عطنا- معاونان آموزشی دانشگاههای کشور در بیانیه پایانی پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاههای سراسر کشور، بر توجه ویژه به حوزه علوم انسانی و حمایت از برنامه طرح تحول آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای تحقق دانشگاه تمدنساز و حکمت بنیان، تاکید کردند.
متن اجلاس معاونان آموزشی دانشگاههای سراسر کشور که در روزهای ۱۵ و ۱۶ تیرماه به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ (سوره مبارکه جمعه-آیه دوم)
شرکت کنندگان در این اجلاس در جوار حرم مطهر ثامن الائمه امام رضا (علیه السلام)، ضمن تجدید میثاق با آرمانهای حضرت امام خمینی (ره) و بیعت مجدد با رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خامنهای (مد ظله العالی) و تاکید بر پیگیری مجدانه برنامهها و طرح تحول دولت سیزدهم در حوزه علم و آموزش عالی، به بررسی کارشناسی مسائل جاری و آتی حوزه آموزش عالی و طرح تحول آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند. شرکت کنندگان در این اجلاس بر اهمیت رویکرد تحولی حوزه آموزش عالی در گام دوم انقلاب اسلامی و حرکت به سمت دانشگاه تمدن ساز مبتنی بر حکمت و دانائی تاکید نمودند. در این اجلاس طرح تحول آموزش در قالب ۹ کمیته تخصصی با حضور معاونان محترم آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و با توجه به تجربه موفق مشارکت معاونین آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در تصمیم سازیهای معاونت آموزشی وزارت علوم مقرر شد تا کمیتههای مذکور به طور دائمی در معاونت آموزشی تشکیل شوند تا هم افزایی در همه اجزاء تصمیم گیری جاری شود. در پایان شرکت کنندگان در این اجلاس در راستای تحقق دانشگاه تمدن ساز، حکمت بنیان و تولید علم نافع بر بندهای چهارده گانه ذیل به عنوان بیانیه اجلاس تاکید کردند:
- تحقق دانشگاه تمدن ساز در تراز انقلاب اسلامی نیازمند رویکردی حکمت بنیان بر اساس آموزههای اسلامی و الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است و اولویتهای راهبردی اعلامی معاونت آموزشی در طرح تحول آموزش، را رویکردی تحولگرایانه و سرآغازی برای تحقق دانشگاه تمدن ساز و حکمت بنیان میدانیم. از این رو تمام تلاش و همت خود را جهت نهادینه سازی این مهم و تحقق آن در فعالیتهای آموزشی به کار خواهیم گرفت.
- ضمن حمایت از تصمیم علمی و تحولی در تفکیک شورای گسترش آموزش عالی و شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی، بر تقویت جدی این دو شورای محوری آموزش عالی تاکید کرده و در همین راستا تدوین نظام حکمرانی آموزش عالی در بخش آموزشی را با هماهنگی نهادهای مسئول در راستای شفافیت و تضمین کیفیت آموزش عالی خواستاریم.
- به منظور افزایش کارآمدی و تقسیم کار ملی در سطح دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بر اجرای هر چه سریعتر طرح ماموریت گرایی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در قالب الگویی علمی و کاربردی و با توجه به آمایش آموزش عالی، ظرفیتهای دانشگاه و نیازها و مسائل کشور در سطوح استانی، منطقه ای، ملی و بین المللی تاکید میشود.
- با توجه به اهمیت جایگاه اساتید در فرایند شاگردپروری و ارتقاء تربیتی و علمی دانشجویان، آئین نامه و سازوکارهای کنونی پذیرش دانشجویان دکتری با رعایت اصول استادمحوری و مبتنی بر تقاضا اصلاح شود و شرایط حضور دانشجویان دکتری به عنوان پژوهشگران تمام وقت در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی فراهم شود. همچنین در راستای افزایش تحرک نیروی انسانی و انتقال تجربیات و دانش علمی زیرساختهای قانونی جهت تسهیل جابجایی اعضای هیئت علمی میان گروه ها، دانشکدهها و دانشگاههای مختلف توسط معاونت آموزشی پیش بینی شود.
- جذب نخبگان و استعدادهای درخشان در دورههای تحصیلات تکمیلی از جمله تجربیات موفق دانشگاهها و موسسات آموزش عالی میباشد. در همین راستا پیشنهاد میشود ضمن اصلاح مصادیق شناسائی استعدادهای درخشان و گسترش آن به حوزههای دیگر همچون کارآفرینی، فرهنگی و فناوری، افزایش سهم و تسهیل شرایط حضور بدون آزمون ایشان در دورههای تحصیلات تکمیلی در دستور کار قرار گیرد.
- ادامه تحصیل برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی و دانشجویی و رتبههای برتر کنکور سراسری در رشتههای علوم پایه و انسانی دارای اهمیتی ویژه در پیشرفت بنیانهای علمی و فناوری کشور میباشد؛ بنابراین همکاری ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد ملی نخبگان برای ارائه امکانات و تسهیلات به ایشان جهت ادامه تحصیل در رشتههای منتخب تا بالاترین مقطع مورد تاکید میباشد.
- بازنگری و یکپارچه سازی در مقررات آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با رعایت اصول انعطاف پذیری، تضمین کیفیت آموزشی و با اولویت نظام نامه آموزش الکترونیکی مورد تاکید میباشد.
- با توجه به اهمیت و حساسیت علوم انسانی و جایگاه ویژه استادان در علوم انسانی لازم است در آئین نامه جذب، ارتقاء و نگهداشت اساتید براساس مولفههای متمایزی، چون شاگردپروری، صلاحیتهای دانشی، توان حل مساله و توان پاسخگویی به مسائل کلان دولت، جامعه و کمک به تولید علوم انسانی اسلامی، بازنگریهای مورد نیاز انجام شود.
- ضمن تاکید بر اهمیت بازنگری مستمر محتوا و برنامه درسی رشتههای علوم انسانی با رویکرد اسلامی، پیشنهاد میشود با توجه به ظرفیتهای منطقه ای، اختیارات بیشتری به دانشگاههای کشور درحوزه برنامه ریزی آموزشی این رشتهها داده شود.
- آئین نامه رتبه بندی دانشگاهها براساس شاخصهای کیفی و حسب رویکرد ماموریت گرایی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بازنگری شود و در این راستا بکارگیری شاخصهای جامعتر آموزشی در الگوی رتبه بندی ضروری است.
- بروزسانی و تصویب رشتههای جدید منوط به داشتن پیوست آمایشی ماموریت گرایی و پیوست مهارتی باشد و رویکرد تحولی در حوزه آموزشی در زیرنظامهای مهارتی کشور همچون دانشگاه فنی و حرفهای و علمی و کاربردی نیز مدنظر قرار گیرد.
- با توجه به نگرانیها و چالشهای موجود در کیفیت نظام آموزش علوم انسانی و کمبود متن و محتوای قابل اتکا، ساماندهی جذب استعدادهای با انگیزه و علاقهمند در علوم انسانی با تاکید بر رویکرد آمایشی و متوازن سازی کمیت دانشجویان پذیرفته شده در رشتهها و مناطق مختلف ضروری است.
- با توجه به اهمیت علوم و فناوری نوین و ضرورت روزآمدشدن و کاربردی شدن رشتهها در پیشرفت کشور، پیشنهاد میشود معاونت آموزشی وزارت علوم با همکاری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، نسبت به ایجاد رشته ها، مراکز و دانشکدههای جدید با رویکرد میان رشته ای، بین رشتهای و فرارشتهای اقدام نماید. در این مهم به نقش پراهمیت علوم انسانی در ارتباط با سایر علوم توجه ویژه شود.
- در راستای اصلاح ساختار زیرنظام آموزش عالی غیردولتی، بازنگری مقررات و قوانین در اولویت قرار گیرد.
ضمن تشکر از صاحب نظران و متخصصانی که در تدوین محورهای بالا همکاری کردند. امیدوار است با همت مضاعف و تلاش مجاهدانهی دانشگاهیان در عرصههای سیاستگذاری و اجرا، شاهد نقش آفرینی موثر دانشگاهها در تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان بزرگ انقلاب باشیم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: