۱۵ دی ۱۳۹۵ ۰۳:۳۲
کد خبر: ۶۳۵۹۶
todi-va-moarefe-raeis-daneshkade-adabiat-7

رئیس جدید دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه در جلسه معارفه خود، با بیان اینکه اعضای هیئت علمی باید ابتکار عمل را به‌دست گرفته و ناظر بر برطرف کردن مشکلات جامعه حرکت علمی و پژوهشی داشته باشند، گفت: باید دانشجویان را در کلاس درس طوری تربیت کنیم که به فکر حل کردن مشکلات جامعه باشند.


به گزارش عطنا، غلامرضا ذکیانی در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی، اظهار کرد: در مدت ریاست دکتر سلیمی در دانشگاه فضایی برای استادان، کارمندان و دانشجویان به وجود آمد که هیچ شباهتی با فضا و مدیریت دوران گذشته نداشت که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.



اگر میز ماندگار بود، به ما نمی‌رسید


todi-va-moarefe-raeis-daneshkade-adabiat-33


وی افزود: اگرچه بسیاری از دوستان برای تصدی ریاست دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی شایسته‌تر هستند ولی بنده بنا به مسئولیتی که دارم به عنوان کمترین و کوچک‌ترین فرد در حوزه علمی و اجرایی دانشکده نکاتی را بیان می‌کنم.


ذکیانی از «رؤسای قبلی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی» یاد و تصریح کرد: اگر چه هنگام تحویل مسئولیت‌ها در کشور رسم شده که می‌گویند، «خرابه‌ای را تحویل گرفته‌ایم ولی بنده درمورد این دانشکده می‌گویم،  دانشکده آبادی را تحویل گرفته‌ام که امیدوارم خرابش نکنم».


وی افزود: مهمترین عامل در وضعیت مثبت جدید دانشگاه را خود شخص سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی می‌دانم، همچنین در این دانشکده اعضای هیئت علمی، کارمندان و هیئت رئیسه خوب و با عملکردی مناسب وجود دارد و بنده افتخار می‌کنم که در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی حضور دارم.


رئیس جدید دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه «اگر میز ماندگار بود خب به ما نمی‌رسید» بیان کرد: اگر واقعا به این جمله باور داشته باشیم، دیرهنگام نیست که بنده به جای آقای مصلح از شما عزیزان حلالیت طلبیده و مسئولیت را واگذار کنم.



بالاترین مقام در دانشگاه بی‌تردد متعلق به عضو هیئت علمی است


todi-va-moarefe-raeis-daneshkade-adabiat-8


ذکیانی معتقد است که بالاترین مقام در دانشگاه بی‌تردد متعلق به عضو هیئت علمی است و بقیه خدمتگزاران او با حفظ سلسله مراتب هستند و اگر عضو هیئت علمی بهترین خدمت را ارائه کند حوزه علمی و پژوهشی و به تبع آن وضعیت دانشجو، دانشکده و دانشگاه بهتر می‌شود.


این استاد فلسفه با بیان اینکه در دوره‌هایی که اعضای هیئت علمی نتوانستند کاری انجام دهند به دلیل نبود زمینه و فضای علمی و رعایت نشدن حرمت‌ها در دانشگاه بود، گفت: امروزه همگان اعتراف می‌کنند و می‌گویند، فضای دانشگاه علامه طباطبائی با دوره قبل قابل قیاس نیست و خیلی تغییر کرده است.


وی افزود: با پذیرفتن ریاست دانشکده برخی از همکاران می‌گفتند مثلاً 30 صفحه برنامه کاری تهیه کنید و در اختیار همکاران خودتان قرار دهید که در پاسخ گفتم مگر همکاران علمی بنده وظایف خود را نمی‌دانند.


معاون اسبق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه باید زمینه برای استفاده از فرآورده‌های علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی آماده کنیم، اذعان کرد: نباید برای استادن و همکاران علمی خود مانع و مشکل ایجاد کنیم.


وی در ادامه به «نبود مکانی برای جمع شدن دور‌همی اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی» اشاره کرد و گفت: البته این صحبت بدون هماهنگی با آقای سلیمی است، در دانشکده فضا و مکانی به صورت فیزیکی برای دور هم نشستن استادان و کارمندان وجود ندارد و مجبور هستند نهار را در اتاق‌های خود صرف کنند. از آقای سلیمی تقاضا داریم که سالن غذاخوری برای کارمندان و استادان دانشکده ایجاد کنند تا هر 6 ماه یک‌بار مجبور نشوند برای جمع کردن اعضای دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، مدیر عوض کنند!



مدیریت کردن یک فرصت برای خدمت است


todi-va-moarefe-raeis-daneshkade-adabiat-31


ذکیانی افزود: به مدیریت کردن باید به عنوان یک فرصت برای خدمتگزاری نگاه کرد، ضمن‌آنکه جاه‌طلبی و اختلاف‌انگیزی در مدیریت به خصوص مراکز علمی و دانشگاهی، جایی ندارد.


وی با بیان اینکه بر اساس روند اجرایی زمان ریاست آقایان وفایی و مصلح در دانشکده به دنبال افزایش رشد روند علمی و پژوهشی در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، هستم، گفت: بنده کوچک همه کارمندان و اعضای هیئت علمی دانشکده بوده ولی بر اساس جایگاهی که در آن قرار گرفته‌ام چند نکته اخلاقی را بیان می‌کنم.


رئیس جدید دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی اشتباه کردن را در ذات آدمی دانست واظهار کرد: اینکه شخص اشتباه کند مشکلی نیست اما اصرار کردن بر اشتباه و عدم نقدپذیری و اصلاح است که به مجموعه آسیب می‌رساند.


وی با بیان اینکه فرم‌هایی در اختیار همکاران در این جلسه قرار می‌گیرد که در آن دو سوال مشخص طراحی شده است، گفت: همکاران می‌توانند هر پیشنهاد یا انتقادی دارند را در آن یادداشت کرده و در اختیار بنده قرار دهند و مطمئن باشند که غیر از خودم کسی مطلب آنها را نمی‌بیند.


ذکیانی با بیان اینکه در دنیای رسانه‌ای شده امروز کوچک‌ترین خبر به سرعت پخش شده و نه تنها ابعاد ملی بلکه حتی بین‌المللی پیدا می‌کند، افزود: سعی می‌کنیم که در دانشکده مشکلی به وجود نیامده و رخداد‌های بحرانی به حداقل برسد.



حرکت‌های علمی و پژوهشی باید ناظر بر حل مشکلات جامعه باشد


todi-va-moarefe-raeis-daneshkade-adabiat-37


وی با اشاره به اینکه ما در دانشگاه فقط افراد ماهر تربیت نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: دانشگاه فقط دارالفنون نیست بلکه باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم گِره‌های اصلی مشکلات جامعه را باز کنیم.


ذکیانی در همین رابطه گفت: در این زمینه مشکل تاریخی داریم و چون جامعه از دانشگاه نخواسته است که برای برطرف کردن مشکلات‌اش راه‌کار ارائه کند، دانشگاه هم به این سمت حرکت نکرده است.


وی با بیان اینکه اعضای هیئت علمی با فعال شدن در این زمینه باید ابتکار عمل را به‌دست گرفته و ناظر بر برطرف کردن مشکلات جامعه حرکت علمی و پژوهشی داشته باشند، بیان کرد: باید دانشجویان را در کلاس درس طوری تربیت کنیم که به فکر حل کردن مشکلات جامعه باشند.


رئیس جدید دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: از مسئولان دانشگاه تقاضا می‌کنم که تمام زمینه‌ها را برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی استادان در دانشکده فراهم کنند.


ذکیانی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدوارم در مدت خدمت در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی از نظرات، انتقادات و پیشنهادهای استادان و کارمندان استفاده کامل را کرده و در پایان مسئولیت شرمند آنها نباشم.


گفتنی است، برخی از اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی نظرات و پیشنهاد‌های خود را در برگه‌هایی که در میان آنها پخش شده بود، نوشته و در اختیار رئیس جدید دانشکده قرار دادند.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار