۰۴ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۰۵
کد خبر: ۶۶۲۳۹
resane goftogooy farhangi iran arab 2 (30)

هادی خانیکی «اسلام رسانه‌ای شده» را عامل ویرانگر فرهنگ و اندیشه گفت‌وگو در جهان شبکه‌ای امروز دانست و بیان کرد: از جمله آثار سوء همین پدیده‌ای است که با برجسته‌سازی «خشونت و هویت»، می‌کوشد چهره رحمانی اسلام را به حاشیه براند.


به گزارش عطنا، نشست تخصصی «رسانه‌ها، چالش‌ها و مسائل جدید در گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب»، با حضور جمعی از اندیشمندان علم ارتباطات ایران و کشورهای عرب، یکشنبه سوم بهمن‌ماه در سالن شورای دانشکده ارتباطات دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


در پنل دوم این نشست با عنوان «گفت‌و‌گوهای ایرانی و عربی، اندیشه‌ها، زمینه‌ها و الگوها» که به مدیریت هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات صورت گرفت، خانیکی در سخنانی گفت: در این نشست بناست به طرح «اندیشه‌ها، زمینه‌ها و الگوهای مؤثر» در فراهم آوردن«امکان» گفت‌وگوهای ایرانی و عربی با موضوعیت و محوریت رسانه‌ها پرداخته شود.


وی افزود: در افتتاحیه این نشست در زمینه‌های تهدیدآمیز برای شکل‌گیری گفت‌وگو صحبت شد و حال باید به این بپردازیم که چه امکان‌ها و فرصت‌هایی به لحاظ تاریخی و فرهنگی در جهان عربی و ایرانی شکل گرفته است.


مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه رسانه‌ها از آن رو که نسبتی معنادار با «حوزه عمومی» و «افکار عمومی» دارند، بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند مکان و امکان تحقق گفت‌وگو به ‌شمار آیند، چنانکه در شرایطی نیز با برساختن گونه‌های خشن هویتی از جمله هویت‌های غیریت‌ساز مذهبی، قومی و ملی، راه را برای گفت‌وگو و ارتباطات میان‌فرهنگی تنگ می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه «هویت‌های مرگبار» به تعبیر «امین معلوف»، تهدید بزرگ هم‌اندیشی، هم‌زیستی و همکاری در جهان اسلام است، افزود «هویت‌های مرگبار» که محصولی جهل، جمود و ناتوانی در گفت‌وگو است، مدام خلق خشونت می‌کنند و بذر کینه می‌کارند و بزرگترین جفا را در حقّ اسلام و انسان در هر جا که باشند روا می‌دارند.


رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با اشاره به ابعاد اسلام رسانه‌ای شده که عامل ویرانگر فرهنگ و اندیشه گفت‌وگو در جهان شبکه‌ای امروز است، اظهار کرد: در این زمینه و زمانه، برای رسانه‌ها در مقیاس خرد یا کلان آن راه گشودن فضاهایی دیگر و عرضه تصاویری واقعی‌تر بسته نیست. یعنی تحت پذیرش جبر تلکنولوژی گمان نکنیم فضای رسانه‌ای شده ما را به سمت عدم گفت‌وگو می‌‌کشاند بلکه فرصت‌ها و امکان‌هایی است که می‌توان در این فضا از آن برای گفت‌وگو استفاده کرد.


وی گفت: راه پیش رو، راهی دشوار، اما رو به آینده‌ای گفت‌وگویی‌تر است. مبانی اندیشه‌ای، زمینه‌های مساعد و سرمشق‌های موفقی برای ترغیب به گفت‌وگو در جهان ایرانی و جهان عربی بوده‌اند که نه تنها در دوردست‌های تاریخ بلکه در همین نزدیکی حیات ملت‌ها، افق‌های گفت‌وگویی در همه عرصه‌ها گشوده‌اند.


خانیکی اذعان کرد: گفت‌وگو اقدامی آگاهانه در جهت تعارف و تعامل و سرمشق و الگویی جایگزین با ظرفیت نظرورزی‌های استوار و راه حل‌های عملی است. گفت‌وگوی موفق نیازمند استخراج مبادی و مبانی معرفتی پشتیبان از سویی و مواجهه واقعی با دردها و دغدغه‌های مشترک از سوی دیگر است.


وی افزود: اگر نظام اندیشگی، ارزشی و هنجاری به سوی گفت‌وگو برود و رویه پیدای زندگی جمعی و زیسته‌ها و شیوه‌های کنش انسان نیز «گفت‌وگویی» شود، می‌توان از رواج و رونق «گفت‌وگو» به عنوان گم شده عصر ما و اجتماعات ما سخن گفت.


خانیکی با بیان اینکه کم نیستند کسانی که هم در جهان ایرانی و هم جهان عربی در این راه گام‌های مؤثری برداشته‌اند، خاطرنشان کرد: از آنان که مثل «سید جمال‌الدین اسدآبادی» و «محمّد عبده» هر دو کنار هم به طرح اندیشه وحدت در جهان اسلام پراختند، در دوران متأخیر مثل مرحوم «بروجردی» و «شلتوت» به مقوله «تقریب» صورتی عملی بخشیدند.


وی افزود: همچنین مثل امام موسی صدر هم که در جامعه‌ای چندفرهنگی، گفت‌وگو را در همه زمینه‌ها به امری ممکن تبدیل کردند. روحانی جوانی که از ایران به لبنان رفت و تاثیر لازم را نیز گذاشت و قرار بود حورا صدر دختر وی هم در جمع ما باشند که متاسفانه سفری ناگهانی به قم برای او پیش آمد و از حضور محروم خانم صدر محروم هستیم ولی آقای مهتدی از امام موسی صدر به عنوان یک الگو و نمونه موفق صحبت می‌کنند.


resane goftogooy farhangi iran arab 2 (24)


مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: در ایران علی شریعتی سعی کرد میان مکتب، وحدت و عدالت به رغم اینکه نگاهی شیعی داشت با جهان اهل تسنن پل به وجود بیاورد.


وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) «کلمه توحید» و «توحید کلمه» را مبنای دعوت در جهان اسلام قرار داد و انقلاب اسلامی انقلابی است که در جهان اسلام رخ داد و نه تنها ایران بلکه می‌تواند جهان اسلام را هم در بر بگیرد، گفت: رهبر انقلاب نیز بر آتش تفرقه‌های مذهبی آب افشاندند و می پاشند و هر جا مسئله‌ای بین شعیه و سنی بوده آن را تحت کنترل درآورند.


خانیکی خاطرنشان کرد: می‌توان مثل سیدمحمد خاتمی با طرح و پیشبرد گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، فصل جدیدی در مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جوامع و جهان‌ها گشود.


این استاد دانشگاه اضافه کرد: اینها اندیشه‌ها و شخصیت‌هایی هستند که باب گفتگو را با سوگیری به سمت وحدت و تقریب باز کردند. قطعاً می‌شود از نمونه نهادی و مدنی و نمونه‌هایی که در حوزه فرهنگ و رسانه فعالیت داشته‌اند و دیوارهای بلند بی‌اعتمادی را کمتر کردند، بیشتر نام برد.


خانیکی در پایان گفت: از دوستان ایرانی و غیرایرانی می‌خواهم به این سوال پاسخ داده که آنها چه نمونه‌های سراغ دارند و قایل به چه مبانی و اندیشه‌های در حوزه عربی و ایرانی هستند تا باب گفت‌وگو را در رسانه باز کنند؟ چه سرمشق‌ها و الگوهای علمی و نظری را متفکران و مصلحان بیان می‌کنند تا راه موفقیت را در جوامع و رسانه‌ها باز کنند. تأکید بر کدام مولفه اجتماعی و سیاسی راه گفتگو را در جامعه مسلمان تسهیل می‌کند؟


گفتنی است کمیسیون «رسانه‌ها، چالش‌ها و مسائل جدید در گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب» در راستای سلسله کمیسیون‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران با همکاری دانشگاه‌های شهید بهشتی، فردوسی مشهد، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین از دوم و پنجم بهمن‌ماه امسال در ایران برگزار می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار