۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۱۴
کد خبر: ۴۱۲۶۰
namayeshgah ghoran (14)

namayeshgah ghoran (26)


بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر دیروز با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و اندیشمندان حوزه قرآنی و اصحاب رسانه در مصلی نماز جمعه تهران افتتاح شد. در نمایشگاه بین المللی قرآن، بخش دانشگاهی نیز فعالیت دارد که دانشگاه‌هایی همچون علامه طباطبائی، شریف، الزهرا، علمی‌کاربردی و سایر دانشگاه‌ها در این بخش ضمن برپایی غرفه آثار ارزشمند قرآنی و فعالیت‌هایی از این دست را به نمایش می‌گذارند.


به گزارش عطنا، علی جنتی در مراسم افتتاحیه با اشاره به این که قرآن کریم کتاب جامع هدایت و سعادت بشر در پیش روی ما قرار دارد عنوان کرد: هدایت صحیح جامعه و گسترش تربیت انسانی و اخلاقی در محیط خانواده، مدرسه و دانشگاه فقط در سایه رفع مهجوریت قرآن و بازگشت به این منبع فناناپذیر و حیات بخش امکان پذیر است.


وی افزود: به تأسی از قرآن کریم از عنصر ارزشمند هنر به جهت تربیت و تعالی جامعه بهره بگیریم و زمینه شکوفایی استعدادهای هنری را از طریق گسترش نمایشگاه‌های بین‌المللی و فراهم نمودن فضای فعالیت در تمام عرصه‌های هنر متعهد از جمله هنرهای تجسمی، موسیقی، سینمایی و حمایت از هنرمندان به ویژه تجلیل از پیشکسوتان هنرهای اصیل و بومی محیا سازیم.


جنتی اظهار داشت: امروز می‌توان ادعا کرد که بزرگترین خلاء جامعه مسلمان، مهجور ماندن آموزه‌های انسان‌ساز قرآن کریم است. وقتی از ضعف فرهنگ عمومی، ضعیف شدن فضائل اخلاقی و تدبیر ماهیت سبک زندگی اسلامی صحبت می‌کنیم و وقتی از آسیب‌های اجتماعی میگوییم و از کثرت این آسیب‌ها در جامه می هراسیم، باید بدانیم آموزه‌های عملی قرآن در جامعه کم‌رنگ شده‌است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بخش‌های نمایشگاه قرآن گفت: در نمایشگاه امسال، موضوعاتی هم‌چون رسانه و احیاء قرآن، دانشگاه و احیاء قرآن، مدرسه و احیاء قرآن، حوزه علمیه و احیاء قرآن، خانواده و احیاء قرآن و جوان و احیاء قرآن مورد توجه قرار گرفته است.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم در ابتدای این مراسم، ضمن ارائه گزارشات از نحوه برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع فهم و تدبر در قرآن کریم، رویکرد معاونت قرآنی وزارت ارشاد در سال ۹۵ بر مبنای شعار‌«نهضت فهم قرآن» قرار گرفت و شعار بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، به سوی فهم قرآن است.


namayeshgah ghoran (3)


در مراسم افتتاحیه، از مجموعه «شرحی بر نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی(ع)» رونمایی شد؛ این مجموعه، اثر ۱۲ جلدی شرحی بر نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی(ع) است که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدزاده ‌گیوی تألیف شده است و همچنین از نفیس‌ترین قرآن کتابت شده جهان اسلام ‌‌‌پس از ۱۸ سال تلاش و صرف هزینه شش میلیارد تومانی که در اصفهان و توسط هنرمندان این شهر آماده شده بود، رونمایی شد.


در نمایشگاه بین المللی قرآن بخش دانشگاهی نیز فعالیت دارد که دانشگاه‌هایی همچون علامه طباطبائی، شریف، الزهرا، علمی‌کاربردی و سایر دانشگاه‌ها در این بخش ضمن برپایی غرفه آثار ارزشمند قرآنی و فعالیت‌هایی از این دست را به نمایش می‌گذارند.


دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی خاورمیانه، ضمن حضور به ارائه پایان‌نامه‌های تمام گروه‌های آموزشی که با تأسی از قرآن کریم نوشته شده‌است و کتاب‌های چاپ شده توسط معاونت پژوهشی که در زمینه قرآن پژوهی و آموزه‌های دینی است برای نمایش عموم، پرداخته‌است. نگاه علمی به آموزه‌های قرآنی و ارائه مشاوره‌های تخصصی سبک زندگی اسلامی از جمله نکاتی است که دانشگاه علامه در این نمایشگاه به آن توجه ویژه داشته است.


حسن ملکی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی ضمن بازدید از غرفه دانشگاه علامه، در گفت‌وگویی کوتاه، به خبرنگار عطنا گفت: نمایشگاه قرآن کریم، نمایشگاه آثار همه‌ی قرآنیانی است که بر معیار وحی و به حکم عقل اندیشیده‌اند و در عرصه‌های مختلف اصول و روش‌های زندگی را جهت استفاده عموم عرضه نمودند.


وی افزود: حضور دانشگاهیان  و تشکیل غرفه‌های دانشگاهی، ابعاد علمی و حکمی این بوستان هدایت را تقویت می‌کند. مشارکت دانشگاهیان در یک کار قرآنی وقتی اهمیت و ارزش پیدا می‌کند که به ابعاد علمی و بصیرتی قرآن حکیم بیاندیشیم.


ملکی اظهار داشت: مطابق آموزه‌های قرآنی، دانایان واقعی مقام و مرتبه رفیع نزد خداوند متعال دارند و همه کسانی که می‌خواهند با فرهنگ قرآن عجینشوند، باید با علم و آگاهی حرکت نمایند. بر این اساس هرقدر ضلع دانشگاهی نمایشگاه قوی و غنی‌تر باشد به اثر بخشی علمی و حکمی آن افزوده می‌شود.


namayeshgah ghoran (17)


معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علامه عنوان کرد: بر این اساس، امسال برای اولین بار معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی با تدارک غرفه قرآنی در نمایشگاه امسال حضور یافت تا در شکوه فکری و علمی این فرصت گرانمایه ماه صیام سهیم باشد.


لازم به ذکر است که چهار کارگاه تخصصی قرآنی و مهارت زندگی با حضور اساتید مطرح کشور مانند دکتر برجعلی رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تریتی دانشگاه علامه، دکتر فرحبخش مدیرگروه رشته مشاوره دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه، دکتر اسماعیلی و دکتر حسن ملکی در طول برگزاری نمایشگاه برنامه ریزی شده است. برگزاری مسابقات قرآنی به‌صورت روزانه، مشاوره تخصصی در زمینه‌های گوناگون، ارائه ویژه نامه نمایشگاه، مسابقه عکاسی با موضوع نمایشگاه بین‌المللی، خوشنویسی قرآنی، آموزش و تلاوت صوت قرآن کریم، رونمایی از طرح بزرگ قرآنی مائده دانشگاه علامه از نمونه برنامه‌هایی است که دانشگاه علامه طباطبائی در این دوره از نمایشگاه پیش بینی کرده است.


غرفه دانشگاه علامه طباطبائی توسط کانون قرآن و عترت معاونت فرهنگی با همکاری سایر کانون‌های فرهنگی و هنری دایر گردیده و مسئولیت اجرایی و مدیریت آن با علیرضا کیایی است.


بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از 25اردیبهشت تا 8تیر ماه سال 95 در مصلی بزرگ نماز جمعه تهران در حال برگزاری است و ساعت بازدید از 6عصر تا 11شب می‌باشد.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار