۰۵ مرداد ۱۳۹۵ ۲۰:۵۲
کد خبر: ۴۴۷۷۵

nosratolah zargham


دکتر نصرت‌الله ضرغام در نشست خبری امروز که در ساختمان مرکزی صندوق حمایت از پژوهشگران برگزار شد، با بیان اینکه می‌خواهیم از تمام ظرفیت‌های علمی و مالی خارج از کشور با حفظ چارچوب‌های نظام استفاده کنیم، اظهار کرد: با دو موسسه روسی همکاری می‌کنیم و همچنین 12 موضوع را با آکادمی علوم پایه روسیه تعیین کرده‌ایم که یکی از این موضوعات به تنوع زیستی دریای خزر مربوط می‌شود.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، وی افزود: همچنین در سه زمینه نانو، علوم‌شناختی و انرژی‌های نو با چینی‌ها وارد عمل شده‌ایم که 50 درصد هزینه این پروژه‌ها از سوی ما تامین می‌شود.


ضرغام تصریح کرد: همچنین برای اولین بار در شورای جهانی پژوهش و موسسه بین‌المللی تحلیل کاربردی سیستم‌ها (یاسا) عضو شده‌ایم که بر اساس آن پژوهشگران ما می‌توانند در پروژه‌های چندمیلیاردی جهانی مشارکت کنند.


ضرغام در ادامه به برخی از اقدامات صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اشاره کرد و گفت: در راستای ارتقای کیفیت آموزش دانشجویان کارشناسی و عدم خروج این افراد به کشور، 20 هسته علمی در دانشگاه‌های مختلف تشکیل داده‌ایم.


رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با اشاره به وجود 90 هزار دانشجوی دکتری در کشور، تصریح کرد: تاکنون 1000 موضوع رساله دریافت کرده‌ایم که این رساله‌ها در حال بسته‌بندی بوده و تا قبل از شروع سال تحصیلی بسیاری از آنها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.


وی تصریح کرد: همچنین برنامه‌ای را برای پسادکتری تعریف کرده‌ایم، به این شکل که دانشجویان با بهره‌گیری از نظرات اساتید برجسته اقدام به ارائه پروپزال کنند که در صورت تصویب این پروپزال‌ها به مدت یک تا دو سال حقوق دریافت خواهند کرد، البته به شرطی که به صورت تمام‌وقت کار پروژه را زیرنظر استاد انجام دهند.


به گفته ضرغام، سال گذشته 1700 پروژه دریافت شد که در این میان قرارداد بیش از 700 پروژه منعقد شده و در حال اجرا است.


رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه 1075 تفاهمنامه امضا کردیم که این تفاهمنامه‌ها در حال کار تحقیقاتی هستند، از تشکیل کارگروهی برای انجام پروژه‌های میان‌رشته‌ای خبر داد.


وی افزود: از بین 171 درخواست، 48 رخداد علمی را حمایت کردیم و همچنین 3186 نفر را در کارگروه‌های آموزشی آموزش دادیم که در این راستا بیش از 2 هزار مقاله ارائه شد.


وی با تاکید بر حمایت از سرآمدان داخلی تحت عنوان کرسی‌های پژوهشی، گفت: همچنین اساتید ایرانی مقیم خارج را در راستای استفاده از ظرفیت این افراد برای توسعه علم کشور مورد حمایت قرار می‌دهیم.


ضرغام از امضای تفاهمنامه با آموزش و پرورش و سما خبر داد و گفت: در راستای مردمی کردن دانش و آموزش همگانی با همیاری وزارت جهاد کشاورزی در روستاها اقدامات موثری را انجام خواهیم داد.


رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران افزود: با بهره‌گیری از تجربیات دیگر کشورها به تائید و حمایت از ایده‌ها پرداخته‌ایم که در این راستا یک واحد ایده در همین صندوق تشکیل خواهیم داد.


وی با بیان اینکه برای افزایش منابع و در جهت گسترش حیطه حمایت سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، گفت: ما تجدیدنظر در اولویت‌های تحقیقاتی را در زمینه‌های مختلف در دستور کار قرار داده‌ایم و در این راستا با دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی و وزارتخانه‌ها نامه‌نگاری کرده‌ایم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار