۰۵ شهريور ۱۳۹۵ ۲۳:۴۲
کد خبر: ۴۸۱۰۱
Azmoon Payan Dore (4)

آزمون پایان دوره هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی چهارشنبه سوم شهریور در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، آزمون پایان دوره در پنج مرحله برگزار شد. ابتدا فارسی‌آموزان به سوالات چهار گزینه‌ای پاسخ دادند سپس در آزمون نگارش حضور یافتند؛ مرحله بعد آزمون گفتار بود و بلافاصله پس اتمام آزمون، تصحیح برگه‌های امتحانی فارسی‌آموزان دستور کار مدرسان قرار گرفت و در نهایت پس از تحصیح، نمره فارسی‌آموزان در کارنامه‌ی آنها ثبت شد.


آزمون چهار گزینه‌ای دارای 50 سوال تستی بود، که فارسی‌آموزان باید از بین چهار گزینه، یک گزینه را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب می کردند. در آزمون نگارش چهار تا موضوع به فارسی‌آموزان داده شد و آنها می توانستند یکی از موضوعات را انتخاب کند و 120 تا 150 واژه درباره آن بنویسند.


همچنین آزمون گفتار برای هر زبان‌آموز با حضور دو ارزیاب انجام می‌شد. آزمون گفتار به این صورت بود که دو ارزیاب از یک فارسی‌آموز با توجه به دفترچه سوالات، سوالی را مطرح می‌کردند و فارسی‌آموز ده دقیقه فرصت داشت به صورت شفاهی پاسخ بدهد. همچنین این آزمون صرفا به صورت تک گویی (مونولوگ) نبود و ارزیاب وارد گفت‌و‌گو با فارسی‌آموز می‌شد و نهایت به درک، کاربرد درست مولفه دستوری، سطح بکارگیری واژه و روانی بیان فارسی‌آموز نمره جداگانه داده شد. به طور کلی شرایط برگزاری و سطح این آزمون شبیه آزمون تعیین سطح بود.


طبق اعلام مسئولان برگزاری این دوره، در مراسم اختتامیه علاوه بر گواهی حضور در دوره، کارنامه‌ای هم به فارسی‌آموزان داده می‌شود که در آن نمره‌های تعیین سطح، نمره‌های آزمون پایان دوره و یک نمودار رشد مهارت زبان آموزان، که حاصل مقایسه دو آزمون تعیین سطح و پایانی است، داده می‌شود.


احمدی قادر مسئول آموزش فارسی‌آموزان درباره علت استفاده از دو ارزیاب برای آزمون نگارش و گفتار به خبرنگار عطنا گفت: به جهت اینکه آزمون‌های تولیدی سلیقه‌ای است، امکان دارد که نمره‌ی یک ارزیاب خیلی دقیق نباشد به همین دلیل از دو ارزیاب استفاده می‌کنیم و نهایتا میانگین نمره‌ها، به عنوان نمره نهایی آن فارسی‌آموز در نظر گرفته می‌شود.


او درباره سطح‌بندی فارسی‌آموزان و منابع درسی بکار گرفته شده در این دوره اظهار کرد: فارسی‌آموزان در شش سطح پایه، میانی، پیش‌میانی، فوق‌میانی، پیشرفته و یک سطح فوق پیشرفته دسته‌بندی شده بودند. با توجه به تجارب سال‌های گذشته در پنج سطح منابع درسی تعریف کردیم و مورد استفاده قرار گرفت.


وی اضافه کرد: فارسی‌آموزان سطح فوق پیشرفته، باید کارهای پروژه‌ای انجام دهند و مقاله و سفرنامه بنویسند. آنها همچنین طی چند جلسه با استادان برجسته، دوره‌های آموزشی را گذراندند و از اماکن مختلف مثل کتابخانه‌ها بازدید کردند. ما متناسب به نیاز و انتظارات خود آنها، برای این گروه از فارسی‌آموزان، برنامه‌ریزی کرده بودیم. مسئول آموزش در پایان گفت: تاکید ما بیشتر روی مسئله ارتباط بود و ما روی آن خیلی کار کردیم و نهایتاً از چهار مهارت نوشتن، خواندن، شنیدن و گفتن آزمون گرفته شد.


شایان ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار