۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ۱۶:۱۱
کد خبر: ۳۱۶۲۹
mali edari2 (14)

ساسان کاظمی نژاد مدیر برنامه ریزی و سیستم‌های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در گردهمایی معاونان اداری و مالی دانشگاه‌های سراسر کشورگفت: طرح بهینه سازی موتورخانه های دانشگاه ها در حال اجرا است که با اجرای این طرح 15 الی 20 درصد کاهش هزینه های سوخت دانشگاه ها را به دنبال خواهد داشت.


اگر بتوانیم گازهای گلخانه ای کنترل کنیم، در افق 2050، 50 درصد کاهش CO2 سهم ارتقا بازدهی انرژی در تغییر سوخت هست. استفاده از انرژی های تجدید پذیر و یا افزایش بازدهی کاری در راستای مصرف انرژی و یا جایگزینی سوخت های فسیلی با سوخت پاک می تواند تا 50 درصد کاهش CO2 را در افق 2050 به دنیال داشته باشد.


کاظمی نژاد  با اشاره به اینکه ما به سمت بهینه سازی مصرف انرژی نرفته ایم، در تمام دنیا بازدهی پالایشگاه ها 65 درصد است ولی در کشور ما این بازدهی نهایتا به 30 درصد می رسد گفت:  اگر شدت انرژی و عرضه انرژی را در دنیا را نگاه کنیم می بینم که در افق 1990 و 2012 کل دنیا به سمت کاهش شدت و عرضه انرژی رفته است ، اما متاسفانه در کشور عرضه انرژی و شدت انرژی افزایش یافته است، زمانی که مصرف بیشتر است، آلایندگی نیز بیشتر است و زمانی که مصرف بی رویه افزایش داشته باشد شدت مصرف نیز بیشتر می شود،. اگرتولید ناخالص ملی افزایش داشته باشد و مصرف نیز افزایش یابد، مشکلی بوجود نمی آید، اما وقتی تولید ناخالص ملی افزایش نداشته باشد افزایش مصرف باعث افزایش شدت مصرف می شود که مشکلات فراوانی را بوجود می آورد.


وی در ادامه تصریح کرد: بند هفتم سیاست های ابلاغی اصلاح الگوی مصرف توسط مقام معظم رهبری به ما تکلیف کرده است که در پایان برنامه ششم توسعه باید کاهش 50 درصدی شدت انرژی را داشته باشیم. بر پایه سال 1389 شدت انرژی در کشور ما 1/02 صدم است که در پایان سال 1401 باید به نیم برسد. به این معنی که ما باید معدل 6232 میلیون بشکه نفت خام صرفه جویی کنیم در صورتی که رشد اقتصادی ما 2/5 درصد باشد. اگر رشد اقتصادی که اخیرا اعلام شده 6 درصد باید باشد باید معادل پنج هزار بشکه نفت خام صرفه جویی کنیم.


کاظمی نزاد اظهار داشت: اگر برنامه های بهینه سازی به درستی انجام شود با کاهش هزار و 800 میلیون تنی کربن روبرو خواهیم شد، 780 میلیار دلاربازگشت سرمایه را بدنبال دارد و حدود 3 میلیون فرصت شغلی ایجاد می شود.


مدیر برنامه ریزی و سیستم‌های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت  در خاتمه با اشاره به اینکه زمان کافی برای رسیدن به افق 1401داریم، گفت:  طرح هایی مثل طرح ارتقا موتورخانه های ساختمان های مسکونی تجاری اداری برای بهینه سازی ارائه شده است. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم حدود 60/3 میلیون تن گاز کربن رادر این پروژه کاهش  می‌دهیم. سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری برای این طرح پیش بینی شده است، کل بازپرداخت این طرح از محل صرفه جویی تامین خواهد شد. بازه ی زمانی 40 ماهه برای اجرای این طرح پیش بینی شده است.


او افزود: 6 میلیارد دلار صرفه جویی مصرف سوخت  در این طرح خواهد بود که 35 میلیارد متر مکعب صرفه جویی گاز در کشور  را خواهیم داشت. در این طرح بهینه سازی موتورخانه های دانشگاه ها بدون هزینه برای دانشگاه توسط سرمایه گذارها انجام می شود.،  که 15 الی 20 درصد کاهش هزینه های سوخت دانشگاه ها را به دنبال خواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار