۰۹ خرداد ۱۳۹۵ ۱۵:۰۲
کد خبر: ۳۹۸۱۸

Ezdevaj e Daneshjooyi (3)


آمارهای موجود نشان می‌دهد که ازدواج دانشجویی، کمترین درصد طلاق را در بین انواع ازدواج دارد. طبق آماری که اخیرا از زبان مسئولان منتشر شده است تنها 3 درصد از ازدواج های‌دانشجویی منجر به شکست می‌شود.


عطنا / محمدصالح فرح بخش؛ در کشور ما از دیرباز سبک ازدواجی که در حال حاضر با نام ازدواج سنتی شناخته می‌شود مرسوم بوده است، تغییر مناسبات در زندگی مدرن، هنجارها و ارزش‌های جامعه را نیز دچار  تحول نسبی کرده است، سبک ازدواج نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.


طبق برآوردها سالانه حدود 5 میلیون دانشجو وارد دانشگاه‌های کشور می‌شوند، از میان این تعداد دانشجو، عده‌ای ‌با یکدیگر پیوند آسمانی می‌بندند. این سبک ازدواج سال‌‌‌‌هاست که در دانشگاه‌های سراسر کشور انجام شده و هرسال جشن‌هایی در دانشگاه‌های کشور با عنوان ازدواج دانشجویی برگزار می‌شود. روشی که می‌تواند راه حلی برای ازدواج آسان باشد. اما چگونه می‌توان این موضوع را در بین دانشجویان و جوانان رونق داد؟ مسائلی که مانع از گسترش این امر مقدس می‌شود چیست؟ چگونه مسائل پیش روی دانشجویان متأهل و یا در شرف تأهل را می‌توان رفع کرد؟


ازدواج دانشجویی موانعی برسر راه دارد که باید حل شود و امکاناتی می‌طلبد که باید وجهه همت برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد. همچنین در این موضوع دو طرف باید با احتیاط بیشتری نسبت به سایر روش‌های ازدواج با آن برخورد کنند و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.


آمارهای موجود نشان می‌دهد که ازدواج دانشجویی، کمترین درصد طلاق را در بین انواع ازدواج دارد. طبق آماری که اخیرا از زبان مسئولان منتشر شده است تنها 3 درصد از ازدواج های‌دانشجویی منجر به شکست می‌شود که البته برای کاهش همین تعداد کم هم باید تدابیری اندیشید و مانع از افزایش آن شد.


یکی از مسائلی که باید در این موضوع مد نظر قرار داد «هم‌کفو» بودن طرفین در ازدواج است و رعایت نکردن این موضوع احتمال شکست در ازدواج را بالا می‌برد. آنطورکه ایسنا چندی پیش در گزارش خود آورده است، حجت الاسلام دهنوی، استاد دانشگاه و کارشناس امور خانواده و ازدواج در همایش «ازدواج دانشجویی، فرصت‌ها و چالش‌ها» عنوان کرده است: همتا بودن در ازدواج و هم‌کفو بودن یکی از اصول مهم در ازدواج است که باید از سوی جوانان در تشکیل بنیان خانواده مورد توجه قرار گیرد.


وی در ادامه اظهار نظر خود افزوده بود: جوانان دانشجو باید سعی کنند عاقلانه و با همتای خود ازدواج کنند زیرا درگیری‌های عاطفی غیرعاقلانه ثمره‌ای جز طلاق و جدایی ندارد.


Ezdevaj e Daneshjooyi (2)


از مسائل دیگری که باید در ازدواج دانشجویی توجه ویژه ای کرد، مراجعه به مشاور است. این امر از این حیث قابل اهمیت است که معمولاً دو طرف در بسترهای متفاوت اجتماعی و فرهنگی رشد کرده‌اند و انتظارات متفاوت دارند، بنابراین باید به افراد مجرب مراجعه کنند و از آنان مشاوره بگیرند. در گزارشی دیگر از خبرگزاری ایسنا از نشست «راه‌های همسریابی»، دکتر حسین میرزایی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مطرح کرده است: این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که فرد دانشجو به مشاوره احتیاج دارد؛ مشاوره در دنیای امروز امری لازم است.


یکی از دغدغه‌های جوان دانشجو، مسئله اشتغال است و مسئولان باید به حل و رفع آن اهتمام ورزند. به طوری که می‌توان گفت مشکل بیکاری مهم‌ترین مانع در راه ازدواج جوانان است، و اگر این مسئله حل شود بسیاری از مسائل اجتماعی همچون ازدواج حل خواهد شد. دانشگاه به عنوان محیط فرهنگی و آموزشی به تربیت نیروهای متخصص کمک می‌کند که بعد از تحصیل می‌توانند وارد بازار کار شوند، اگر دانشجویان نسبت به داشتن شغل و یا حتی امنیت شغلی مطمئن باشند بیشتر تمایل به ازدواج پیدا می‌کنند.


هرچند دانشجویان باید توجه داشته باشند بسیاری از انتظارات و ایده‌آل‌های اقتصادی‌شان بی‌مورد است، زیرا نظر صاحب نظران و همچنین آمارها نشان می‌دهد پیشرفت اقتصادی بعد از ازدواج شتاب بیشتری می‌گیرد. در همین موضوع دکتر افشار تموک در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو تحت عنوان «دانشگاه؛ فضای مناسبی برای انتخاب همسر» این مسئله را مطرح کرده بود و گفته بود: بررسی‌ها نشان داده است که معمولاً ‏پیشرفت اقتصادی بعد از ازدواج صورت می‌گیرد و فساد اخلاقی و بزهکاری کاهش ‏می‌یابد و روابط در جامعه سالم می‌شود.‏


از مسائل دیگری که دانشجو با آن دست و پنجه نرم می‌کند، ازدواج در حین تحصیل است، اکثر دانشجویان تمایل دارند ازدواج را به بعد از تحصیل موکول کنند زیرا تصورشان این است درس و ازدواج دو مقولۀ متضاد هستند که این موضوع هم واکنش‌های متفاوت صاحبنظران را در بر دارد.


دکتر بانکی در کتاب «مطلع مهر» به این موضوع پرداخته و راهکارهایی ارائه کرده است، که می‌توان اینگونه آن‌ها را برشمرد:


مي توانيد با مقدمات ساده و بدون تشريفات، عقد شرعي كنيد، اما عروسي اصلي را به تأخير بياندازيد.


وقتي زندگي ساده و قانعي داشته باشيد، آرامش فكري و روحي بيشتري خواهيد داشت؛ در اين صورت راحت‌تر می‌توانيد در مسائل علمي، پژوهشي و صنعتي پيشرفت كنيد.


حمايت هاي والدين مي تواند در كاهش مشكلات دوران تحصيل مؤثر باشد.


وقتي هر دو زوج يا يكي از زوجين محصل باشد، انجام كارهاي منزل به طور مشترك صورت مي گيرد كه اين مسئله علاوه بر محبت و دلگرمي، اجر اخروي را هم به دنبال دارد.


Ezdevaj e Daneshjooyi (1)


از مسائل دیگری که مانعی برای ازدواج دانشجویان بالاخص دانشجویان پسر تلقی می‌شود، خدمت نظام وظیفه است. صاحب نظران امر ازدواج این موضوع را مورد توجه قرار داده و آن را مانعی بر سر راه ازدواج تلقی نمی‌کنند، دکتر بانکی در کتاب مذکور این مسئله را موضوعی حل شده دانسته و عنوان کرده است: پسراني كه تحصيلات دانشگاهي دارند، مشكل خاصي جهت سربازي ندارند؛ چرا كه مي توانند بعد از پايان تحصيلات در قالب تعهدهايي كه همراه با انجام شغلشان است، خدمت سربازي را انجام داده بدون اينكه وقفه اي در زندگي‌شان به وجود آيد.


حال که فرهنگ جامعه ما دچار تغییر و دگرگونی است به نظر می‌رسد ازدواج دانشجویی اهمیت بیشتری یافته است و می‌تواند راه حل مناسبی برای مقابله با انواع آفت های اخلاقی مرتبط باشد.


اهمیت این مساله زمانی بیشتر می شود که بدانیم دانشگاه محیطی است که دانشجویان می‌توانند به راحتی در مدت تحصیل به شناخت کافی از یکدیگر برسند و اگر بتوان بستری مناسب فراهم کرد تا  مشکلات ازدواج دانشجویی رفع شود، این سبک ازدواج می تواند راه‌حلی مناسب برای جلو گیری از افزایش تعداد جوانان مجرد در جامعه باشد.


اهمیت ازدواج دانشجویی در فضای فعلی بیش از هر زمانی احساس می شود چرا که به شکل گسترده‌ای بالا شاهد بالا رفتن سن ازدواج هستیم.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار