۰۵ تير ۱۳۹۵ ۱۷:۲۹
کد خبر: ۴۲۳۷۰

Kargahha (33)


کارگاه معنویت در قرآن کریم، با تدریس دکتر حسن ملکی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در شبستان دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این کارگاه ــ که با هدف ایجاد نگاه علمی و منظم به شناخت مسائل دینی و قرآنی، توسط مسئولان غرفه دانشگاه علامه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد ــ ملکی قرن حاضر را عصر بیماری‌های نوین دانست و عنوان کرد: انواع عرفان‌های کاذب و معنویت‌های دروغین در بین جوامع بشری بروز و ظهور کرده‌است. قرن حاضر را با اسامی گوناگونی نام می‌برند. برخی ها می‌گویند قرن حاضر، قرن انفجار علم است.


وی افزود: سوال اینجاست که کدام خلاء و نیاز و نداشتن‌ها باعث شده که این همه عرفان‌های دروغ به وجود بیاید؟ پاسخ اینجاست که زمانی که رابطه بشر در دنیای غرب به وسیله برخی که شیفته قدرت علم شده بودند و تصور می‌کردند وقتی علم آمد باید دستورات دین رخت بر بندد، رابطه بشریت با ادیان اصیلی که خدای متعال با پیامبرانش برای بشر فرستاده است، این رابطه قطع شد.


ملکی با اشاره به اینکه بشر امروز سرگشته است، اظهار داشت: بشر امروز به دلیل این که رابطه‌اش با منبع اصلی معنویت قطع شده‌است، به یک نسل سرگشته تنزل یافته تبدیل شده است. در حالی که اگر از  ادیان الهی و گرایشات فطری بشر که خدای متعال مشخص کرد، تبعیت می‌کرد، انسان رشد پیدا می‌یافت.


وی افزود: در هرجای عالم دین الهی استقرار یافته و رشد پیدا کرده است، بروز و ظهور ایمان و معنویت و پویایی در آن جا مشاهده می‌شود.


معاون دانشگاه علامه ادامه داد: انسان مومن باید به روز محشر و معاد باور داشته باشد. به روزی که همه انسان‌ها تجمع خواهند کرد تا حساب پس دهند. معمولا فراموش می‌کنیم و کم‌تر به فکر معاد هستیم.


ملکی با بیان اینکه خیلی از مسائل را عرفا و معنویت‌گرایان واقعی می‌داندد، دانشگاه رفته‌های متخصص نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند.


وی افزود: اگر همین ماه مبارک رمضان را هر کس بتواند روزه مطلوبی در ماعه مبارک بگیرد و از کارهای حرام پرهیز کند، یک مدرک معنویت به او داده‌ می‌شود و گناهان بندگان بخشیده می‌شود.


ملکی با بیان این که انسان معنوی یک انسان صبور است افزود: انسان معنوی پایدار است و سست عنصر نیست. آیا انسان صبور برنده است یا کسی که اهل صبر نیست؟ مطمئنا اگر انسان صبور باشد مطمئنا به اهداف خود می‌رسد حتی این مساله در زندگی فردی ما هم صدق می کند.


وی افزود: ما مطابق آموزه‌های قرآنی داریم که خدای متعال در موارد متعدد می‌فرماید که بشارت ده به صبر کنندگان، این بشارت، بشارت رستگاری و پیروزی است.


استاد دانشگاه علامه خاطرنشان کرد: عقل یتیم می‌تواند گره‌های زندگی را بگشاید ولی نمی‌تواند به انسان آن راه‌های رستگاری را نشان بدهد. در دنیا بنگرید. این همه جنایت و کشتار و بی‌خانمانی‌ها در مناطق مختلف دنیا به وجود می‌آید، جاهلان نادان این کار را می‌کنند یا عالمان بریده از وحی عامل این اتفاقات هستند.


وی افزود: آیا سازندگان این وسایل و طراحان این اتفاقات جاهل هستند و نمی‌دانند؟ می‌دانند اما دانایی آن‌ها، دانایی بریده از مسائل الهی است و نفسشان به عنوان اله آن‌ها عمل می‌کند.


لازم به ذکر است دکتر حسن ملکی استاد تمام دانشگاه علامه طباطبائی در پایان نشست به سوالات حضار به‌صورت عمومی پاسخ داد و در غرفه دانشگاه علامه به‌صورت خصوصی جلسه مشاوره این استاد دانشگاه علامه برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار