۲۸ دی ۱۳۹۵ ۱۲:۱۱
کد خبر: ۶۵۳۴۱
hamayesh modiran gorooh zaban farsi donya (39)

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل با اشاره به فعالیت این وزرات‌خانه در زمینه توسعه و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور، اظهار کرد: یکی از محوری‌ترین برنامه‌های وزرات علوم توجه به دیپلماسی علمی است.


به گزارش عطنا، حسین سالارآملی، صبح امروز در نخستین گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور در تالار آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، افزود: توجه به زبان و ادبیات فارسی و گسترش آن در دنیا یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین برنامه‌های وزرات علوم برای تحقق بخشیدن به دیپلماسی علمی است.


وی با بیان اینکه زبان فارسی به دل می‌نشیند و دارای لطافت خاصی است که مورد توجه دیگر کشورهای دنیا قرار گرفته است، گفت: تلاش ما نهادهای دولتی و خصوصی فعال در زمینه توسعه و گسترش زبان فارسی در دنیا این است که مهم‌ترین یادگار هویت خود را پایدار نگه داشته و به دنیا معرفی کنیم.


سالارآملی تصریح کرد: در حال حاضر دو گروه در زمینه گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در خارج از کشور فعالیت می‌کنند که شامل وزارت علوم و دیگری هم ایران دوستان و هم‌وطنان خارج از کشور هستند که در زمینه توسعه زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در دنیا فعالیت کرده و البته از خدمات نهادها و بنیاد‌های مختلف در داخل کشور استفاده می‌کنند.


وی با بیان اینکه وزرات علوم در زمینه گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی 51 کرسی در 31 کشور دنیا برگزار کرده است، بیان کرد: تاکنون سه هزار و 636 دانشجو که 620 نفر از آنها دانشجویان دوره دکتری هستند در این بستر آموزشی و تربیتی رشد و تحصیل کرده‌اند.


قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل اضافه کرد: گروه دوم در زمینه توسعه و گسترش ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در دنیا نیز علاقمندان ایرانی خارج از کشور هستند که قدر این گوهر را دانسته و برای حفظ میراث آن تلاش می‌کنند و تاکنون نزدیک به 200 کرسی در این حوزه برگزار کرده و هزاران دانشجو نیز در این فضای به وجود آمده تحصیل کرده‌اند.


وی با اشاره به اینکه در مرکز آموزشی داخلی نیز 522 دانشجوی غیرایرانی در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی تحصیل می‌کنند، افزود: از این تعداد 90 نفر دانشجوی کارشناسی، 270 نفر دانشجوی کارشناسی‌ارشد و 162 نفر دانشجوی دوره دکتری هستند.


hamayesh modiran gorooh zaban farsi donya (29)


سالارآملی گفت: در نشست امروز مسئولان گروه‌های زبان و ادبیات فارسی که پرچم توسعه و گسترش این زبان در سطح دنیا را برافراشته‌اند در جمع ما حضور دارند که قرار است طی دو روز با هم‌فکری و تعامل زمینه را برای رشد هرچه بیشتر زبان فارسی در جهان فراهم کنیم.


وی با بیان اینکه از این مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی 168 نفر را برای حضور در همایش امروز دعوت کردیم، خاطرنشان کرد: به دلیل ظرفیت‌های محدود و برخی مشکلات 81 نفر توانستند در این نشست حضور پیدا کنند.


سالارآملی یادآور شد: 120 نفر از استادانی که قبلا توسط وزرات علوم برای تدریس زبان و ادبیات فارسی به خارج از کشور اعزام شده بودند نیز در این جمع حضور دارند چراکه با تبادل تجربه، اتفاقات بهتری صورت می‌گیرد.


وی به دیگر فعالیت‌ها و برنامه‌های این همایش دو روزه اشاره کرد و گفت: به غیر از ارائه گزارش‌های کشور در این همایش، تلاش می‌شود آزمون استاندارد زبان فارسی نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.


سالارآملی در همین زمینه افزود: آزمون استاندارد زبان فارسی برای اولین بار در سال 96 و با عنوان «آمفا» تأیید نهایی شده است که نقطه عطفی در روند استانداردسازی زبان و ادبیات فارسی در گستره گیتی است.


وی بازنگری در سرفصل‌های کرسی‌های خارج از کشور را نیز از دیگر برنامه‌های این همایش دانست و بیان کرد: امیدوارم با تلاش دلسوزان، زمینه توسعه زبان کهن فارسی در دنیا فراهم و این زبان به عنوان یکی از زبان‌های علمی رایج در سطح دنیا شناخته شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار