عطنا - کتاب "جستجوی نامرئی و موتورهای جستجوی آنلاین: فراگیر بودن جستجو در زندگی روزمره" به تحلیل نقش حیاتی و نامرئی موتورهای جستجو در زندگی روزمره و تاثیر آن بر سواد رسانهای و اطلاعاتی میپردازد.
این کتاب نشان میدهد که موتورهای جستجو چگونه به زیرساختهای کلیدی شناخت در جامعه تبدیل شدهاند و چه چالشهایی برای سواد رسانهای به وجود آوردهاند.
در کتاب مذکور همچنین، به بررسی تجربیات فرهنگی و اجتماعی ناشی از جستجو و نقد تجاریسازی اطلاعات توسط غولهایی مانند گوگل پرداخته میشود. این اثر با رویکردی میانرشتهای، بر مفاهیمی مثل "سانسور الگوریتمی" و تاثیر آن بر دسترسی به اطلاعات متنوع تأکید دارد و برای محققان علوم اطلاعات و مطالعات رسانهای منبعی ضروری بهشمار میآید.
کتاب مذکور توسط دکتر علی اصغر کیا، عضو هیات علمی و استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و علیرضا شواخی زواره، کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه به فارسی ترجمه شده و مشتمل بر هشت فصل است که در آنها موضوعاتی همچون دیدگاه های مختلف در مورد جستجوی اینترنتی، مواد جستجو، جستجوی در زندگی روزمره، جستجو و سواد رسانه ای و اطلاعاتی، تحقیق در مورد جستجو و جستجو به عنوان تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند.