۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۳:۵۹
کد خبر: ۳۶۱۱۲
bohrane suriye (14)

bohrane suriye (13)


حسین امیرعبداللهیان در نشست بررسی «تحولات سوریه، سناریوهای پیش رو» گفت: همه باور داریم که محیط بازی در سوریه یک محیط استراتژیک است، محیطی که در آن فرصت‌ها به سرعت از دست می‌رود. گستره و عمق تحولات در سوریه بالاست و در عین حال بازیگران اصلی در سوریه تغییر نقش می‌دهند و حتی گاهی اوقات این بازیگران تغییر می‌کنند.


به همت انجمن علمی دانشجویی روابط بین‌الملل دانشگاه علامه نشست با موضوع تحولات سوریه، سناریوهای پیش رو با حضور حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه و دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، مدیر این نشست دکتر کیوان حسینی از اساتید دانشگاه علامه بود و اساتید و دانشجویان نیز در این برنامه حضور داشتند. جمهوری اسلامی ایران است.


حسین امیرعبداللهیان در این نشست گفت: همه باور داریم که محیط بازی در سوریه یک محیط استراتژیک است، محیطی که در آن فرصت‌ها به سرعت از دست می‌رود. گستره و عمق تحولات در سوریه بالاست و در عین حال بازیگران اصلی در سوریه تغییر نقش می‌دهند و حتی گاهی اوقات این بازیگران تغییر می‌کنند. آن چه که برای ما مهم است با نگاه به تأمین حداکثری منافع ملی و حفظ امنیت ملی کشورمان چگونه در قبال با بحران سوریه برخورد کنیم که حداکثر منافع‌مان تامین شود.


وی در خصوص شروع بحران سوریه عنوان کرد: یافته‌های دقیق و میدانی ما نشان می‌دهد که وقتی بحث بیداری اسلامی و بهار عربی از تونس و مصر شروع شد در یک مهندسی معکوس پرداخت‌هایی به عمل آمد که به جای این‌ که درمحیط بین‌المللی غرب آسیا و خاورمیانه وضعیت به سمتی پیش رود که موقعیت رژیم صهیونیستی تنزل پیدا کند.


او ادامه داد: بر این اساس باید محور مقاومت تقویت شود در یک مهندسی معکوس و از قبل طراحی شده بازیگران بین‌المللی به این سمت حرکت کردند که معادلات به گونه‌ای تغییر کند که در این تحولات غیر قابل پیش‌بینی در این مقطع در منطقه که از تونس و مصر شروع شد و تا یمن در جنوب خلیج فارس ادامه پیدا کرد تحولات به گونه‌ای مهندسی شود که برعکس موقعیت رژیم صهیونیستی تثبیت شود و تهدیدات علیه رژیم صهیونیستی در همه‌ی سطوح کاهش پیدا کند. لذا روی پرونده و موضوع سوریه دست گذاشته شد و به طور دقیق بحران سوریه بدین شکل شروع شد.


معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در یک شهر مرزی به نام درعا در روز جمعه دو فرد مسلح خارجی در مناره یک مسجد سنی قرار گرفتند و در اثنای نماز جمعه مردم را به رگبار بستند. اتفاقی که در طرف مقابل افتاد این بود که نظام سیاسی حاکم در سوریه خود را برای ورود به این مرحله آماده نکرده بود چون متاثر از نظام سیاسی تک حزبی بود و اصلاحات سیاسی سال‌ها در سوریه انجام نگرفته و بخشی از مردم به تبع تغییرات تونس و مصر آمادگی این را داشتند که وارد خیابان‌ها  شوند.


امیرعبداللهیان با بیان این نکته که مهندسی و طراحی این اتفاق در شهر مرزی درعا انجام گرفت افزود: انقلاب­‌ها در تونس مصر و یمن در میدان اصلی پایتخت شکل گرفت همه با اطلاع رسانی از فضای سایبری شروع شد و در مرکز همه این انقلاب‌ها جوانان نقش اصلی و مرکزی ایفا می کردند در همه این انقلاب‌ها زنان نقش اصلی ایفا می‌کردند اما در سوریه در روزها اولیه هیچ خبری ازاین الگوهای مشترک که در منطقه به عنوان بهار عربی اتفاق می­افتاد وجود نداشت بلکه این درگیری در شهر درعا شروع شد حکومت سوریه برای این که بتواند اوضاع را مدیریت بکند چون برای مقابله با این گونه روش‌ها آمادگی نداشت مجبور شد با سلاح وارد شود و این وضعیت نامناسبی که از بیرون هدایت میشد را تشدید کند البته عده‌ای هم در داخل سوریه مطالباتی داشتند و نظام تک‌حزبی سوریه پیامد‌های خاص خودش را دارد.


این وضعیت باعث شد ما متناسب با تهدیدی که متوجه محور مقاومت و هم جمهوری اسلامی ایران می‌شود فعالانه وارد این موضوع شود ارتباط این موضوع با امنیت ملی ما باید گفت که موضوع سوریه و عراق به هم پیوسته است چون داعش در جریان حملات خود در عراق هم پیشروی کردند و در یک مقطع در دو سال اخیر به پنجاه کیلومتری مرزهای ما رسیدند و اگر اقدام به موقع جمهوری اسلامی ایران نبود ایران حتما در یک نقطه ی آسیب پذیر قرار می‌گرفت.


او ادامه داد: ثانیاً در همین سال‌ها به راحتی بخش‌های نظامی و امنیتی ما به این جمع بندی رسیدند که در طی تحولات در داخل سوریه تحرکات داعش در داخل سوریه حمایت بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به طور غیر مسقیم یا مسقیم باعث شد که برخی ناامنی‌ها از داخل سوریه وارد عراق بشود و این ظرفیت فزاینده‌ای که در عراق ایجاد شد، با ورود داعش از سوریه و سایر کشورها به داخل عراق امنیت ما را هم با تهدید مواجه کرد یعنی اگر هوشیاری دستگاه‌های امنیتی و نظامی ما شاید ما امروز باید از انفجارهای گروه‌های تروریستی در ایستگاه‌های مترو صحبت می‌کردیم و از منظر دیگر هدف جمهوری اسلامی ایران تقویت محور مقاومت بود چند اقدام صورت گرفت اول این که این پیام را دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران برخلاف بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی متحدینش را به راحتی رها نمی‌کند و نسبت به حمایت از متحدین خود جدی‌ست ما از مردم سوریه در راستای خواسته‌های خود از دولت سوریه حمایت کردیم لذا حمایت از خواسته‌های درست مردم سوریه در قالب توصیه‌های موکد جمهوری اسلامی ایران در دستور قرار گرفت. جمهوری اسلامی تنها کشوری است که از ابتدا اعلام کرد که راه حل این بحران سیاسی است نه نظامی.


[gallery size="medium" ids="36083,36082,36076,36077,36078,36079,36080,36075,36074,36073,36072,36071,36070"]
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار