۱۳ تير ۱۳۹۵ ۱۹:۳۱
کد خبر: ۴۲۸۵۲

Pazooki


مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی درباره تبعات کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: هر چند کاهش نرخ سود سبردهای بانکی هر چند اقدامی مناسب و اصولی است اما اگر همراهی شبکه بانکی را به همراه نداشته باشد نمی تواند موثر واقع شود .


به گزارش عطنا به نقل از بولتن نیوز، استاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر نرخ سود سپرده‌های بانکی همواره دستوری تعیین شده است ، گفت: اگر نرخ سود سپرده‌ها بر اساس واقعیات اقتصاد تعیین می‌شد، امروز سیستم بانکی ایران با چنین مشکلاتی روبرو نبود .


 وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد همواره نرخ سود سپرده‌های بانکی دستوری تعیین شده و دولت تعیین کرده بانک‌ها چه سودی را پرداخت کنند و به بخش‌های مختلف اقتصادی چقدر تسهیلات با چه نرخی بدهند ، همین اتفاقات بانک‌ها را از مسیر اصلی خود خارج کرده است و موجب شده اختلالی در نحوه اداره نظام بانکی در ایران رخ دهد .


پازوکی با اشاره به اینکه در هیچ کجای جهان سپرده گذاران از طریق سود سپرده‌های بانکی زندگیشان را تامین نمی کنند، گفت: در اقتصاد ایران مشکلاتی وجود دارد و یکی از مهم‌ترین این مشکلات تورم بالایی است که چهار دهه دوام آورده و در نتیجه بنیان‌های اقتصادی و اجتماعی ایران را تحت تاثیر قرار داده است .


 استاد دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: بخش عمده ای از تامین مالی اقتصاد ایران از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد و سیطره بانک‌ها بر اقتصاد ایران قابل توجه است از این رو باید با متنوع کردن سبد سرمایه گذاری ، بورس و سایر حوزه‌های اقتصادی نقویت شود تا سرمایه گذاری در این حوزه‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد.


 پازوکی کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را در شرایط کنونی اقتصاد را عاملی برای بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کرد و ادامه داد: اگر این بار سیستم بانکی به توافق خود پایبند باشد می‌تواند زمینه بهبود وضعیت اقتصادی را فراهم کند اما اگر تسهیلات بانکی که کارمزدش به 18 درصد کاهش یافته ، در اختیار بخش مولد اقتصاد قرار نگیرد نمی تواند عامل بهبود وضعیت اقتصادی باشد.


او گفت: متاسفانه بخش غیر مولد در این سال‌ها بیشترین سهم را از تسهیلات بانکی برده است و همین امر نشان می‌دهد نظام بانکی به جای آن که در خدمت توسعه تولید و اشتغال مولد در کشور باشد، در اختیار عده ای قرار گرفته که نقشی در بهبود اقتصاد ملی ندارند .


  این کارشناس اقتصادی نتیجه گیری کرد: این وضعیت سهم مولدها را از منابع اندک شکور کاهش داده و لازم است همزمان با صالاح سود سپرده‌های بانکی و همچنین کاهش نرخ تسهیلات بانکی، هدایت منابع بانک‌ها به سمت بخش مولد اقتصاد در دستور کار قرار گیرد .

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار