۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۴۵
کد خبر: ۴۵۵۰۸
farhadi

marketing-research-danesh bonyan


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اختصاص ۶۰ میلیارد تومان به پارک‌های علم و فناوری در جهت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی وزارت علوم از سال ۹۲ تاکنون خبر داد و گفت: حاصل این سرمایه‌گذاری افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان از ۵ میلیون دلار به ۱۲۰ میلیون دلار است.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتر محمد فرهادی در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری خراسان در جمع خبرنگاران با بیان این که شرکت‌های دانش‌بنیان به مدت ۱۰ سال از پرداخت مالیات معاف شده‌اند، اظهار کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۶۰ میلیارد تومان به پارک‌های علم و فناوری در جهت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی وزارت علوم اختصاص داده شد که حاصل این سرمایه‌گذاری افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان از ۵ میلیون دلار به ۱۲۰ میلیون دلار است.


وی افزود: در حال حاضر ۲۰ صندوق توسعه پژوهش و فناوری به پژوهش و فناوری کشور کمک می‌کنند که تعداد این صندوق‌ها قبلاً ۱۸ عدد بوده است. همچنین یکی از اقدامات وزارت علوم فراهم آوردن ارتباط بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های سرمایه‌گذار است. در سال گذشته در جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی، ۱۸ سرمایه‌گذار حضور پیدا کردند و با شرکت‌های دانش‌بنیان وارد مذاکره شدند.


دکتر فرهادی با بیان اینکه گردش مالی سال گذشته در پارک‌های علم و فناوری بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: اعتبار مصوب پارک‌ها در سال ۹۴، ۱۳۰ میلیارد تومان بوده که البته کل مبلغ به طور کامل تخصیص پیدا نکرده است.


وی در ادامه با اشاره به بازدید خود از پارک علم و فناوری خراسان اظهار کرد: در پارک علم و فناوری خراسان، شاهد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرفته و خوب و دانشی هستیم. پارک‌های علم و فناوری حلقه نهایی انتقال دانش هستند و توسعه این پارک‌ها از برنامه‌های وزارت علوم است.


وزیر علوم با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های داخل پارک‌های علم و فناوری باید بیش از پیش تقویت شود، خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که باید به شرکت‌ها اختصاص داده شود، دائماً دنبال می‌شود و تاکنون نیز مصوبات خوبی اختصاص داده شده است. در سال جاری بخش عمده اعتبارات مربوط به پژوهش و فناوری در حوزه زیرساخت‌ها بوده است و امیدواریم به زودی این اعتبارات با تصویب جدول شماره ۱۴  لایحه بودجه امسال و سایر اقدامات در اختیار دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌ها قرار بگیرد.




اختصاص بودجه ۱۴ هزار میلیاردی به بخش پژوهش


وی ادامه داد: برای نخستین بار است که غیر از اعتبارات رسمی در جدول شماره ۱۴  لایحه بودجه سال ۹۵ بودجه‌ای برای پژوهش پیش‌بینی شده است؛ یعنی این بودجه بیش از یک درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) به آنها اختصاص داده می‌شود. تقسیمات این اعتبار انجام شده است و مبالغی که باید در اختیار مراکز قرار بگیرد، در حال برنامه‌ریزی است. به عبارت دیگر ۱۴ هزار میلیارد تومان بودجه به بخش پژوهش اختصاص داده می‌شود.


وزیر علوم ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق پارک‌های علم و فناوری و پارک‌های علم و فناوری نیز از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری تسهیلات را دریافت می‌کنند. تاکنون ۹ میلیارد تومان در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است. این اعتبار به شرکت‌هایی که محصول یا تولید انبوه داشته باشند و بخواهند وارد بازار کار شده و محصولات خود را صادر کنند، اختصاص داده می‌شود.




رشته‌های دانشگاه آزاد همچنان در حال بررسی است


وزیر علوم در ادامه با اشاره به فرایند بررسی و تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: کمیته مشترکی که برای این منظور تشکیل شد، همواره در حال بررسی رشته‌ها است و چند روز گذشته تعداد زیادی از رشته‌های این دانشگاه تائید شد. فرایند بررسی رشته‌ها طبق همان تصمیماتی که گرفته شد، پیش می‌رود. یعنی دانشگاه آزاد رشته‌های خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌دهد، این شورا رشته‌ها را بررسی می‌کند و چنانچه دارای نقص باشد، اعلام می‌کنند که باید رفع نقص شوند.


وزیر علوم در پایان در مورد نامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ریاست جمهوری در مورد رشته‌های دانشگاه آزاد اظهار کرد: این مسئله حل شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار