۱۳ دی ۱۳۹۵ ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۳۳۰۷
ejlas-korsi-nazarie-komite-taghdir-26

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نخستین اجلاس ملی کمیته‌های دستگاهی گفت: دانشگاه تنها دارالفنون نیست بلکه محل اندیشه‌ورزی است، پیشرفت ما نیاز به نظریه‌پردازی، نقد و اندیشه‌ورزی دارد، این مسئله بسیار دشوار است و ما احتیاج داریم زمینه‌ها و بسترها را فراهم کنیم.


به گزارش عطنا، نخستین اجلاس ملی کمیته‌های دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه‌های سراسر کشور صبح امروز، ۱۳ دی‌ماه در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در این اجلاس، محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: از همان ابتدا که موضوع کرسی‌های نظریه‌پردازی توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد، زمانی که ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستیم مسئله را دنبال کنیم، همه نگاه‌ها به سمت «آیت الله رشاد» بود، ایشان هم نگاه عمیق علمی داشتند و هم با مجموعه دانشگاهی و حوزوی آشنایی داشتند.


وی با بیان اینکه در این زمینه فراز و نشیب‌هایی هم داشتیم، افزود: در مقطعی این کار به طور گسترده نتوانست فضای دانشگاه را پوشش دهد لکن به تدریج این حرکت گیرایی خود را پیدا کرد.


مخبر با تقدیر از دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی خاطرنشان کرد: همچنین لازم است از  عبدالحسین خسروپناه تشکر کنم که به صورت عملیاتی و میدانی وارد کار شد و با حوزویان دانشگاهی نشست‌های گوناگونی برگزار کرد و باعث و بانی یک جریان‌سازی جدید شد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: جایگاه دانشگاه علامه طباطبائی همین است و توقع داریم که در همین زمینه‌ها وارد شده و به قطب نظریه‌پردازی و انتشار اندیشه‌ورزی کشور تبدیل شود.


مخبر با بیان اینکه جهت‌گیری و پیشرفت کشور سه پایه دارد، تصریح کرد: اگر ما قبول کنیم برای تمدن‌سازی یک ضلع مثلث علم و فناوری، علم به معنای موضوعات معرفتی و کشف حقیقت و فناوری به عنوان ابزار روزمره نیاز بشر و ضلع دوم اقتصاد، تجارت و بازرگانی باشد و ضلع مهم دیگر فرهنگ باشد، همه این‌ها یک بنیاد جدی برای تمدن‌سازی به نام نظریه‌پردازی در اختیار دارند.


او ادامه داد: بدون داشتن نظریه این امکان وجود ندارد که ما به دنبال تمدن‌سازی باشیم و این اضلاع مثلث تمدن‌ساز را مدنظر قرار دهیم و در مباحث و مناظره‌های خود از آنها استفاده کنیم، بنابراین بنیاد اولیه اتفاقاتی که بعد از رنسانس در غرب افتاده و منجر به ایجاد تمدن موجود شده، مربوط به نظریه‌پردازی‌ها بوده است.



دانشمندان ما جزء پاک‌ترین‌های دنیا هستند


ejlas-korsi-nazarie-komite-taghdir-31


وی با تاکید بر اینکه «دانشگاه تنها دارالفنون نیست بلکه محل اندیشه‌ورزی است» اظهار کرد: پیشرفت ما نیاز به نظریه‌پردازی، نقد و اندیشه‌ورزی دارد، این مسئله بسیار دشوار است و ما احتیاج داریم زمینه‌ها و بسترها را فراهم کنیم.


مخبر دزفولی تصریح کرد: اگر قرار باشد تحولی در نگاه‌های فرهنگی، تحولات علمی، نظریه‌پردازی و نگاه معرفتی به موضوعات گوناگون اتفاق بیفتد بدون دانشگاهیان، نخبگان و استادان ممکن نخواهد بود.


وی افزود: نمی‌شود در یک جایگاه بنشینیم و فکر کنیم می‌توانیم تحولات معرفتی ایجاد کنیم.


او با اشاره به اینکه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره یک فرهنگ است، گفت: برگزاری این کرسی‌ها باید تبدیل به ملکه شود و باور کنیم که می‌توانیم همدیگر را بدون جدال نقد کنیم و قواعد آن را با خود تمرین کنیم و آسیب‌های این جریان را به تدریج بشناسیم.


 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این نکته که ما بدون بنیادهای فکری آسیب خواهیم دید، ادامه داد: اکنون جریان‌هایی وجود دارد که همین تلاش‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را مخدوش می‌کند، البته هیچ‌کس منکر این نیست که در یک جریان بزرگ علمی، ممکن است آسیب یا بی‌اخلاقی وجود داشته باشد اما جریان بزرگ علمی کشور ما جریانی سالم و پاک است و دانشمندان ما جزء پاک‌ترین‌های دنیا هستند لذا قدر این سرمایه‌ها را بدانیم.


وی خاطرنشان کرد: تدارک قاعده‌مند کردن این جریان علمی با نظریه‌پردازان است لذا ما باید بنیادهای فکریِ اخلاق حرفه‌ای را پیدا کنیم و بدانیم موضوعات اخلاقی که غربی‌ها مطرح می‌کنند مبتنی بر مفاهیم سکولاریسم خودشان است.


مخبر تاکید کرد: اگر بخواهیم در تمدن‌سازی موفق عمل کنیم، حوزه و دانشگاه با هم می‌توانند دو بال‌ بالابرنده این جریان تمدنی در دنیا باشند و امروز باید همه ما نهضت فکری و اندیشه‌ورزی، تولید نظریه‌های جدید، شجاعت در ابراز نظر و پرهیز از خودسانسوری را طراحی کنیم.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: خواهشمندم اعضای هیئت کرسی‌های نظریه‌پردازی و رؤسای دانشگاه‌ها کمک کنند تا «خانه ملی گفت‌و‌گو» را راه‌اندازی کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار