۰۳ مهر ۱۴۰۰ ۱۳:۱۰
کد خبر: ۳۰۳۰۵۴

عطنا - یک استاد دانشگاه درباره مخالفت عده ای با واکسیناسیون اجباری کرونا می گوید: «در درون پزشکی مدرن شبهات درون گفتمانی وجود دارد که باید نسبت به آنها پاسخ داده شود و همچنین نسبت به گفتمان های رقیب، یعنی گفتمان های پزشکی ایرانی ـ اسلامی یا پزشکی سنتی که شبهاتی دارند باید پاسخ داده شود.»
 
در حالی این روزها سرعت واکسیناسیون در کشور افزایش یافته است که در مقابل عده ای با برپایی تجمع در اماکن مختلف خواستار منع اجباری شدن واکسیناسیون شده اند. در این میان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از الزام ارائه خدمات با کارت واکسن در آینده نزدیک خبر داده و گفته است از حدود 2 تا 3 هفته دیگر همه خدمات در اماکن تجمعی و برای استفاده از بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و... بر اساس ارائه کارت واکسن انجام می‌شود.
 
مخالفت برخی افراد با واکسیناسیون عمومی کرونا چه معنایی می تواند داشته باشد؟
 
در این باره دکتر اردشیر انتظاری دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با عطنا با بیان اینکه مسائل پزشکی قبل از آنکه پزشکی باشند، مسائل  اجتماعی هستند، گفت: «مدیران پزشکی به ابعاد اجتماعی مسائل توجه ندارند. در جامعه گفتمان های مختلف درمانی وجود دارد و این گفتمان ها با هم هماوردی دارند و اگر گفتمانی بخواهد هژمونیک شود باید حتما این توانایی را داشته باشد تا شبهاتی را که از گفتمان های دیگر مطرح می شود برطرف کند.»
 
وی ادامه داد: «در درون پزشکی مدرن شبهات درون گفتمانی وجود دارد که باید نسبت به آنها پاسخ داده شود و همچنین نسبت به گفتمان های رقیب، یعنی گفتمان های پزشکی ایرانی ـ اسلامی یا پزشکی سنتی که شبهاتی دارند باید پاسخ داده شود. ضمن اینکه کلیت پزشکی به دلیل اینکه مرتبط با نظام سرمایه داری است از اساس ممکن است مورد سوال گفتمان هایی باشد که نسبت به سرمایه داری حساس هستند و لذا باید مسئله را در ارتباطی که گفتمان ها با هم دارند ببینیم.»
 
این استاد دانشگاه اظهار کرد: «در خیلی از کشورهای غربی والدین همچنان فرزندانشان را در برابر سرخک واکسینه نمی کنند چون نگران هستند که واکسن ها حاوی بیماری های خفته و بالقوه باشند که سیستم نظام سرمایه داری را می چرخاند. اگر گفتمان نتواند شبهات را شناسایی کند و نسبت به رفع آنها اقدام کند بنابراین باید منتظر این مقاومت باشد.»


اجبار در واکسیناسیون کرونا مقاومت را بیشتر می کند
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا اجباری کردن واکسن افراد را ترغیب به دریافت واکسن می کند؟، گفت: «این اقدام صرفا مقاومت را بیشتر می کند و باعث واکنش های جدی تر از سوی گفتمان ها می شود. وقتی در جامعه امری کاملا نهادینه نشده باشد، اگر اجباری شود منجر به شکل گیری مقاومت می شود.»
 
وی ادامه داد: «در شرایطی که در فضای مجازی شبهات متعدد شکل می گیرد، لازم است وزارت بهداشت به مدیریت افکار عمومی بپردازد و نظام تربیتی هم افراد با سواد رسانه ای تربیت کند. در حالی که اکنون مشاهده می شود افراد تحقیق نشده چیزی را می پذیرند و به دیگران هم توصیه می کنند که این به معنای بی سوادی رسانه ای است.»
 
اگر گفتمان واکسیناسیون هژمونیک نشود، منجر به فساد می شود
انتظاری در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت و جامعه در برخورد با این موضوع چگونه باید باشد؟، اظهار کرد: «درمان کرونا که برای بیماران کرونایی تجویز می شود کارایی ندارد، چنانکه به طور مثال وزارت بهداشت اعلام کرد همین داروی رمدسیویر کارایی ندارد. قواعدی می توانند کارآمد باشند که جنبه الزامی دارند. ولی در حقیقت این الزام فساد به وجود می آورد چون همین الان کارت واکسن خرید و فروش می شود. اگر توجیه لازم برای تزریق واکسن وجود نداشته باشد و این گفتمان هژمونیک نشود باعث فساد می شود؛ یعنی مردم برای قوانین مشروعیت قائل نخواهند شد.»


این مطلب را هم بخوانید:

مینو محرز در گفتگو با عطنا پاسخ می دهد
هدف مخالفان با واکسیناسیون کرونا در کشور چیست؟


وی ادامه داد: «لذا شبهات باید پاسخ داده شود و وزارت بهداشت باید آمار دقیق ارایه دهد. باید درباره واکسن ها اطلاعات دقیقی ارایه شود که در گروه های سنی مختلف بتوان میزان ابتلا را مقایسه کرد و این کمک می کند که ما به یقین برسیم که واکسن میزان ابتلا بیماری را کاهش می دهد. جنبه های پاتولوژیک و درمانی واکسن ها موقتی هستند و اطلاعاتی درباره آینده شان نداریم. چه بسا دانشمندان در آینده به این جمع بندی برسند که احتمال مرگ و میر با واکسن بیشتر شده است.»
 
نظام معرفتی بشر از دانش محوری به سمت حکمت محوری حرکت می کند
این استاد دانشگاه افزود: «مشکلی که الان وجود دارد این است که علم تجربی زیر سوال رفته است و گسترش بیماری کرونا در کشورهای غربی که اوج علم را فتح کردند یعنی کاهش اعتبار علم و نمی توان انتظار داشته باشیم که مردم نسبت به علم تواضع نشان دهند. علم زیر سوال رفته است چون مشخص نیست که واکسن چه نتایجی دارد. علم همه چیز نیست و علم باید با حکمت جایگزین شود. اکنون یک تحولی در نظام معرفتی بشر در حال رخ دادن است که از نگاه دانش محوری به سمت حکمت محوری در حال حرکت است.»

گفتگو از: فاطمه دبیریان

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار