عطنا - نویسنده به این سوالات پاسخ می دهد که هوش مصنوعی و اتوماسیون در چند سال گذشته چه تغییراتی در تولید، توزیع و مصرف اخبار در سطح جهانی ایجاد کرده است؟ و روندها و مسائل کلیدی برای آینده روزنامه نگاری و هوش مصنوعی چیست؟
نکات کلیدی
هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بر فرآیندها و گردشهای کاری سازمانهای خبری تأثیر بگذارد و این کلید تغییر دائمی آینده روزنامهنگاری است.
هوش مصنوعی فناوری است که نه تنها بر تولید و توزیع محتوا تأثیر می گذارد، بلکه تأثیر قابل توجهی بر توزیع و درآمد یک سازمان خبری نیز دارد.
هوش مصنوعی با گشودن منابعی که میتواند به روزنامهنگاران در تولید محتوای متفاوت و تأثیرگذارتر کمک کند، این پتانسیل را دارد که ارزش خلاقانه روزنامهنگاری را در آینده بهبود بخشد.
(هر اتاق خبری، بزرگ یا کوچک، باید تیمی داشته باشد که به معنای هوش مصنوعی برای استراتژی، محتوا، مخاطب و مدل تجاری خاص خود فکر کند).
اتاقهای خبر، امروزه بیش از هر زمان دیگری از دادهها و فرآیندهای خودکار برای یافتن داستانهای مرتبط با مخاطبان مدرن استفاده میکنند. بدون شک، تبلیغات زیادی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در بیان آن داستان ها وجود داشته است..
سوالی که مطرح میشود این است که تعامل بین روزنامهنگاران و الگوریتمها چگونه در حال تکامل است و این فناوریهای جدید چه پتانسیلهایی برای بهبود کیفیت روزنامهنگاری به طور کلی دارند.
هوش مصنوعی تمام پاسخهای مربوط به نحوه ایجاد آینده بهتر برای روزنامهنگاری را ندارد. با این حال، این می تواند آغازی برای کمک به روزنامه نگاری برای تحقق پتانسیل کامل خود باشد.
چالش های کلیدی در اتخاذ هوش مصنوعی
به گفته آنیتا زیلینا، مدیر ابتکارات استراتژیک در مدرسه نیومارک جی، پیادهسازی هوش مصنوعی در اتاقهای خبر فرآیندی چند بعدی و پیچیده است که به تلاش، منابع و زمان نیاز دارد.
چالش کلیدی که روزنامه نگاری باید بر آن غلبه کند، تغییر در آنچه رقابت تلقی می شود است. به طور خاص، سازمانهای خبری دیگر فقط با ناشران رقابت نمیکنند، بلکه با پلتفرمها نیز رقابت میکنند.
سازمانهای خبری در قبال اتاقهای خبری کوچکتر، منطقهای و با بودجه کمتری که نمیتوانند هوش مصنوعی را بدون پشتیبانی گسترده صنعت پیادهسازی کنند، مسئولیت دارند.
ظهور اکولوژی رسانه ای جدید
به غیر از روزنامهنگاری، هوش مصنوعی در حال تغییر هر بخش در جامعه امروزی است. بنابراین یک نیاز اجتماعی و اخلاقی واقعی برای این سوال وجود دارد که هوش مصنوعی چگونه محیط زیست چشم انداز رسانه را به عنوان یک کل تغییر می دهد.هوش مصنوعی زمانی آینده روزنامه نگاری و آینده اطلاعات عمومی را شکل می دهد که این اطلاعات به صورت الگوریتمی توزیع شود یا به صورت خودکار تولید شود.
در اینجا، نیک دیاکوپولوس، پروفسور روزنامه نگاری محاسباتی در دانشگاه نورث وسترن، دعوت می کند تا چارچوب جدیدی را در مورد نحوه تفکر ما در مورد رابطه بین سازمان های خبری و سایر سهامداران رسانه مانند پلتفرم ها، متخصصان روابط عمومی و مخاطبان تنظیم کنیم. روزنامه نگاری، به عنوان یک صنعت، باید ارزیابی کند که آیا می تواند به اهدافی که در این بوم شناسی جدید تعیین کرده است، دست یابد یا خیر.
بررسی دیدگاههای اخلاقی هوش مصنوعی در روزنامهنگاری
بحثی پیرامون استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی در روزنامه نگاری برای شخصی سازی محتوا وجود دارد. استفاده از هوش مصنوعی در روزنامهنگاری باید همیشه اصول سازمانهای خبری را در نظر بگیرد و در مورد استقرار شخصیسازی محتوا، بهویژه در یک زمینه سیاسی حساس باشد.
به گفته الکساندرا بورچارت، رئیس بورسیه روزنامه نگاری دیجیتال در مدرسه رسانه هامبورگ، تا آنجا که به پیامدهای اخلاقی هوش مصنوعی در روزنامه نگاری مربوط می شود، باید تعامل گسترده تری بین دست اندرکاران رسانه و محققان دانشگاهی وجود داشته باشد.
نویسنده: Panayiotis Zaimis مترجم: آتنا جودی
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: