استاد دانشکده حقوق در جمع استادان دانشگاه علامه به «مدیر دانشگاهی و استاد موفق در یک دانشگاه سرآمد» پرداخت و گفت: مدیریت مطلوب باید بتواند دانشگاه را به مکانی والا از حیث علمی و اخلاقی، با محیطی آرام، فعال و با نشاط و محلی برای تعالی و تضارب آرا و آموزش خوب و تقویت نیروی انسانی سالم برای جامعه تبدیل کند. چراکه این مدیریت با مدیریت یک اداره، سازمان، شرکت و یا کارخانه متفاوت است.
به گزارش عطنا، دکتر محمدرضا ضیائی بیگدلى، حقوقدان و استاد دانشگاه علامه طباطبائی، در مراسم تجلیل از «مقام استاد» که دوشنبه، 18 اردیبهشتماه در سالن تربیت بدنی پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد،گفت: من در اینجا به نمایندگی از اعضای مجمع صنفی دانشگاه علامه طباطبائی سخن میگویم به همین دلیل عنوان بحث بنده مدیر دانشگاهی و استاد موفق در یک دانشگاه سرآمد است.
وی ادامه داد: دانشگاه، مرکز آزاداندیشی، علممحوری، اندیشهورزی، شایستهسالاری، مهرورزی، انتقادپذیری، قانونمداری و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای جامعه است و یک دانشگاه سرآمد نیز سه پایه مهم و اساسی دارد: استاد موفق، دانشجوی موفق و مدیر دانشگاهی موفق.
از خدا میخواهم؛ نکند با تغییر رئیس جمهور تدبیر و امید بار دیگر دوران شوم و سیاه افراطیگری، خودکامگی، بیعدالتی، قانونگریزی حاکم بر جامعه و از جمله دانشگاه علامه طباطبائی ، به جامعه در حال گذر ایران بازگردد.
استاد دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه مفهوم دانشگاه سرآمد فی نفسه مفهومی چالشبرانگیز است، اذعان کرد: نگاه به مفهوم دانشگاه به عنوان یک نهاد برخواسته از دوران مدرنیته نشان میدهد که مفهوم سرآمد در بطن مفهوم دانشگاه نهفته است، به بیان دیگر، دانشگاه غیر سرآمد در واقع اصولاً دانشگاه نیست.
ضیائی بیگدلى اضافه کرد: همکار دیگری معتقد است، مفهوم سرآمد به جهات مختلف، یک مفهوم آرمانی است، زیرا باید از جهات امکانات پژوهشی، سطح علمی استادان، آزادیهای فکری، محیط بالنده علمی و مبادلات بینالمللی در سطح مطلوبی باشد، این در حالی است که ما در سطح جهان با دانشگاههای زیادی روبهرو هستیم که تمامی این امکانات را دارند و هیچکس در سرآمد بودنشان شک ندارد.
این استاد برجسته حقوق دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است «دانشگاه سرآمد» مولفههایی دارد و این مولفهها را اینچنین برمیشمرد:
الف) استقلال علمی، آموزشی، تحقیقاتی، اداری و مالی: به این معنا که دانشگاه نباید به هیچ رکن حکومتی وابسته باشد و این امر متاسفانه هنوز در جامعه ما به درستی شکل نگرفته است، استقلال در اینجا به معنای خودمختاری مطلق نیست بلکه منظور عدم وابستگی است. بنابر آنچه مسلم است، در جوامع پیشرفته اصل استقلال دانشگاه در چارچوب قوانین و مقرارت موضوعه شکل گرفته است. تعیین بودجه دانشگاه مخصوصاً دانشگاههای دولتی، نباید خدشهای به این امر وارد کند، چرا که سازمانهای مختلف دیگری مانند قوه قضاییه نیز وجود دارند که بودجهاشان از طریق دولت تامین میشود اما به طور کامل مستقل هستند.
ب) وجود دانشجویانی با استعداد بالا، علاقهمند و پیگیر در فراگیری دانش تخصصی خود، وجود مدیریت دانشگاهی شایسته و برخواسته از آرای استادان، داشتن نشریات تخصصی که حاوی مطالب و مقالات پر بار علمی باشند، دارا بودن تشکلهای مناسب دانشگاهی، دانشجویی و صنفی: دانشگاه باید نهادی در خدمت جامعه باشد و نیازهای علمی و تخصصی بخشهای مختلف آن را مرتفع سازد؛ در مقابل جامعه هم باید شأن و منزلت لازم برای جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان را از حیث مالی و معنوی به رسمیت بشناسد، اگر دانشگاه فاقد نیروی انسانی متخصص، عالی، کارآمد و فاقد تجهیزات علمی و آموزشی لازم باشد، چگونه میتواند نیازهای جامعه را به نحو مطلوب برآورده کند؟
او ادامه میدهد: یکی از جلوههای بارز ارتباط دانشگاه با جامعه، ارتباط دانشگاه با نهادهای دولتی است، زیرا دانشگاهها میتوانند بازوی کارشناسی و مشورتی بسیاری مفیدی برای نهادهای دولتی باشند و آنها را در علمی کردن وظایفشان یاری کنند. در این مورد جایگاه تحقیقات دانشگاهی میتواند برای این نهادها بسیار مفید باشد.
از دیدگاه دکتر ضیائی بیگدلی استادان سرآمد نیز مشخصههایی دارند که در پی میآید:
الف) شایستگی علمی: استادان، اشخاص متفکر و اندیشمند هر جامعهای هستند، از این رو نقش بسیار مهم و حساسی بر عهدهاشان است، زیرا میتوانند با نظریهپردازی یا تبیین نظریات از یک طرف و آموزش نسل جوان جامعه از طرف دیگر، در ساخت امروز و فردای جامعه نقش داشته باشند. شایستگی علمی، با توجه به تحقیقاتی که استادان انجام میدهند، کاربست آنها در بخشهای مختلف جامعه و تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر خصیصه بسیار مهمی است.
شایستگی علمی استاد را میتوان بر اساس معیارهای ارزشی مانند معلومات علمی تخصصی و روزآمد ارزیابی کرد. در این رابطه، دارا بودن عالیترین مدارک تحصیلی میتواند یکی از شرایط استاد شایسته باشد اما کافی نیست، در دنیای امروز کم نیستند استادانی که حتی بدون مدرک دانشگاهی از شایستگی علمی برای تدریس در دانشگاه برخورداند.
ب) شایستگی اخلاقی فردی و اجتماعی: این اصل معیارهایی مانند تقوا، تعهد، ادب، متانت، جدی بودن، خوشرو بودن، آراستگی و پیراستگی ظاهری دارد، شأن و منزلت بالای کلاس به عنوان مکانی مقدس ایجاب میکند که استاد با ظاهری مرتب و تمیز در کلاس حاضر شود.
ج) رابطه علمی انسانی استاد و دانشجو: یکی از ویژگیهای استاد موفق رعایت یک سلسله روابط در مناسبات انسانی میان خود و دانشجو مخصوصاً در کلاس درس است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی یکی از محورهای پیشرفت دانشگاه در هر جای دنیا وجود مدیری قانون مدار، کارآمد، شایسته، قوی، دانا و مستقل دانست و گفت: مدیریتی که بتواند دانشگاه را به مکانی والا از حیث علمی و اخلاقی، با محیطی آرام، فعال و با نشاط برای استادان، دانشجویان و کارمندان دانشگاه و محلی برای تعالی و تضارب آرا و آموزش خوب و تقویت نیروی انسانی سالم برای جامعه تبدیل کند. مسلماً مدیریت دانشگاه با مدیریت یک اداره، سازمان، شرکت و یا کارخانه متفاوت است.
وی در پایان با بیان اینکه «دو خواسته از خداوند متعال دارد»، افزود: اول اینکه روزی برسد که دانشگاه ما، به دانشگاهی سرآمد، با استادانی موفق و کارآزموده و مدیران دانشگاهی دلسوز و کارآمد تبدیل شود، هر چند این بدین معنا نیست که امروزه در دانشگاه ما مدیران و استادان موفقی وجود ندارند و بنده از این بابت خدا را شاکرم؛ دیگر اینکه نکند با تغییر رئیس جمهور تدبیر و امید بار دیگر دوران شوم و سیاه افراطیگری، خودکامگی، بیعدالتی، قانونگریزی حاکم بر جامعه و از جمله دانشگاه علامه طباطبائی ، به جامعه در حال گذر ایران بازگردد.