۱۹ آذر ۱۳۹۵ ۲۳:۲۴
کد خبر: ۵۹۱۰۳
Almasi (2)

حجت­الله الماسی، مشاور اجرایی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در مصاحبه با عطنا گفت: تشکیل شورای صنفی با هدف بسترسازی برای مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های صنفی خودشان و همچنین کمک به برنامه‌­ریزی و همکاری با بخش‌های مختلف دانشگاه است.


به گزارش عطنا، انتخابات شورای صنفی دانشگاه علامه طباطبائی ۲۹ آذر ماه برگزار می‌­شود، برای اطلاع یافتن از چگونگی روند برگزاری این انتخابات، شرایط داوطلب شدن در این انتخابات، تعداد افراد ثبت‌نام کننده و قوانین و اصلاحات آیین­‌نامه‌ای به سراغ دکتر الماسی، مشاور اجرایی معاونت دانشجویی دانشگاه رفتیم تا از جزئیات آن مطلع شویم.



رسیدگی به امور رفاهی و خدماتی، وظیفه اصلی شورای صنفی


حجت الله الماسی درباره اهداف، ساختار و قوانین حاکم بر شورای صنفی، گفت: تشکیل شورای صنفی با هدف بسترسازی برای مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های صنفی خودشان و همچنین کمک به برنامه­‌ریزی و همکاری با بخش‌های مختلف دانشگاه است. اعم از امور دانشجویی، بخش تربیتی آموزشی، مشاوره و بخش­‌های مخلتف دیگر که زمینه­‌های خدمات دانشجویی در آنها وجود دارد.


الماسی با اشاره به وظایف شورای صنفی، اظهار کرد: در واقع آن چیزی که تحت حقوق صنفی در آیین‌نامه مطرح شده، فعالیت­‌هایی در محدودۀ فضای دانشگاه است؛ شامل بحث­‌های رفاهی مثل تغذیه، امور خوابگاه، مسائل خدماتی، امکانات و تجهیزات کتابخانه‌ها، خدمات کامپیوتری و همچنین بخش تربیت بدنی و خدمات آموزشی است.


مشاور اجرایی معاونت دانشجویی ادامه داد: در آیین­ نامۀ جدید برخلاف آیین­ نامۀ قبلی که دانشگاه فقط یک شورای صنفی داشت، تعدادی دانشجو برای شورای صنفی دانشگاه داوطلب می‌شدند و همه دانشگاه به آن داوطلبان رأی می‌دادند.



سازوکار انتخابات انجمن صنفی دانشجویان


الماسی خاطرنشان کرد: در آیین­ نامۀ جدید عنوان شده است که تمام واحدهای دانشگاهی شامل دانشکده­‌ها، خوابگاه­‌ها و سایر مؤسسات زیر مجموعه می‌توانند یک شورای صنفی مستقل داشته باشند. یک شورای صنفی که برای هر یک از آنها باید انتخابات مستقل برگزار شود و هر کدام نیز یک دبیر داشته باشند. در نهایت شورای دانشگاه که متشکل از ۷ تا ۹ نفر است از بین آن دبیران انتخاب می‌شوند.


وی درباره نحوه انتخاب دبیران شورای صنفی خاطرنشان کرد: البته در شورای صنفی دانشگاه، همۀ دبیران حضور ندارند، بلکه بین دبیران این شوراها انتخابات برگزار می‌شود و ۷ نفر به عنوان شورای صنفی دانشگاه انتخاب می‌­شوند.


الماسی افزود: برای نظارت بر فعالیت شورای صنفی در دانشگاه یک شورایی به ریاست دانشگاه و دبیری معاونت دانشجویی پیش‌بینی شده است که تحت عنوان شورای نظارت، وظیفه نظارت بر فعالیت‌­های شورای صنفی دانشگاه و دانشکده­‌ها را بر عهده دارد.


وی درباره سازوکار هماهنگی شوراهای صنفی کل دانشگاه نیز گفت: شورای صنفی هر دانشکده طبق دستورالعمل موظف به پیگیری حقوق صنفی و وظایف پیش‌بینی شده در آن دانشکده است. همچنین شورای صنفی دانشگاه وظیفه هماهنگی بین شوراهای صنفی دانشکده­‌ها را هم بر عهده دارد.


مشاور اجرایی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه اضافه کرد: البته شورای نظارت دانشگاه می‌تواند خوابگاها را تجمیع ­کند و یک شورای صنفی جدا برای برادران و یک شورا برای خواهران تشکیل دهد، یعنی شورای نظارت دانشگاه این اختیارات را دارد که این تجمیع را در خوابگاه‌­ها ایجاد کند.



شرایط عضویت در انجمن صنفی


الماسی شرایط عضو شدن در شورای صنفی را با اشاره به ماده 14 آیین‌نامه چنین بیان کرد:دانشجویان کارشناسی، باید حداقل یک ترم را گذرانده و حکم قطعی، محکومیت در کمیته انضباطی نداشته باشند. حداقل معدل برای دانشجویان کارشناسی باید ۱۳ و برای دانشجویان کارشناسی ارشد ۱۵ و برای دکتری ۱۷ است.ضمن‌آنکه این دانشجویان در ترم قبل از کاندیدا شدن و یا اینکه دو نیم‌سال متوالی نباید مشروط شده باشند و مدت باقی مانده از تحصیل با احتساب ترمی که در آن انتخابات برگزار شده، حداقل دو ترم  است.


وی درباره شرایط پایه‌ای برای داوطلب شدن در انتخابات شورای صنفی گفت: یک سری شرایط هم در شیوه­‌نامه شورای صنفی آمده است که در واقع داوطلبان باید آن را پذیرفته و امضا کنند. این شرایط شامل اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران، التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی، رعایت شئون دانشجویی و اخلاقی و رعایت مواد آیین‌نامه و شیوه‌نامه شورای صنفی دانشگاه است.



هر شورا چند عضو دارد؟


مشاور اجرایی معاونت دانشجویی به شرایط شکل‌گیری شورای صنفی در دانشکده‌ها و خوابگاه‌‌ها اشاره کرد و افزود: در خوابگاه‌های کمتر از ۵۰۰ نفر باید حداقل ۶ نفر داوطلب داشته که ۳ نفر انتخاب شوند. خوابگاه‌هایی با جمعیت بین ۵۰۱ نفر تا یک هزار نفر نیز باید حداقل ۱۰ نفر داوطلب داشته که ۵ نفر از آنان برای شورای صنفی انتخاب می‌شوند. خوابگاه‌هایی که دارای جمعیت بین یک ‌هزار تا دو هزار نفر هستند باید حداقل 14 داوطلب و بالاتر از دو هزار نفر جمعیت نیز 18 داوطلب داشته باشند که به ترتیب بین آنها 7 و 9 نفر انتخاب شوند.


او افزود: چنانچه این داوطلبان در مرحله اول کمتر از این باشند، انتخابات در مرحله اول برگزار نشده و باید مجدداً ۱۵ روز بعد دوباره فرآیند ثبت‌نام، تکرار شود.


الماسی با بیان اینکه بر اساس جدول زمان‌بندی شورای دانشگاه برای برگزاری انتخابات، باید قبل از فرآیند ثبت‌نام دو هفته اطلاع‌رسانی شود، گفت: داوطلبان سه روز فرصت دارند که ثبت‌نام کرده و سه روز نیز مهلت استعلام است که بعد از استعلام، لیست داوطلبان اعلام می‌­شود. طبق جدولی که ما در حال حاضر داریم، ۲۹ آبان‌ماه اطلاعیه برگزاری انتخابات شورای صنفی اعلام شد. از 6 تا 9 آذرماه نیز دانشجویان در دانشکده­‌ها و خوابگاه­‌ها ثبت‌نام کردند و با توجه به تعطیلات این مهلت دو روز تمدید شد و استعلام معاونت دانشجویی نیز به روزهای  ۱۵تا ۱۷ آذر موکول شد. با توجه به تعطیلی پایان هفته، روز ۲۰ آذرماه، اسامی داوطلبانی که دارای شرایط لازم هستند، اعلام می‌شود.


وی درباره نحوه اعتراض به فرآیند ثبت‌نام در این دوره انتخابات شورای صنفی، اظهار کرد: داوطلبان روز ۲۱ آذرماه، یعنی یک روز فرصت داشته که اگر به لیست اعلام شده اعتراضی دارند، آن را اعلام کند.


او افزود: روز ۲۲ آذرماه به این اعتراض‌­ها رسیدگی و اسامی داوطلبانی واجد شرایط اعلام می‌شود که از 23 تا 28 آذرماه برای تبلیغات، فرصت دارند.


مشاور اجرایی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی درباره نحوه آغاز انتخابات در دانشکده‌ها و خوابگاه‌های مختلف گفت: انتخابات روز ۲۹ آذرماه از ساعت ۹ صبح تا 17بعدازظهر در دانشکده­‌هایی که حداقل داوطلبان را داشته‌اند، برگزار می‌­شود.


الماسی یادآور شد: در نهایت روز ۳۰ آذرماه نتیجه انتخابات اعلام می‌شود و چنانچه از داوطلبان کسی اعتراضی داشته باشد، یک روز فرصت دارد (یعنی اول دی‌ماه) که اعتراض خود را به معاونت دانشجویی و دبیرخانه برگزاری انتخابات شورای صنفی به صورت کتبی ارائه دهد. رسیدگی به اعتراض با توجه به تعطیلی به چهارم دی‌ماه موکول شده و نتیجه نهایی توسط شورای نظارت دانشگاه، روز پنجم دی‌ماه اعلام می‌شود.


او اسامی دانشکده­‌های که شرایط برگزاری انتخابات در مرحله اول را دارند را دانشکده‌های علوم اجتماعی، علوم ارتباطات، روانشناسی، بیمه اکو و ادبیات و زبانهای خارجی عنوان کرد.


الماسی خاطرنشان کرد: انتخابات شواری صنفی در دانشکده‌­های حقوق، مدیریت و حسابداری، تربیت بدنی و اقتصاد به دلیل اینکه حداقل داوطلب را نداشته‌اند، برگزار نمی‌شود.


او درباره انتخابات شورای صنفی خوابگاه‌ها نیز اذعان کرد: در قسمت خوابگاه­‌ها هم فقط در خوابگاه‌های شهید گلعذاری (پسرانه) و خوابگاه شهید عضدی (دخترانه) حداقل داوطلب را داشتند که در آنها انتخابات برگزار می‌شود. ضمن‌آنکه در خوابگاه­‌های شهید ورامینی، شهید همت، شهید سلامت، شهید معینیان، شهید مطهری و شهید آشتیانی، تعداد داوطلبان برای انتخابات به حد نصاب نرسید.



آمار داوطلبان انتخابات شورای صنفی به تفکیک دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها


حجت الله الماسی درباره آمار داوطلبان انتخابات شورای صنفی در این دوره توضیح داد و گفت: البته هنوز این آماری که موجود است از تعداد افراد تأیید شده نیست اما در مجموع، آمار کاندیداها در کل دانشگاه ۱۵۸ نفر است.


الماسی آمار داوطلبان به تفکیک دانشکده‌ها را چنین برشمرد: علوم اجتماعی ۱۹نفر، علوم ارتباطات ۲۰نفر، حقوق و علوم سیاسی ۱۲نفر، روانشناسی و مشاوره ۱۹ نفر، مدیریت و حسابداری ۶ نفر، پردیس خودگردان و تربیت بدنی کاندیدایی نبوده، اقتصاد ۱۱نفر،بیمه اکو ۶ نفر، ادبیات و زبان­های خارجی ۲۶ نفر، مجموعه شهید فرهمند و سلامت ۵نفر، شهید گلعذاری ۱۴نفر، شهید معینیان ۳ نفر، شهید عضدی ۸ نفر، شهید آشتیانی۳ نفر، شهید مطهری ۴ نفر، شهید ورامینی ۴نفر و شهید همت ۸ نفر تعداد کاندیدا است.



دلیل غیبت دو ساله شورای صنفی دانشگاه علامه


مشاور اجرایی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به این سوال که دلیل عدم برگزاری انتخابات شورای صنفی در دو سال گذشته چه بود؟ اذعان کرد: واقعیت این امر مربوط به گذشته است، با این حال به نظر می‌‌رسد آن زمان شورای صنفی، بنا به تشخیص مسؤلان حوزه دانشجویی، به وظایف خود عمل نکرده‌ بود.


او درباره همین موضوع ادامه داد: در واقع برای شکل­‌گیری شورای صنفی، هم دانشگاه و هم دانشجویان پیشنهادهای جدیدی داشتند که این تغییرات برای شورای صنفی، در دستور کار وزارت علوم و سازمان دانشجویان قرار گرفت. بنابراین تا زمانی که این تغییرات ایجاد و آیین­‌نامه جدید تنظیم شد، طول کشید بطوری‌که این آیین­‌نامه ، ۱۱ خرداد  ۹۵ تکمیل و چون آن دوران، زمان امتحان­‌های پایان ترم دانشجویان؛ برگزاری آن را به اولین فرصت موکول کردیم.


 وی درباره تغییرات در آیین‌نامه شورای صنفی تأکید کرد: این آیین‌نامه تغییرات زیادی داشته است از جمله همین موضوع تعدد شورای صنفی در دانشکده­‌ها و خوابگاه‌­ها که قبلا فقط یک شورا بود.


به گفته دکتر الماسی زمان انتخابات ۲۴ آذرماه بود که با توجه به تقاضا برای ثبت‌نام، مهلت آن دو روز تمدید و به ۲۹ آذرماه موکول شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار