۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ۱۲:۵۰
کد خبر: ۶۸۹۵۹
anjomanha95 (9)

نشست هم‌اندیشی دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشکده‌های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی با حسین سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه و با حضور مرتضی خورسندی، مدیر امور فرهنگی و عصمت مومنی مدیر جدید نظارت و ارزیابی این معاونت برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نشست حسین باقری، دبیر شورای دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات، میرشاهین فاطمی، دبیر دبیران دانشکده علوم اجتماعی، مرجان جعفری‌نوذر، دبیر دبیران دانشکده مدیریت و حسابداری، فائزه اعلمی، دبیر دبیران دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی و الهیات و معارف اسلامی، ندا خانی‌فراهانی، دبیر دبیران دانشکده حقوق و علوم سیاسی، امین تجن‌جاری، دبیر دبیران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و مهدی کشاورز، دبیر دبیران دانشکده بیمه اکو و برخی از کارشناسان معاونت فرهنگی و اجتماعی حضور داشتند.


در ابتدای این نشست، زهرا جلیلیان، کارشناس انجمن‌های علمی-دانشجویی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به بیان گزارشی از وضعیت این انجمن‌ها پرداخت و گفت: انجمن‌های علمی حلقه واسط بین دانشجو، استاد، دانشکده و در نهایت دانشگاه و دیگر نهادهای بیرون از مجموعه دانشگاه هستند.


وی با اشاره به اینکه دانشگاه از سال 89 از پنج انجمن علمی-دانشجویی به 64 انجمن در سال جاری رسیده است، افزود: البته مجوز دو انجمن جدید نیز در حال صدور است که با احتساب آنها دانشگاه علامه طباطبائی دارای 66 انجمن علمی-دانشجویی است.


جلیلیان با بیان اینکه به تعداد انجمن‌های علمی-دانشجویی نیز استاد مشاور وجود دارد، بیان کرد: با توجه به این رشد انجمن‌های علمی-دانشجویی تعداد کارشناسان آن نیز در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز به سه کارشناس رسیده است.


وی البته خاطرنشان کرد: در نتیجه افزایش تعداد کارشناسان انجمن‌های علمی-دانشجویی به سه کارشناس به نوعی یک‌دستگی و انسجام میان انجمن‌ها تبدیل به سه‌دستگی شد که مشکلاتی را نیز به همراه داشت.


جلیلیان با اشاره به اینکه افزایش تعاد کارشناسان انجمن های علمی-دانشجویی موجب ایجاد موازی‌کاری در فعالیت‌ها شد، گفت: به شخصه معتقدم که این حرکت موجب ضربه جدی به انجمن‌های علمی-دانشجویی شد و دیگر آن ارتباط و تعامل گذشته بین دانشکده‌ها و انجمن‌ها را نداشتیم.


وی مهمترین فعالیت انجمن‌های علمی-دانشجویی را آموزش دانست و گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی، میزگرد‌های نقد و بررسی، مناظره‌های علمی، همایش‌های ملی، طراحی کتاب و انتشار نشریه، ایجاد حلقه‌های مطالعاتی و سایر فعالیت‌های علمی در این راستا است.


anjomanha95 (7)


جلیلیان به لزوم برگزاری جلسات کمیته حمایت و نظارت از انجمن‌های علمی-دانشجویی اشاره کرد و یادآور شد: این جلسه باید در ماه دو بار برگزار شود ولی در چند ماه گذشته در معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار نشده است.


وی با بیان اینکه بعد از ماه‌ها اولین جلسه با دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبائی همین جلسه است، افزود: یک جلسه نیز باید با اساتید مشاور انجمن‌های علمی-دانشجویی برگزار کنیم.


در ادامه سمیه میراشه، دیگر کارشناس انجمن‌های علمی-دانشجویی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات انجمن‌های همین عدم ارتباط با بدنه معاونت فرهنگی بوده است، گفت: بسیار خوشحالم که در بدو ورود آقای سلیمی‌بجستانی به معاونت فرهنگی و اجتماعی چنین جلسه‌ای تشکیلا می‌شود.


وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی-دانشجویی بزرگترین نهاد علمی دانشگاهی با 11 هزار عضو در سراسر کشور است، اظهار کرد: انجمن‌های علمی-دانشجویی حلقه واسط بین سیاستگذاری های کلان و بدنه دانشجویی هستند.


میراشه اضافه کرد: واقعا در سالهای اخیر با ضعیف شدن انجمن‌ها علمی-دانشجویی روبرو شدیم و سه تکه شدن کارشناسان برای رسیدگی به فعالیت‌ انجمن‌ها اگرچه موجب این شد که وقت بیشتر برای دانشکده در نظر گرفته شود ولی در نهایت تبدیل به یک آفت شد.


وی با اشاره به اینکه این سه تکه شدن موجب دوری و عدم ارتباط میان انجمن‌های علمی و دانشجوی و معاونت فرهنگی شد، اذعان کرد: امیدوارم این جلسه همانند برجام موجب بازی بردبرد شود.


امین تجن‌جاری، دبیر دبیران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی نیز در این نشست گفت: به آقای سلیمی‌بجستانی که استاد دانشکده روانشناسی است و علاوه بر مسئولیت معاونت دانشجویی، معاونت فرهنگی و اجتماعی را نیز بر عهده گرفته تبریک می‌گویم و اعتقاد دارم با «ایده‌های خوبی که شما مدنظر دارید» وضعیت تغییر می‌کند.


وی با بیان اینکه فعالیت‌های انجمن‌های علمی-دانشجویی همیشه مورد توجه مدیران فرهنگی و مسئولان دانشگاه بوده است، افزود: دلیل این امر آن است که انجمن‌های علمی-دانشجویی بی‌حاشیه‌ترین نهادها در دانشگاه هستند و بیشتر به فعالیت‌های علمی و اجرایی می‌پردازند که هیچ خطری برای مسئولان ندارند.


تجن‌جاری با اشاره به اینکه در بدو ورود آقای سلیمی‌بجستانی به معاونت فرهنگی و اجتماعی، شاهد کاهش شدید فعالیت‌های انجمن‌های علمی-دانشجویی هستیم که باید برای آن چاره‌اندیشی شود، بیان کرد:‌ باید زمینه انتخاب انجمن‌های علمی-دانشجویی به خصوص در جشنواره حرکت دانشگاهی شفاف‌سازی صورت گیرد.


وی تایید استادان مدعو برای برنامه‌های انجمن‌های علمی-دانشجویی و اختصاص بودجه و تسریع در روند آن را از مهمترین مشکلات برشمرد و گفت: در زمینه اختصاص بودجه‌ها نیز باید به انجمن‌های علمی-دانشجویی توجه بیشتری شود.


تجن‌جاری تاکید کرد: معاونت فرهنگی باید همانند یک پدر که به فرزندان خود با یک چشم نگاه می‌کند به تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی نیز باید با یک چشم نگاه کند.


anjomanha95 (13)


وی با بیان اینکه باید به قوانین تمکین و از اجرای قانون‌های من‌درآوردی خودداری کرد، گفت: اینکه در جشنواره‌ای به پنجاه نفر جایزه بدهند معنا ندارد بلکه باید بر اساس ارزیابی دقیق و علمی نفرات برتر را مشخص کرد.


دبیر دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی با بیان اینکه باید برای جلوگیری از شبهات، شفاف عمل کرد، افزود: به‌رغم فعالیت‌های علمی انجمن‌های علمی-دانشجویی که حتی برای اجرای برنامه‌ها از جیب خود نیز هزینه می‌کنند نه تنها در زمینه کارنامه‌ علمی سودی ندارد، حتی یک کار دانشجویی ساده را نیز از ما دریغ می‌کنند در حالی که دانشگاه‌هایی مثل الزهرا (س) برای اعضای اصلی انجمن‌های علمی-دانشجویی کار دانشجویی در نظر می‌گیرد و هزینه‌ای را در پایات ترم به آنها اختصاص می‌دهد.


تجن‌جاری یادآور شد: در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی 12 انجمن علمی-دانشجویی فعال است.


مهدی کشاورز دبیر دبیران دانشکده بیمه اکو گفت: البته در این دانشکده فقط یک انجمن علمی-دانشجویی به نام بیمه‌اکو فعال است و چیزی تحت عنوان دبیر دبیران ندارد.


وی با بیان اینکه باید ساختار معاونت فرهنگی در زمینه نظارت کارشناسان بر فعالیت‌های دانشجویی تغییر کند، افزود: با فعالیت کارشناسان در یک مجموع کاری از فعالیتهای شخصی و سلیقه ای جلوگیری می‌شود.


کشاورزی با اشاره به اینکه ارتباط با انجمن‌های علمی-دانشجویی در چند مورد قابل‌ لمس بوده و نیاز به زمان زیادی هم ندارد، بیان کرد: گرفتن مجوز برای انجام فعالیت‌ها، اختصاص بودجه و کاهش مشکلات از طریق برگزاری جلسات متعدد با دبیران انجمن های علمی-دانشجویی سه موردی است که در صورت تمرکز بر این محورها می‌توان بسیار کارد مفید و موثر انجام داد.


در بخش دیگر این نشست، حسین باقری، دبیر دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی خطاب به سلیمی‌بجستانی، گفت: به بی‌وفاترین صندلی ایران خوش آمدید، صندلی معاون و مدیر فرهنگی دانشگاه وفا ندارد و مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفته‌اید.


وی مهمترین مشکل پیش روی انجمن‌های علمی-دانشجویی را ساختار معاونت فرهنگی و اجتماعی و تغییر مدیران آن دانست و افزود: تا دبیران و دانشجویان انجمن‌های علمی-دانشجویی خود را برای فعالیت‌های گسترده در طول ترم آماده می‌کنند بلافاصله مدیران تغییر می‌کنند که اینگونه تغییرات آسیب‌های جدی را به انجمن‌ها وارد کرده است.


باقری خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که انجمن‌های علمی-دانشجویی در معاونت فرهنگی و اجتماعی با آن دست و پنجه نرم می‌کردند این بود که دانشجویان جای کارشناس و کارمند دانشگاه را گرفته و درمورد برنامه‌ها و عملکرد انجمن‌ها نظر می‌دادند.


وی در همین رابطه افزود: اینگونه نظر دادن دانشجویان موجب دخالت سلایق شخصی در انتخاب‌ها و در نهایت ناامیدی و یأس دانشجویان و دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی می‌شد و می‌گفتند، دیگر ما با چه انگیزه‌ای فعالیت کنیم.


باقری با اشاره به اینکه کارشناسان انجمن‌های علمی-دانشجویی و فرهنگی و هنری باید در یک اتاق و دور همدیگر در زمینه برنامه‌های علمی و فرهنگی دانشجویان تصمیم‌گیری کنند تا از اعمال سلیقه شخصی و اعمال نظرهای دوستانه جلوگیری شود، اظهار کرد: انجمن‌های علمی-دانشجویی باید برای اعضای آن خروجی داشته باشد.


وی افزود: بنده وقتی وارد فعالیت انجمن‌های علمی-دانشجویی می‌شوم بعد آن همه فعالیت و تاسیس انجمن علمی به این فکر می‌کنم که چه خروجی برای بنده و دیگر اعضا دارد. ضمن‌آنکه خود دانشگاه نیز باید اینگونه فعالیت‌های دانشجویان را برای آینده علمی و شغلی آنها در نظر بگیرد.


دبیر دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به تکه‌تکه شدن انجمن‌های علمی-دانشجویی در معاونت فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: معاونت جدید باید زمینه‌ای را برای دانشجویان و اعضا فراهم کند که فعالیت در انجمن‌های علمی-دانشجویی برای آنها صرف کرده و ارزش داشته باشد.


anjomanha95 (3)


وی خاطرنشان کرد: نشریه انجمن ما در سطح کشور اول شد و هیچگونه تقدیری از انجمن صورت نگرفت و البته ما هم دنبال این نبودیم.


باقری با بیان اینکه  به شخصه انگیزه‌ای برای فعالیت در انجمن‌های علمی ندارم، افزود: در معاونت فرهنگی نیز نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که ما رتبه کشوری که کسب می‌کنیم نیز بگویند که کسب کردید که کردید مهم نیست.


میرشاهین فاطمی، دبیر انجمن علمی تعاون و رفاه و دبیر انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی نیز بیان کرد: انجمن های علمی-دانشجویی به دلیل مشغله‌های علمی زیاد وقت ندارد که با حاشیه‌ها بپردازند و بیشتر به دنبال حل مشکلات هستند.


وی با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی-دانشجویی به دنبال مناقع دانشجو دانشگاه هستند، افزود: انجمن‌های علمی-دانشجویی علمی‌ترین نهادی است که می‌تواند در دانشگاه وجود داشته باشد و این علمی‌ترین نهاد اکنون در حاشیه‌ترین نهاد است.


هاشمی خواستار تجدیدنظر در هیئت نظارت بر مجوز برنامه‌های انجمن‌های علمی-دانشجویی شد و گفت: می‌توان با فعال کردن کیمته حمایت و نظارت بر انجمن‌های علمی و از این طریق مجوز برنامه‌ها را صادر کرد.


وی با اشاره به اینکه نباید وضعیت به گونه ای باشد که برنامه‌های علمی انجمن های علمی-دانشجویی با برنامه های سیاسی سایر تشکل‌ها اشتباه گرفته شود، اذعان کرد: اینکه در صدور مجوز برنامه‌ها انجمن های علمی-دانشجویی نادیده گرفته می‌شوند باید تغییر کند.


هاشمی در پایان خواستار احترام تمامی مسئولان دانشگاه به استقلال انجمن‌های علمی-دانشجویی شد.


فائزه اعلمی، دبیر دبیران دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی و الهیات و معارف اسلامی نیز با اشاره به اینکه 12 انجمن علمی-دانشجویی در این دانشکده فعال است، گفت: از آقای سلیمی‌بجستانی تقاضا دارم که در زمینه تخصص هزینه‌ها حتما توجه جدی به انجمن‌های علمی-دانشجویی داشته باشند.


وی با بیان اینکه شفاف‌سازی در بودجه‌های تخصصی به تشکل‌های دانشجویی موجب اعتماد و افزایش انگیزه برای فعالیت در دانشجویان می‌شود، افزود: امیدوارم با حضور مدیریت جدید در معاونت فرهنگی و اجتماعی، سردرگمی‌ها پایان یابد.


مرجان جعفری‌نوذر، دبیر دبیران دانشکده مدیریت و حسابداری نیز اظهار امیدواری کرد با حضور معاون جدید در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شاهد تغییر جدی بوده و ساختار نسبت به گذشته بهبود یابد.


ندا خانی‌فراهانی، دبیر دبیران دانشکده حقوق و علوم سیاسی نیز با بیان اینکه در این دانشکده 6 انجمن علمی-دانشجویی فعالیت می‌کند، گفت: از این تعداد چهار انجمن متعلق به حقوق و دو انجمن نیز به حوزه علوم سیاسی می‌پردازند.


وی خواستار ایجاد یک سلسله راهکارها و هماهنگی‌ها برای صدور مجوز برنامه‌های انجمن های علمی-دانشجویی شد و افزود: نباید برنامه‌های انجمن های علمی به دلیل نبود سالن لغو شود.


گفتنی است دکتر سلیمی بجستانی با گوش دادن به تمام انتقادات در سخنانی پاسخ ابهامات را داده و از برنامه‌هخای جدید این معاونت گفت. متن این سخنان را اینجا بخوانید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار