکه شما از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه هستید ، چرا این همایش را در دانشگاه علامه برگزار نمی کنید و در کتابخانه ملی برگزار می کنید؟


بنده از زمانی که در این دانشگاه مشغول به کار شدم همانند دیگر همکارانم دغدغه ی اساسی ام پیشرفت دانشگاه در حوزه های مختلف علمی پژوهشی بوده و هست. پیشنهاد برگزاری این همایش را ابتدا در گروه زبان و ادبیات فارسی مطرح کردیم و همکاران محترم و سروران بنده در گروه از برگزاری این همایش استقبال کردند و آن را تصویب نمودند.
ظاهرا روند اداری به گونه ای است که بعد از تصویب گروه این موضوع در شورای پژوهشی دانشکده مطرح می شود و متاسفانه شورای پژوهشی دانشکده این موضوع را مورد تائید قرار نداد و البته دلیلش را هم به بنده اعلام نکردند.
من هم چند بار علت را جویا شدم و فقط معاون محترم پژوهشی دانشکده به من فرمودند اعضای شورا موضوع همایش را نپذیرفته اند و این موضوع را در سطح یک همایش نمی دانند و حتی وقتی بعضی از دوستان گروه هم موضوع را متوجه شدند گله کردند که چرا دانشکده چنین همایشی را با چنین موضوعی برگزار نمی کند.
من به خاطر این عزیزان دوباره نامه ای به معاون محترم پژوهشی دانشکده نوشتم و درخواست کردم که اگر می شود یک بازنگری در این موضوع داشته باشند که ایشان فرمودند که نظر شورای پژوهشی همان نظر قبلی است و این باعث شد که من موضوع را با یکی از دوستانم در کتابخانه ملی مطرح کنم و آن ها به شدت از برگزاری چنین همایشی استقبال کردند و به همین خاطر موجب شد که همایش به جای دانشگاه علامه در کتابخانه ملی برگزار شود و امید امیدواریم که همایش های بعدی را در دانشگاه علامه که خانه ی خودمان است بتوانیم برگزار کنیم .


* آیا برگزاری این همایش ها تداوم خواهد داشت ؟


به یاری حق تعالی و کمک دوستان برنامه ما اینگونه خواهد بود که در سال ، دو همایش در مورد متون ادبی برگزار کنیم تحت همین عنوان متن پژوهشی و ان شاءالله همایش بعدی را بعد از برگزاری همایش اول برنامه ریزی خواهیم کرد و اگر همه چیز طبق روال پیش برود در آبان ماه دومین همایش متن پژوهی ادبی را برگزار می کنیم .


3


همانطور که گفته شد موضوع این همایش، نگاهی تازه به گلستان سعدی و هدف از برگزاری آن، آگاهی یافتن از آخرین پژوهش‌های استادان و پژوهشگران ادبیات فارسی در زمینه‌ی موضوعات همایش است.محورهای همایش عبارت است از:تحلیل متن،بلاغت و زیبایی شناسی، سبک شناسی، نقد ادبی، مطالعات بینارشته ای، مطالعات زبانی، تاریخ ادبیات، ادبیات تطبیقی. این همایش در سالن اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی به نشانی تهران، بزرگراه شهید حقانی، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، برگزار می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار