۱۵ آذر ۱۳۹۵ ۰۷:۱۱
کد خبر: ۵۸۰۰۱
korsi-18

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: با ایجاد فضای آزاداندیشی در دانشگاهها، مطالبات، ایده‌ها، توصیه‌ها و رهنمودهای مختلف بدون هزینه‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی می‌تواند جریان پیدا کند.


به گزارش عطنا، اولین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی با حضور جمعی از فعالان دانشجویی و مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. دکتر سید ضیاء‌هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مهمانان حاضر در این نشست بود که به ارائه سخنرانی پرداخت.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: روند ثابت و روبه رشدی را در موضوعات آزاداندیشی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در کشور شاهد هستیم.


سید ضیاء هاشمی با ذکر خاطره‌ای یادآور شد: در یکی از دانشگاه‌های نسبتا کوچک کشور برای بازدید حضور یافتم. وقتی به همراه رئیس دانشگاه در فضای دانشگاه گذر می‌کردیم به برگزاری جلسه کرسی آزاداندیشی در تالار دانشگاه برخورد کردیم. وقتی بدون هماهنگی و به عنوان یک مراجعه‌کننده در سالن وارد شدیم با جمعیت انبوه دانشجویان مواجه شدیم.


هاشمی ادامه داد: حضور اندکی در آن فضا این خاطره را در ذهنم رقم زد که چقدر دانشجویان ما با شور و هیجان قوی بحث می‌کنند، ایده و خلاقیت دارند، قدرت نقد دارند و بالاتر از همه اینها قدرت نقدپذیری دارند و چقدر مخاطبان قوی، با انگیزه و جدی هستند.


او ‌با ابراز خرسندی گفت: بسیار خوشحالم که گزارش‌های ما تنها گزارش‌هایی رسمی‌ و روی کاغذ نیستند بلکه به صورت عینی شاهد آثار و برکات آن هستیم. وقتی در یک دانشگاه یک کرسی برگزار می‌شود چه تعداد افراد درگیر می‌شوند و چقدر فکر و ایده مطرح می‌شود و کسانی که در این گفت وگو و مناظره علمی‌ شرکت می‌کنند، به خوبی تربیت می‌شوند و الگوی مناسبی از گفت‌وگوی سازنده و تبادل نظر و فرهنگ نقادی و نقد پذیری به جریان می‌افتد. همه اینها بخشی از نتایج ارزشمند و گران‌قدر کرسی‌های آزاداندیشی است.


وی ادامه داد: این جشنواره با ترغیب این هدف به معرفی این الگوها می‌پردازد و جریان داشتن آن را تشویق می‌کند. آزاداندیشی باید سکه رایج دانشگاه‌های ما شود. ما همواره در دانشگاه‌ها شاهد جریان اندیشه‌ها بودیم ولی این یک مقوله نسبی است و هنوز تا سطح مطلوب فاصله زیادی دارد.


هاشمی تصریح کرد: برگزاری این نوع برنامه‌ها و جلسات کمک می‌کند تا ملزومات شکل‌گیری دانشگاه‌های جذاب‌تر، مفیدتر و علمی‌تر فراهم شود. یکی از روش‌های تقویت این حرکت و تثبیت و تحکیم آن همین جشنواره‌هاست.


او خاطرنشان کرد: امیدوارم این مراسم به عنوان اولین جشنواره، مقدمه‌ای برای شروع این نوع جشنواره‌ها باشد و در دانشگاه علامه به عنوان کانون اندیشه و علم و نیز محور اصلی اندیشه‌ورزی و همینطور در سایر دانشگاه‌ها تداوم پیدا کند و این الگو ماندگار شود.


معاون فرهنگی وزارت علوم یادآور شد: بخش دیگری از لوازم این کار به رسمیت شناختن فضای تضارب و تفاوت آراست. اکنون ما در دانشگاه‌ها شاهد مطالبات و نقدهای مختلفی هستیم و این را به عنوان یک فرصت تلقی می‌کنیم.


او تاکید کرد: ما خوشحالیم که با فرصت‌هایی مواجهیم که با دیدگاه‌های مختلف روبه‌رو می‌شویم و نه تنها آن را به عنوان یک تهدید تلقی نمی‌کنیم بلکه آن را فرصتی می‌دانیم که بهانه‌ای برای دامن زدن به این گفت‌وگوها و فرصتی برای آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های مختلف است.


سید ضیاء هاشمی همچنین گفت: مباحث علمی، مباحث کارشناسی و فنی و همچنین مباحث و آموزه‌های دینی ما این نکته را تایید می‌کنند که افکار جدید در تضارب آرا متولد می‌شوند.


او تاکید کرد: اگر به دنبال تولید فکر و اندیشه، رشد، پویش و بالندگی علمی‌ و فکری در جامعه هستیم حتما باید از آزاداندیشی، تضارب آرا، نقد و نظر استفاده کنیم.


وی با اشاره به در پیش بودن روز دانشجو افزود: 16 آذر روز دانشجو و روز جشن مباحثات دانشجویی و روز شادی همگانی دانشگاه در مسیر تضارب آراست.


این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تمرین آزادی و آزاداندیشی و تمرین گفت‌وگو در مناسبت‌ها یک ارزش بزرگ دارد. اگر چنین فضایی در جامعه ما حاک شود و جریان پیدا کند، در آن لحظه مطالبات، ایده‌ها، توصیه‌ها و رهنمودهای مختلف بدون هزینه‌های اجتماعی و سیاسی و امنیتی می‌تواند جریان پیدا کند.


او گفت: یکی از مطالبه‌های فضای دانشجویی همواره مطالبه عدالت بوده است. عدالت طلبی و دفاع از حقوق قانونی افراد، شهروندان و دانشجویان مطالبه ای بوده که در جریان انقلاب اسلامی ‌دامن زده شد و تقویت شد.


هاشمی اظهار داشت: جریان آزاداندیشی فرصتی ایجاد می‌کند که مطالبه حقوق و استحقاقات فردی، جمعی و گروهی به شکل مناسب با بهره‌مندی از پشتوانه‌های حقوقی و قانونی مطرح شود. هیچگاه مطالبه حق از طریق قانون شکنی و تضییع حقوق دیگران قابل تحقق نیست.


او در پایان سخنانش تصریح کرد: اگر ما امروزه در دانشگاه شاهد طرح مطالبات منطقی و معقولی باشیم که از طریق قانونی برای تحقق، تلاش می‌کند باید از آنها استقبال کنیم.


هاشمی افزود: هیچ نظام اجرایی و مدیریتی نمی‌تواند مدعی بری بودن از نقص و عیب باشد و به همین دلیل هر نظامی‌از نقدهای سازنده که در چارچوب آداب و اخلاق اجتماعی مطرح شود، استقبال می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار