۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۴۷۵۲
entekhabat modiran nashriat (35)

بررسی درخواست و صدور مجوز انتشار نشریات غیرپژوهشی دانشگاهی مطابق دستورالعمل، از وظایف اصلی کمیته‌ای است که دو عضو اصلی آن به تازگی از بین مدیران مسئول نشریات دانشجویی انتخاب شده‌اند، دو دانشجویی که از دو طیف سیاسی متفاوت هستند که در نوع خود جالب و امیدوارکننده است.


به گزارش عطنا، دور دوم انتخابات مدیران مسئول نشریات جهت عضویت در کمیته نظارت بر نشریات دانشگاه به دلیل تساوی آرای چهار نفر از برگزیدگان در دور اول، یکشنبه، 15 اسفندماه با حاشیه‌هایی، در ساختمان معاونت دانشجویی در پردیس دهکده المپیک دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در این انتخابات سید امیررضا جلالی،مدیر مسئول نشریه باران و محمد خجسته چیرانی،  مدیرمسئول نشریه جریان (اعضای اصلی) و حسین رحمانی‌زاده (به‌صورت علی‌البدل)، به عنوان منتخب مدیران مسئول نشریات دانشگاهی به کمیتۀ ناظر بر نشریات راه پیدا کردند. برای درک بهتر از وظایف و نحوه عملکرد این کمیته به سراغ علیرضا قنبری، مسئول خانه نشریات دانشگاهی رفتیم تا از او این مسائل را جویا شویم.



ترکیب کمیته ناظر بر نشریات و وظایف آن


قنبری در مورد ترکیب کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی، گفت:  این کمیته دارای اعضایی از از بخش‌های مختلف دانشگاه هستند که هر کدام وظایف خود را دارند.


به گفته قنبری، ترتیب این اعضای ناظر بر نشریات دانشگاه علامه طباطبائی به شکل زیر است:


1ـ معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه (رئیس کمیته)


2ـ نماینده تام الاختیار و دایم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه


3ـ یک حقوق‌دان به انتخاب رئیس دانشگاه


4ـ سه نفر عضو هیات علمی دانشگاه به انتخاب شورای فرهنگی دانشگاه


5ـ مدیر امور فرهنگی دانشگاه (دبیر کمیته)


6ـ سه نفر از مدیران مسئول نشریات دانشگاهی به انتخاب مدیران مسئول نشریات دانشگاه که یک نفر از ایشان عضو علی‌البدل محسوب می‌شود.


مسئول خانه نشریات دانشگاه علامه طباطبائی درباره شرح وظایف این اعضا هم گفت اعضای کمیته که شرحش در بالا یاد شد، وظایف زیر را در کمیته دنبال می‌کنند:


1ـ بررسی درخواست و صدور مجوز انتشار مطابق بخش دوم این دستورالعمل


2ـ نظارت بر عملکرد نشریات دانشگاهی و تذکر اولیه در صورت لزوم


3ـ رسیدگی به تخلفات و شکایات ناشی از عملکرد نشریات دانشگاهی مطابق بخش 6 این دستورالعمل


4ـ نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل، مصوبات و شیوه نامه های شورای مرکزی ناظر


5ـ بررسی محتوایی نشریات دانشگاه در جلسه ماهیانه کمیته ناظر و ارسال نتایج آن به شورای مرکزی ناظر


6ـ برگزاری دوره‌های آموزشی برای متقاضایان نشریات دانشجویی اعم از صاحبان امتیاز، مدیران مسئول، سردبیران و سایر عوامل اجرایی براساس برنامه آموزشی شورای مرکزی ناظر.



حضور طیف‌های مختلف باعث صیانت از منافع همه است



مسئول خانه نشریات دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به سئوال خبرنگار عطنا مبنی بر اینکه ترکیب متفاوت اعضای کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی به نفع مدیران مسئول نشریات است یا خیر، اظهار کرد: اگر منظورتان در مورد اعضای دانشجویی کمیته است، به نظرم بله، اینکه از دو طیف مختلف باشند، طبیعتاً می‌تواند از منافع همه نشریات صیانت کند. البته همه اینها به خصوصیات علمی و اخلاقی و منش سیاسی آنها فارغ از جناح‌بندی‌های رایج  مربوط می‌شود و می‌تواند تاثیر‌گذار باشد.


قنبری در ادامه به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر اتاق مشخصی به فعالان نشریات دانشگاهی تعلق ندارد.


او افزود: خانه نشریات دانشگاه برای ساماندهی نشریات دانشگاهی در معاونت فرهنگی دانشگاه مستقر است که به حمایت مالی و معنوی از نشریات دانشگاهی می‌پردازد، مثل حمایت از چاپ و انتشار، حمایت از طراحی و صفحه‌آرائی، برگزاری دوره‌های آموزشی روزنامه‌نگاری در نشریات، معرفی و توزیع منابع و کتب روزنامه‌نگاری است.


 مسئول خانه نشریات دانشگاه علامه طباطبائی ضمن اشاره به اینکه عضو علی‌البدل این کمیته بدون حق رای می‌تواند در جلسات حاضر شود، گفت: امیدوارم دانشجویان با عقلانیت، رعایت اخلاق و انصاف در نشریات دانشجویی قلم بزنند و روحیه امید و آزاداندیشی را با قلمشان در دانشگاه زنده نگه دارند.


 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار