۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۰:۴۴
کد خبر: ۴۰۱۹۳
dore afghan ha (18)

سومین روز از دوره دانش‌افزایی دانشجویان افغانستانی با حضور مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در تالار دفاع دانشکده علوم ارتباطات برگزار شد.


dore afghan ha (1)


دکتر هادی خانیکی در جمع این دانشجویان گفت: عوامل و موانع توسعه در هرجایی متفاوت است. در دنیای پیشرفته، دردهایی وجود دارد که شاید برای مشرق زمینی‌ها اصلاً قابل‌فهم نباشد.


وی در ادامه به تفاوت‌های ایران و ژاپن اشاره کرد و افزود: اساسی‌ترین تفاوت ایران و ژاپن این است که مقیاس فرهنگ در آنجا جمعی بوده اما همین مقیاس در ایران فردی است.


دکتر خانیکی در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: توسعه نیاز به یک تعریف جدید دارد. فقط عوامل مادی عامل توسعه نبوده و عوامل معنوی هم برای توسعه لازم است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: عوامل مادی از شرایط لازم توسعه است ولی شرط کافی نیست.


او در ادامه به ارائه تعریفی از توسعه پرداخت و گفت: توسعه بالا رفتن ظرفیت‌های معنوی و مادی هر جامعه و رسیدن به سطوح تازه‌ای از پیچیدگی، نظم و نوآوری است.


دکتر هادی خانیکی همچنین به نتایج حاصل از توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: نتیجه حاصل از توسعه این است که پیش‌فرض‌های توسعه در ذهن ما عوض می‌شود و از ظرفیت‌های مادی و معنوی فراتر می‌رود درنتیجه با مطالعات تاریخی می‌توان راه‌های نجات یک جامعه را تغییر داد.


وی بیان کرد: کار ارتباطات توسعه این است که نهاد‌های ارتباطی و روزنامه‌نگاری، شتاب‌ها و تحولات توسعه را با عارضه کمتر در جامعه پیش ببرند تا بتوانند افق‌های توسعه را باز کنند.


dore afghan ha (13)


خانیکی افزود: با هر کنشی که در مسیر توسعه صورت می‌گیرد، یک زمینه‌ها و خلأهایی پر می‌شود ولی از طرفی با چالش‌های دیگر مواجه می‌شویم. به‌عنوان‌مثال بهبود وضعیت معیشت زنان یا فعال شدن آن‌ها در مشارکت سیاسی لازم است اما ادامه دادن این حرکت الزامات جدیدی می‌طلبد؛ به این صورت که این تغییرات نباید در ساختار خانواده مشکلی ایجاد کند.


وی اضافه کرد: زمانی که نمی‌توانیم جلوی این تغییرات را در جوامع بگیریم، باید در برابر آن‌ها با رویکردهایی از درون جامعه و مبتنی با ویژگی‌های درون جامعه راه‌حلی پیدا کنیم. رسانه‌ها درراه توسعه باید مسئله جامعه خود را، هم خود به‌درستی بفهمند و هم به جامعه خود به‌درستی بفهمانند.


خانیکی تأکید کرد: اگر در جامعه‌ای توافق وجود داشته باشد، شکاف‌های گسسته به وجود نمی‌آید. همین شکاف‌های گسسته است که جامعه‌ای را عقب می‌اندازد؛ چه شکاف زبانی، مذهبی، قومی یا جنسیتی.


وی گفت: اساس ارتباط گفت‌وگو است و باید دید چگونه می‌توان گفت‌وگویی مؤثر را شکل داد. ما در جوامع خود اساساً یاد می‌گیریم که چطور در دنیاهای بسته خود فروبرویم. زبان ارتباطی ما عمدتاً سکوت است و نه زبان سخن گفتن.


مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: هنر ارتباطات توسعه این است که چگونه مخاطب خود را به سخن بیاورد یعنی هم باید از لحاظ تکنیک و هم از نظر مضمون بتواند او را وارد به خواندن و سخن گفتن کند.


در ادامه با گزارش تصویری این دوره همراه باشید.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار