۰۵ مرداد ۱۳۹۵ ۲۰:۴۷
کد خبر: ۴۴۷۸۵

elahiat nejat


حكيم و فيلسوفِ بزرگ اسلامى، ابوعلى سينا، حدود دويست كتاب و رساله در علوم و فنون مختلف نگاشته است كه مهم‏ترين آنها در زمينه فلسفه، سه كتاب است: شفا، نجات و اشارات. شفا، نخستين تأليف فلسفى ابن‌‏سيناست و نجات، اثر بعدى اوست. فرق بين اين دو اثر آن است كه «شفا»، اصول و فروع و كليات و جزئيات را دربردارد و از اين‏رو، همه علاقه‏‌مندان فلسفه از مبتدى تا متخصص مى‏توانند از آن بهره ببرند، اما «نجات» فقط اصول و كليات مسائل فلسفه و حكمت را دربردارد، لذا فقط در حدِّ متخصصان است. كتاب «نجات» بحث‏هاى گوناگونى دارد كه مهم‏ترين آنها «الهيات» است.


به گزارش عطنا به نقل از شبستان، دكتر يحيى يثربى در اثر حاضر همين بخش (الهيات) را ترجمه و پژوهش كرده است و به پاره ‏اى از مباحث آن از جمله «نفوس فلكى» و «كيفيت صدور افلاك» و «عناصر» و «تعداد عناصر» و «حقيقت اجسام»، كه از ديدگاه علم امروز، بى‌اعتبار است، پاسخ داده است.


گفتنی است سیدیحیی یثربی ( متولد سال ۱۳۲۱ هجری شمسی در روستای چراغ تپه سفلی از توابع تکاب ) استاد تمام در رشته فلسفه و کلام اسلامی در دانشگاه علامه طباطبائی ؛ پژوهش‌های او در حوزه نقد فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای است.


یثربی مهم ترین چهره فلسفی و آکادمیک ایران است که به نقد «حکمت متعالیه» و «عرفان اسلامی» پرداخته است .


 نشر بوستان کتاب، اثر حاضر را برای دومین بار چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار