۲۳ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۳۱
کد خبر: ۴۶۷۱۷

Mosahebe Farsi amoozan (6)


میراسلاو مشانُویچ، فارسی‌آموز صرب که برای دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی در تهران حضور دارد، ساکن بلگراد و دانشجوی داروسازی دانشگاه بلگراد است.


صابر نصیب‌علی-عطنا؛ فارسی‌آموز صرب، که در قالب هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، در تهران حضور دارد در گفت‌وگو با عطنا، از دلایل سفر خود به ایران و نگاهش به ایران در قبل و بعد از سفر به این کشور می‌گوید.


میراسلاو مشانُویچ، که کشور خود را «سرسبز و خوش آب و هوا» معرفی می‌کند، یادآور می‌شود: صربستان یک کشور کوچک با هفت میلیون جمعیت در جنوب شرقی اروپاست که مردمش به زبان صربی صحبت می‌کنند.


فارسی‌آموز هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان‌فارسی با اشاره به علاقه زیاد به زبان‌های خارجی، می‌گوید: زبان فارسی یکی از زبان‌هایی مورد علاقه من است که می‌خواهم آن را خوب یاد بگیرم. او اضافه می‌کند: من به غیرزبان فارسی با زبان‌های انگلیسی، آلمانی و اسپانیایی آشنا هستم و این زبان‌ها را هم دوست دارم.


مشانویچ درباره آشنایی با دوره‌های بنیاد سعدی هم یادآور می‌شود: معلم ما، آقای سعید صفری یک فرم به ما داد؛ «شاید لطف خدا شامل حال شما شد و توانستید به ایران سفر کنید»، ما هم فرم را پر کردیم و در حالی‌که پنج نفر ثبت‌نام کردند، سه نفر موفق شدند از صربستان در این دوره حضور پیدا کنند.


او درباره آشنایی مردم صربستان با زبان فارسی، تصریح می‌کند: مردم صربستان آشنایی اندکی نسبت به زبان فارسی دارند؛ فقط زمانی که فستیوال فیلم ایرانی، توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، هر ساله در صربستان برگزار می‌شود، مردم می‌توانند با تماشای این فیلم‌ها با زبان فارسی آشنا شوند. در این فستیوال حدود ده فیلم جدید از ایران نمایش داده می‌شود.


فارسی‌آموز هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان‌فارسی درمورد سفر به ایران هم می‌گوید: اولین بار است که در ایران حضور پیدا می‌کنم؛ آرزوی بزرگ من یک سفر به ایران بود، بنابراین از این که اینجا حضور دارم بسیار خوشحالم. به همه مردم صربستان خواهم گفت؛ ایران خیلی خوب است و آنها باید به ایران سفر کنند.


او همچنین با اشاره به تاریخ ایران باستان، بیان می‌دارد: به تاریخ ایران باستان از جمله سلسله هخامنشیان، سوسا (شوش)، تخت جمشید و پاسارگارد علاقه زیادی دارم. متاسفانه تا الان نتوانستم به این شهرها سفر کنم، اما امیدوارم دوباره که به ایران سفر می‌کنم به شیراز و این شهرها بروم.


مشانویچ با ابراز رضایت از برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته در این دوره عنوان می‌کند: از برنامه‌ای که دانشگاه علامه و بنیاد سعدی عرضه کرده‌اند، خیلی راضی هستم. فکر می‌کنم برایم جالب است که وقت خالی کمی دارم و این باعث می‌شود حتماً این دوره مفید باشد، وقت ما تلف نشود و زبان فارسی را خوب یاد بگیریم.


این فارسی آموز در پایان درباره تصورات و اطلاعاتی که قبل از سفر از ایران داشت می‌افزاید: من چند عنوان کتاب از ایران خوانده‌ام و اطلاعات زیادی درباره ایران دارم. در این کتاب‌ها نوشته شده، ایران کشور خیلی خوبی است و مردم مهربانی دارد. من خیلی خوشحال شدم وقتی توانستم در این دوره پذیرفته شوم؛ چون این شانس را به دست آوردم که ایرانی‌ها را از نزدیک ببینم.


شایان ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و با همکاری و میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی، برای بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان، از ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری در تهران در حال برگزاری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار