۲۳ آبان ۱۳۹۵ ۱۶:۲۴
کد خبر: ۵۵۹۰۹
ketab-pish-negaresh

کتاب «پیش‌نگارش؛ گام نخست در فرایند پژوهش» به قلم دکتر حمیدرضا رحمانی‌زاده دهکردی، عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، حاوی مطالب و اسنادی درباره چگونگی آغاز و تدوین ایده‌های پژوهشی و تلفیقی از تجربه زیستی نگارنده و جمع‌آوری اطلاعات کمتر مورد توجه قرارگرفته اندیشمندان علوم انسانی است.


به گزارش عطنا، رحمانی‌زاده دهکردی پیش از این آثار زیادی در حوزه‌های مختلف از شعر و رمان گرفته تا جامعه شناسی و علوم سیاسی تالیف و ترجمه کرده است.


بنا بر اطلاعات انجمن علوم سیاسی ایران، «پیش‌نگارش» در  مفهوم مضیق آن، به مجموعه تکنیک‌ها و مهارت‌هائی گفته می‌شود که پیش از نگارش نسخه‌ی اولیه و در جهت ایده‌‌یابی، ایده‌کاوی، ایده‌پروری و در مجموع فعالیت خلاقانه از آن‌ها استفاده می‌شود اما نویسنده کتاب با بسط این مفهوم، علاوه بر فعالیت فوق، کار ویژه‌ی دیگری برای این تکنیک‌ها در نظر گرفته است و آن سازماندهی و پردازش مدام و دیالتیکی ایده و تعامل آن با نسخه‌های بعدی (پیش‌نویس، متن در حال ویرایش، بازنویسی و متن نهایی) است.



۲۲ تکنیک نوشتن و نگارش با الهام از متفکرین بزرگ


dehkordi-14


دکتر رحمانی‌زاده دهکردی در مراسم رونمایی از این کتاب، با اشاره به اینکه کتاب پیش‌نگارش به صورت خلاقانه قبل از نوشتن کتاب یا مقاله به کمک ما می‌آید، اظهار کرد: جرقه نوشتن این کتاب در کمیته ارتقای مهارت‌های پژوهشی دانشگاه زده شد که بنده افتخار حضور در آن را داشتم.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در همین زمینه تصریح کرد: در این کمیته تصمیم گرفتیم برای ترمیم نقاط ضعف دانشجویان و استادان برای هر کدام از آنها ۶۰ عنوان کتاب حدوداً ۱۰۰ صفحه‌ای به همراه ۱۱۰ کارگاه آموزشی برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه مقرر شد برای نگارش این کتاب‌ها از استادان برتر دانشگاه علامه طباطبائی استفاده شود، گفت: کتاب پیش‌نگارش؛ گام نخست در فرآیند پژوهش، گوشه‌ای کوچک و قدم نخست در این حوزه است.

رحمانی‌زاده ‌دهکردی افزود: منظور از پیش‌نگارش این است که قبل از نوشتن هر چیزی، نویسنده نیاز به تأمل و تفکر دارد. ضمن‌آنکه در این کتاب از ۲۲ تکنیک نوشتن و نگارش با الهام از متفکرین بزرگ برای خلق ایده استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه غرب در صدها سال گذشته برای نوشتن تکنیک‌های زیادی را طراحی کرده و یک نظام کامل در این حوزه دارد که ما آشنایی چندانی با آن نداریم، گفت: در این کتاب مثلا توضیح داده شده که نوام چامسکی از چه روشی برای خلق ایده‌های خود بهره می‌برده است.

نویسنده «پیش‌نگارش؛ گام نخست در فرآیند پژوهش»، خاطرنشان کرد: این کتاب مهارتی و عملی بوده و باید توسط استادان در کارگاه‌های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

این کتاب مشتمل بر دو فصل (در مجموع بیست و دو گفتار) و دو پیوست است. ذیل توضیح مختصر هر مهارت، تمرین‌هایی عملی  هم برای اجرای آن‌ها ارائه شده است. افزون بر این، نمونه‌هایی از فعالیت پیش‌نگارش برخی از متفکرین و نویسندگان، به صورت تصویری در کتاب آمده است.


آنچه این کتاب را متمایز می‌کند وجود همین تصاویر رنگی از دست‌نوشت‌های بزرگان علوم انسانی غرب از جمله کارل مارکس و دیگران در مرحله پیش‌نگارش متن علمی است که برای مخاطبان جوان و کنجکاو، حاوی اطلاعات ارزشمندی است.


گفتنی است نشست رونمایی از این کتاب آبان 95، با حضور هادی خانیکی، مدیرگروه ارتباطات و محمدجواد غلامرضا کاشی، عضو هیئت علمی دانشگاه در سالن دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبائی رونمایی شد.


سخنرانی دکتر غلامرضا کاشی و دکتر خانیکی در نشست رونمایی از این کتاب را اینجا بخوانید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار