۲۸ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۵۲
کد خبر: ۶۵۳۱۰
hamayesh modiran gorooh zaban farsi donya (10)

رئیس دانشگاه علامه با ابراز امیدواری از مثبت و سازنده بودن این گردهمایی گفت: ما می‌خواهیم در این دو روز خاطره‌ای خوش از یک  گردهمایی مثبت و روبه جلو فراهم کنیم و در پایان بتوانیم به مسائل مهم در جامعه فارسی‌شناسان و فارسی‌زبانان پاسخ دهیم.


به گزارش عطنا، نخستین گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه در دانشگاه علامه طباطبائی با سخنرانی دکتر حسین سلیمی آغاز به کار کرد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ضمن عرض خیر مقدم به استادان، پژوهشگران و مهمانان حاضر در جلسه گفت: مدیران گروه‌های ایران‌شناسی و زبان فارسی از سراسر جهان در این همایش گرد هم آمدند تا با همکاری همدیگر گامی بلند در راه گسترش زبان فارسی و هم‌افزایی درباره این زبان تاریخ‌ساز داشته باشند.


سلیمی با ابراز امیدواری از مثبت و سازنده بودن این گردهمایی گفت: ما می‌خواهیم در این دو روز خاطره‌ای خوش از یک  گردهمایی مثبت و روبه جلو فراهم کنیم و در پایان بتوانیم به مسائل مهم در جامعه فارسی‌شناسان و فارسی‌زبانان پاسخ دهیم.


وی اضافه کرد: اگر ما بخواهیم نظریه‌های جدید علوم انسانی و گام‌های جدیدی که در فهم پدیده‌های اجتماعی و سیاسی برداشته شده را در یک جمله خلاصه کنیم آن جمله این است که انسان در محیط زبان زندگی می‌کند.


سلیمی پدیده‌های اجتماعی و انسانی را دارای ماهیتی زبان‌مند دانست و افزود: ما برای شناخت پدیده‌های اجتماعی و انسانی راهی جز شناخت پایه‌های زبان‌شناختی پدیده‌های مختلف نداریم و به همین دلیل زبان فارسی را فقط یک گویش، ادبیات، لغت‌شناسی و یا بستر بیان احساسات در شعر نمی‌دانیم.


وی اذعان کرد: زبان فارسی یک جهان است، جهانی که پدیده‌ها و شبکه‌های معنایی متفاوتی در درون آن شکل می‌گیرد و به همین دلیل است که ما فکر می‌کنیم گسترش زبان فارسی گسترش یک جهان جدید، حکمتی تازه و نظام آگاهی دگرگون در دنیای امروزین ماست.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه زبان فارسی فقط زبان بیان احساس نیست، ادامه داد: من تلاش کردم در سخنانم از شعر استفاده نکنم و اگرچه در بسیاری از اشعار ما اندیشه، عقلانیت و حکمت موج می‌زند اما چون این شائبه به وجود می‌آید که شعر زبان بیان احساس است برای تاکید بر چند وجهی بودن زبان فارسی از شعر در کلام خود استفاده نکردم.


hamayesh modiran gorooh zaban farsi donya (9)


سلیمی یادآور شد: زبان فارسی یک شبکه معنایی و جهانی متفاوت است که گونه‌ای دیگر از حکمت، اندیشه و شیوه زیست اجتماعی در آن شکل می‌گیرد.


وی در ادامه به طرح پرسشی مهم در این خصوص پرداخت و گفت: آیا ما می‌توانیم با هم‌افزایی و هم‌اندیشی که بین استادان و مدیران زبان فارسی و همچنین دانشگاه‌های فارسی زبان شکل می‌گیرد این جهان معنایی جدید را گسترش دهیم؟


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی درباره اینکه «آیا زبان‌هایی مانند زبان فارسی در عصر جهانی شدن روبه زوال هستند؟» خاطرنشان کرد: این پرسش در بین نظریه‌های جهانی شدن همچنان وجود دارد که آیا ما به سوی جهانی می‌رویم که تنها پاره‌ای زبان‌های معین امکان زیست علمی  و عقلایی در جهان را به ما می‌دهند و زبان‌های دیگر در حال زوال و یا گوشه‌نشینی هستند؟


وی اظهار کرد: پاسخ به این پرسش را می‌توانیم منفی برداشت کنیم چرا که به عقیده من در عصر جهانی شدن عرصه گشودگی برای زبان‌هایی که درون آنها معرفت ژرف و اندیشه‌های بلندی نهفته است، بیشتر فراهم می‌شود.


حسین سلیمی عصر جهانی شدن را عصری نامید که امکان شکوفایی زبان، جهان و نظام معنایی فارسی برای علاقه‌مندان به این زبان تاریخ‌ساز فراهم می‌کند و ادامه داد: چگونه می‌توانیم در این دوران گونه‌ای دیگر از زندگی معرفتی را با زبان فارسی در عرصه جهانی مطرح کرده و گسترش دهیم؟


وی خاطرنشان کرد: امیدوارم حتی اگر نتوانیم به پاسخ دقیق این پرسش دست پیدا کنیم، توانایی مطرح کردن آن به شکل و شیوه‌ای درست را داشته باشیم تا زمینه اندیشیدن، بحث و بررسی بیشتر در مورد آن فراهم شود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان ضمن قدردانی مجدد از حضور استادان حاضر، گفت: امیدواریم همان‌طور که با آمدنتان چشم ما را روشن کردید با اندیشه‌هایتان نیز قلب، اندیشه و روح ما را روشن‌تر از گذشته سازید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار