۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۵۵
کد خبر: ۸۱۲۴۱
mehdi Pazuki

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: با شنیدن وعده‌ و وعید نامزدهای ریاست‌جمهوری، آرزو می‌کنم مردم پیش از باور اعطای یارانه چند برابر، دوبرابرسازی درآمد در چهار سال، اشتغال‌زایی چندمیلیونی و...، درباره «چگونگی» اجرای هزاران وعده شیرین بپرسند.


به گزارش عطنا به نقل از تارنمای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «مهدی پازوکی» افزود: باید پرسید از کجا منابع مالی یارانه چند برابر و کارانه بیکاری را تهیه می‌کنید؟


به گفته وی، فعالان اقتصادی، بخش خصوصی و مردم پیش از هر خواسته و مطالبه‌ای باید یاد بگیرند و سوال کنند فلان وعده بر اساس کدام برنامه تحقق پیدا می کند و منابع مالی این برنامه کدام است؟


این اقتصاددان بیان داشت: اقتصاد ایران پیش از شعار، به طراحی سیستم


 و راهبرد نیاز دارد. الزام رشد اقتصادی برنامه‌ریزی بلندمدت و پایداری است که نباید با تحولات سیاسی تغییر کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دولت یازدهم، کارنامه بسیار خوبی دارد؛ در این دوره اقتصاد ایران توانست با کشورهای جهان و اقتصاد بین‌الملل تعامل برقرار کند که اهمیت بسیار دارد. افقی پیشروی اقتصاد ایران گشوده شده است؛ البته وضعیت می‌توانست بهتر از این باشد اما با موانعی جدی برای حرکت روبرو بود.


 



مبارزه با فساد مهترین بخش کارنامه اقتصادی دولت یازدهم


پازوکی افزود: در هر سیستم اقتصادی که افکار برنامه ستیزی یا تندرویی حاکم باشد، اقتصاد از مسیر اصلی خارج می شود یا حرکت آن به مانع برخورد می‌کند. برای نمونه چگونه عده‌ای می‌توانند یارانه را چندین برابر افزایش دهند وقتی دولت بودجه عمرانی ندارد؟


این کارشناس مسائل اقتصادی درباره مهمترین نکته کارنامه اقتصاد دولتی یازدهم گفت: مهم‌ترین مسئله نه کنترل تورم و رکود و نه نرخ رشد اقتصادی، بلکه پایه‌ریزی مبارزه با فساد و شفافیت بود.


وی تصریح کرد: روحانی مهمترین گام‌های مبارزه با فساد را در تاریخ پس از انقلاب برداشت. مطابق قانون اساسی دولت وظیفه پیشگیری از فساد دارد و برخورد با آن بر عهده نهاد دیگری است، اما رئیس‌جمهوری تا جایی که توانایی داشت باقدرت با این پدیده برخورد کرد و عملکرد قابل قبولی در این زمینه دارد.


پازوکی درباره دیگر سیاست‌های اقتصادی گفت: کاهش نرخ تورم به کمتر از بهره بانکی سبب شد ریخت‌وپاش‌های کمتری صورت بگیرد. در چهار سال گذشته میزان معوقات بانکی، افزایشی پیدا نکرد در حالی که روند پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی ادامه دارد.


وی یادآوری کرد: تورم قاتل فقیران و حقوق‌بگیران است و در بررسی شاخص‌های فلاکت این عدد را بسیار تاثیرگذار می‌دانیم. رتبه ایران در شاخص فلاکت در سال 1391، عدد 46 بود که پارسال به 21 رسید و این‌یک حرکت قابل قدردانی است.


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اقتصاد ایران به تعامل با جهان نیاز دارد و باید بتواند با بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارتباط برقرار کند و توان رقابتی خود را افزایش دهد اما تفکر اقتصادی که پشتوانه برنامه‌ای نداشته باشد نمی‌تواند راه خود را به سوی توسعه بگشاید.


وی تصریح کرد: دولت دوازدهم باید از همان سال نخست فعالیت، یارانه دهک مرفه جامعه را حذف کند و فقط به دهک پایین زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی یارانه بدهد.


در تبلیغات انتخابات برخی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مواردی مانند افزایش پرداخت یارانه، اشتغالزایی و نیز رشد درآمد کشور مطرح شده است.


انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره مجلس دهم شورای اسلامی بیست و نهم اردیبهشت ماه همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار