معاون وزیر ارتباطات از افزایش شاخصهای تقریبی دسترسی به شبکه طی چهار سال اخیر در کشور خبر داد و گفت: شاخصهای دسترسی شبکه در کشور ما بین ۷ تا ۱۰ برابر شده است.
به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، امیرحسین دوایی در افتتاحیه سومین جشنواره تجاری سازی فناوریهای پیشرفته بر اهمیت ایجاد اکوسیستم سرمایهگذاری در راستای فناوری های کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه ما طی ۴ سال اخیر شاهد افزایش ۷ تا ۱۰ برابری شاخص دسترسی مردم به شبکه در سطح کشور هستیم باید بر این بخش تمرکز بیشتری داشته باشیم.
وی افزود: طی سالهای اخیر ظرفیت انتقال دیتا در شبکه داخلی ما به ۴ ترابایت افزایش یافته که البته طی چند ماه آینده این میزان به ۱۰ ترابایت نیز خواهد رسید ضمن اینکه در فضای ICT کشور نیز حرکت هایی درون اکوسیستمی که با حمایت های دولتی و همکاری بخش خصوصی به وجود آمده، شکل گرفته است.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: امروزه شاهد شکلگیری شرکتهایی در این حوزه فناوری هستیم که شاید ایده ای نوآورانه ندارند اما توانسته اند ایده های نوآورانه جهانی را بومی سازی کنند و در سطح ملی به اجرا بگذارند. لذا می توان به این نتیجه رسید که زیرساخت های لازم و اکوسیستمی که شاید کامل نباشد، اکنون برای شروع این بخش وجود دارد اما قطعا ما نیازمند ایجاد نکاتی برای پایداری این بخش ها هستیم.
دوایی تغییر فضای کاربری فناوری را یک الزام در دنیا امروز خواند و گفت: امروزه ماهیت کسب و کارهای جدید تغییر یافته است لذا صرفا خرید و فروش در فضای دیجیتالی کافی نیست و باید این قسمت را گسترش داد اما از آنجایی که سرزمین فضای مجازی مربوط به دیتاها و اطلاعات است، باید این سرمایه ها را حفظ کرد. این در حالی است که ما امروز در کشور خودمان فضایی برای هویتیابی کاربران ایرانی نداریم و این هویتیابی از طریق سیستمهایی نظیر گوگل یا فیس بوک انجام می شود.
وی ادامه داد: امروز وقتی کاربر ایرانی از نرم افزاری مثل اسنپ استفاده میکند، ناچار است که از مبنای گوگل مپ بهره مند شود که قطعا هویت ایرانی را تحت الشعاع قرار می دهد و از نکات بسیار پیچیده است و از تاکید بر فیلتر کردن محتواهای نامناسب بسیار مهمتر است.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در راستای توسعه فناوری کشور ما باید در سه بخش هویتیابی، اطلاعات مکانی و ورود به نرم افزارهای موتور جستوجو و پیام رسانها وارد شویم زیرا این مباحث به صورت کلی زیرساختهای فضای فناوری را شکل می دهند.
مجری توسعه شرکتهای نوپا و سرمایه گذاریهای مشترک در شرکت مخابرات ایران هم از ورود این شرکت به عرصه حمایت از ایدههای نوین در عرصه های فناورانه خبر داد و گفت: بسیاری از مردم شرکت مخابرات را عموما به عنوان شرکتی که در ایجاد شبکه و ارتباطات ICT تبحر دارد می شناسند اما باید اعلام کنم که این شرکت در پی شبکه سازی و همراهی با شرکای جدیدی است که ایده های نوآورانه ارائه می دهند.
علمایی در خصوص دلیل اعلام حمایت شرکت مخابرات ایران اظهار کرد: یکی از دلایل مهم برای ورود شرکت مخابرات به عرصه حمایت های سرمایه گذارانه از استارت آپ ها، شرکتهای دانش بنیان و ایده های نوین بحث مسئولیت اجتماعی است که به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای ایرانی ضروری است.
او ادامه داد: بحث دوم برای حضور شرکت مخابرات ایران در عرصه سرمایهگذاریهای نوین مربوط به حفظ جایگاه این بخش در عرصه بازار رقابت است چرا که قطعا عدم دریافت ایدههای نوین میتواند مانع موفقیت هر شرکتی در عرصه رقابتی شود.
علمایی تصریح کرد: با توجه به دلایلی که ذکر شد، شرکت مخابرات ایران از کلیه طراح های استارت آپ، شرکت های دانش بنیان و کلیه ایده های نوین حمایت خواهد کرد لذا در این راستا برنامه سومین جشنواره تجاری سازی فناوری های پیشرفته را به فال نیک می گیریم.
وی افزود: حضور شرکتهای صنعتی دنیا در عرصه ICT بیانگر اهمیت این عرصه و گردش مالی آن در سطح دنیاست که ما نیز باید به آن توجه ویژه داشته باشیم ضمن اینکه در بودجه حوزه ICT نیز به طور صریح به وزارتخانه و شرکتهای تابعه اعلام شده که بودجه خاصی را برای طرح های نوآورانه و استارت آپ ها لحاظ کند.