۰۲ تير ۱۳۹۵ ۱۶:۴۷
کد خبر: ۴۲۰۲۳

taghavi zad


مهدي تقوي، استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: درست است كه مردم در اين سه سال با ثباتی نسبي در حوزه تورم روبرو شده اند و قيمت ها تا حد زيادی كنترل شده است اما نبايد از نظر دور داشت كه ركود هنوز بر برخی بخش های اقتصاد ايران حاكم است.


به گزارش عطنا به نقل از بولتن نیوز، اين كارشناس اقتصادي ادامه داد: بعضی می گويند "ركود" و همه اقتصاد را با يك چوب می رانند در حالي كه ركود فعلي با ركود پيشين متفاوت است . كسی كه اقتصاد بلد است تفاوت اين دو را درك مي كند . نرخ رشد از منهای 4درصد به مثبت سه درصد در سال 1393 رسيد و سال گذشته نيز هر چند اين رقم بين صفر تا يك برآورد شده است اما باز هم معلوم است عمق ركود كاهش يافته است.  او با اشاره به اينكه ارزيابی اش ايجاد رونق در فضای كلان است، گفت: من معتقدم ركود يك شبه يا در كوتاه مدت رفع نمی شود . همين كه سطح كلان نوعی از رونق را تجربه می كند بدان معناست كه ركود در ميان مدت رخت بر خواهد بست.


او كاهش نرخ سود سپرد های بانكی را در اين مسير اقدامي قابل دفاع دانست و گفت: به راه افتادن چرخ هاي توليد در كشور نيازمند مجموعه‌اي از اقدامات است و بدون ترديد رفع ركودی كه نتيجه هشت سال تصميمات غير كارشناسی است ، در كوتاه مدت قابل دستيابی نيست و بايد اين موضوع مهم را مد نظر قرار داد.


 او با تاكيد بر اينكه برخی با افزايش مطالبات مردم تلاش مي كنند، آنچه در اين مد حاصل شده است را نيز بی اثر و كوچك نشان دهند، گفت: مطالعات اقتصادی نشان مي دهد چنين اقدامي خود باعث مي شود نوعی انتظار برای بدتر شدن اوضاع در افكار عمومی به وجود بيايد و همين امر مي تواند در ميان مدت موجب اصطكاك بيشتر شود.


او به ضرورت اصلاح برداشت عمومي از كاهش نرخ تورم در ايران اشاره كرد و گفت: تک رقمی شدن تورم به معنای پایین آمدن قیمت‌ها نیست. تورم نسبت افزایش قیمت هاست؛ یعنی فرضا پارسال قیمت ها 15درصد بالا رفته و حالا 10درصد. این تصور اشتباه که پایین آمدن تورم مساوی است با پایین آمدن قیمت ها باید اصلاح شود.


tavarom


او در پاسخ به اين سوال كه آيا قبول داريد كه معيارها در محاسبه نرخ تورم چندان دقيق نيست، گفت: به هر حال اين بحثی پايه اي و بنيادين است . من معتقدم هر دولتی را بايد با توجه به جايگاه خودش و تصميماتش محاكمه كرد . اگر آمارها دقيق نيست و برداشت عمومی مردم از تورم با برداشت های آماری متفاوت است، بايد به صورت ريشه ای اين موضوع مورد رسيدگی قرار گيرد.


 او عدم اطمينان به آمار را معضلی مهم دانست و گفت: همان ها كه حرمت آمارها را نگه نداشتند امروز بايد پاسخگو باشند كه چرا جامعه ديگر به هيچ موردی اطمينان ندارد و نسبت به همه ارقامی كه ارائه می شود با ديده ترديد نگاه می كند .

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار