روح الله محمدعلینژاد عمران، عضو عضو هیئت علمیگروه علوم و قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی(ره) گفت: منحوس یا مبارک بودن برخی روزها خرافات نیست بلکه در تمام مذاهب و رسوم دنیا، برخی از روزها نحس و برخی دیگر مبارک شمرده میشوند. بر این اساس مردمیکه پایبند به رسوم هستند، سعی میکنند کارهای مهم زندگیشان را در روزهای مبارک و خوش یمن انجام دهند.
به گزارش عطنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وی ادامه داد: اسلام نیز برخی روزها را شوم یا مبارک میداند و ائمه اطهار(ع) به عنوان متولیان دین توصیه میکنند انسانها کارهای مهمشان را در روزهای مبارک انجام دهند.
محمدعلینژاد با اشاره به آیاتی که بد یمن بودن برخی روزها را تائید میکند، گفت: خداوند در قرآن کریم دو مرتبه به روزهای نحس اشاره کرده است، نخست آیه 16 سوره فصلت است که خداوند در آن میفرمایند «پس بر آنان تندبادى توفنده در روزهايى شوم فرستاديم تا در زندگى دنيا عذاب رسوايى را بدانان بچشانيم و قطعا عذاب آخرت رسواكنندهتر است و آنان يارى نخواهند شد.»
وی افزود: دوم آیه 19 سوره قمر است که خداوند در این آیه میفرمایند: «ما بر [سر] آنان در روز شومى به طور مداوم تندبادى توفنده فرستاديم.»
این استاد دانشگاه تأکید کرد: روزهای منحوس، روزهایی هستند که نباید توقع داشت در این روز اتفاق خوبی رخ دهد. به همین دلیل توصیه میشود کارهای مهم مثل ازدواج کردن در این روزها انجام نشود.
کارشناس علوم قرآن و حدیث اظهار کرد: علامه طباطبائی و شهید مطهری معتقدند که هیچ گونه سند محکمیوجود ندارد که بگوییم منحوس یا مبارک بودن روزها ذاتی یا غیر ذاتی است. برای نمونه مشخص نیست که مبارک بودن شب قدر ذاتی بوده یا به اعتبار کارهای خوبی است که انسانها در این شب انجام میدهند.
محمدعلینژاد در خصوص روزهایی که «ایامالله» نام گذاری شده اند، گفت: ایام الله از جمله روزهای مبارکی هستند که به تعبیر علامه طباطبائی(ره) قدرت و حقانیت خدا در آن روز تجلی پیدا میکند. البته تمامیروزهای سال متعلق به خدا هستند، اما چون در این روزها قدرت خدا بیشتر نمود پیدا کرده به این عنوان نام گذاری شدهاند.
وی بیان کرد: روزهایی مانند عید غدیر، عید فطر، عید مبعث و یا اتفاقات معاصر مانند 22 بهمن که به گفته امام خمینی(ره) روز تجلی قدرت خدا بود، از ایام الله هستند.
این کارشناس علوم قرآن و حدیث در خصوص اهمیت توجه به ایام الله گفت: توجه به این روزها باعث میشود که انسان عابد کارهای مهم زندگیش را در آن روز انجام دهد. این توجه، تقوا را برای انسان به همراه دارد و در مقابل بی توجهی، بی تقوایی را.
وی در پایان در خصوص برخی خرافات برای منحوس بودن برخی روزها گفت: ساحران و جادو گران برخی روزها را منحوس مینامند که البته این گفتهها هیچ گونه پشتوانه علمیو مذهبی ندارد. برخی از این صحبتها در برخی جوامع تبدیل به فرهنگ میشود و بنیان آن جامعه را برهم میزند، ائمه اطهار(ع) در طول زندگیشان با این خرافات مبارزه میکردند.