۰۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۱۷
کد خبر: ۳۰۳۸۴۵

عطنا - در سوم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی عملیات نظامی بی نظیری شهر خرمشهر را بعد از یک سال و نیم اشغال به دست نیروهای بعثی بازپس گرفتند. از این عملیات به عنوان برجسته ترین عملیات پدافندی و سرنوشت ساز در طول جنگ یاد می‌شود و هر ساله این روز را گرامی میداریم.

دکتر اردشیر انتظاری رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با عطنا در رابطه با اهمیت سالروز آزادسازی خرمشهر بیان کرد: «آزادسازی خرمشهر در جنگ تحمیلی برای ایران نقطه عطفی در بازپس‌گیری شهرهایی بود که در اختیار عراق قرار گرفته بودند و نقطه آغازی پس از یک دوره ضعف و شکست که در برابر هجوم نیروهای عراقی داشته‌ایم محسوب می‌شود و موجب قدرت یافتن مردم شد. خرمشهر از نظر استراتژیک شهر مهمی بود که فتح یا پس گرفتن آن نماد قدرت‌یابی و مقاومت مردم ایران بود.»

وی افزود: «در شرایطی که بسیاری از کشورها از عراق حمایت می‌کردند و یاس و ناامیدی بین مردم و نیروها جریان داشت، این بازپس‌گیری توانست انگیزه مضاعف برای ارتقاء قدرت مردم باشد تا نشان دهد که مردم ما علیرغم شرایط سخت اقتصادی و سیاسی که وجود داشت توانایی و انگیزه جبران شکست‌ها را دارند و پس از آن روند افزایشی پیروزی ادامه پیدا کرد تا جایی که حتی یک وجب از خاک ایران در اختیار نیروهای عراقی قرار نگرفت و ما این پیروزی را مدیون کسانی هستیم که در فتح خرمشهر اهتمام داشته‌اند و از جان خود گذشتند.»

وی در رابطه با زنده نگه داشتن فرهنگ مقاومت گفت: «فرهنگ مقاومت زمانی حفظ می‌شود که مردم احساس عدالت و برابری داشته باشند و ذهنیتی شکل بگیرد که تصور شود حکمرانان و کسانی که مدیریت امور را به عهده دارند تنها به دنبال تامین منافع گروه خاصی از جامعه نیستند بلکه نسبت به تضمین منافع عامه مردم اهتمام و عزم جدی دارند. لذا اگر شرایطی به وجود بیاید که امور از حالت غیر مردمی خارج و مردمی شود، خود به خود فرهنگ مقاومت تقویت می‌شود.»

انتظاری در آخر بیان کرد: «مشکل ما در ضعف فرهنگ مقاومت بین مردم؛ غیر مردمی شدن سیاست، اقتصاد و فرهنگ یا همان مدیریت‌های فرهنگی می‌باشد و این روند غیرمردمی شدن با تایید سیاست‌های نولیبرالیسم توسط برخی از رهبران صورت گرفت. نکته دیگر اینکه رویکرد غیر فراملی باعث شد بصیرت فراملی در جامعه تقلیل پیدا کند. ایران به عنوان کشوری که در جهان نقش آفرینی دارد؛ باید قدرت و مقاومت فراملی داشته باشد و این در پهنای بصیرت فراملی به وجود می‌آید. زمانی که اقدامات و سیاست‌ها؛ سیاست‌های صرفا ملی گرایانه باشد، عملاً تضعیف کننده مقاومت و بصیرت فراملی خواهد بود و ما باید به دیدگاه حضرت امام که گفته بود انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی جهانی است و همه جهان باید نشانگاه انقلاب اسلامی باشد برگردیم.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار