۱۵ آذر ۱۳۹۵ ۰۷:۱۸
کد خبر: ۵۷۹۹۸
korsi-20

سلیمی در اولین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی گفت: ما اگر فضای آزاداندیشی را ایجاد کنیم بسیاری از کسانی که در این فضا قرار می‌گیرند، هم آزادی و آزادگی را خوب درک می‌کنند و هم اندیشیدن را به تدریج و گام به گام می‌آموزند.


به گزارش عطنا، اولین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی با حضور جمعی از فعالان دانشجویی و مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی از مهمانان حاظر در این مراسم بود که به ارائه سخنرانی پرداخت.


رئیس دانشگاه علامه به تجربیات موفق و ناموفق در برگزاری این کرسی‌ها اشاره کرد و گفت: اساسا باید این موضوع مورد بازاندیشی قرار گیرد که هدف از برگزاری این کرسی‌ها چه بوده است.


حسین سلیمی‌ ادامه داد: آیا آزاداندیشی سوپاپ اطمینانی برای تخلیه هیجانات دانشجویی است؟ آیا آزاداندیشی فرصتی برای تقویت پرسشگری در دانشجویان است؟ آیا آزاداندیشی مجالی برای ایجاد بی‌پروایی و بی‌پرده سخن گفتن است؟


او خاطرنشان کرد: آن چیزی که از زمان طرح مفهوم آزاداندیشی مطرح شد بخش‌هایی از این موارد را درخود دارد ولی طبیعتا پاسخ به این پرسش‌ها به طور کامل مثبت نیست.


او افزود: آزاداندیشی مجالی برای پرخاشگری نیست. پرخاشگری اساسا با آزاداندیشی ناسازگار است. پرخاشگری هم با آزادی و هم با اندیشیدن ناسازگار است.


سلیمی‌ یادآور شد: برخی چنین می‌پندارند که پرخاشگری نشانه آزادگی است، در حالی که اصلا چنین نیست. آزادگی مخصوصا در حوزه اندیشه با عقلانیت درهم تنیده است. آزاداندیشی زمانی بروز می‌کند که ما بدون ملاحظه ولی با عقلانیت و درنظر گرفتن شرایط زمان، سخن جدید بگوییم و شرایط تازه‌ای بطلبیم.


رئیس دانشگاه علامه اظهار داشت: نباید در فهم آزاداندیشی دچار کج فهمی‌ شویم. بسیاری از سخنان بالنده و شرایط رو به جلو درجامعه ما با عدم درک صحیح به کج راهه رفته است. شاید کندی که در انجام و ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های مختلف در دانشگاه‌های ما وجود دارد به خاطر ترس از افتادن این کرسی‌ها به کج‌راهه است.


او ادامه داد: اکنون زمان آن است که پرهیزها را کنار بگذاریم زیرا به نظر می‌رسد که به تدریج جامعه دانشگاهی ما فارغ از گرایش‌های فکری و سیاسی پا به دوران عقلانیتی می‌گذارند که نیازی به پرهیزها و ملاحظات نیست.


korsi-17


سلیمی خاطرنشان کرد: ما اگر فضای آزاداندیشی را ایجاد کنیم بسیاری از کسانی که در این فضا قرار می‌گیرند، هم آزادی و آزادگی را خوب درک می‌کنند و هم اندیشیدن را به تدریج و گام به گام می‌آموزند.


وی تاکید کرد: راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و رونق دادن به آنها صرفا یک فعالیت فرهنگی در محیط دانشجویی نیست و نباید نگاه تقلیدگرایانه به آن داشت. کرسی‌های آزاداندیشی به نوعی طرحی برای ایجاد یک تغییر بنیادین نه فقط در وضعیت فرهنگی بلکه در وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌هاست.


او در ادامه سخنانش اظهار داشت: صرفا با رونق آزاداندیشی است که دانشگاه‌ها امکان دانشگاه شدن دارند. در محیط آزادی است که اندیشه‌ها بارور می‌شوند و دانشگاه محیط بارورشدن اندیشه‌هاست. این چیزی است که سالها فراموش کرده ایم. دانشگاه‌های ما در بسیاری از زمینه‌ها از جمله کلاس‌های درسی تبدیل به حفظ کردن جزوات درسی شده است. این وضعیت اندیشه را در کسی بارور نمی‌کند در حالی که دانشجو و استاد برای این به دانشگاه می‌آید که اندیشه‌اش بارور شود.


 حسین سلیمی با ابراز امیدواری گفت: امیدوار هستیم با گسترش فرهنگ آزاداندیشی شرایطی را فراهم کنیم که اندیشه در گام اول در کلاس‌های درس بارور شود.


او تصریح کرد: در محیط آزاداندیشی سخنی ارزش دارد که استدلال قوی داشته باشد. این مبنایی است که می‌تواند محیط آموزشی و فرهنگی ما را دگرگون کند. لذا ما با برگزاری این کرسی‌ها به دنبال این هستیم که چه در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و چه در عرصه فعالیت‌های پژوهشی به تدریج فرهنگ اندیشیدن، جایگزین فرهنگ رونویسی کردن و یا همچون دیگران بازی کردن شود.


این مقام مسئول همچنین خاطر نشان کرد: آزاداندیشی به ما کمک می‌کند لحن، بیان و شیوه سخن گفتن خود را اصلاح کنیم. در محیط آزاد اندیشی ما درک می‌کنیم پرخاشگری بیهوده است و تندخوئی نشان دهنده فرونشستن عقلانیت است.


او در پایان سخنانش تاکید کرد: دانشگاه علامه به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشتاز در مسیر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است و همانطور که آمارهای وزارت علوم نشان می‌دهد بیشترین تعداد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار