۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ۱۴:۳۴
کد خبر: ۲۹۶۹۹۶
سعیدرضا عاملی در مراسم تشییع پیکر استاد قانعی‌راد در دانشگاه تهران

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی به مناسبت ارتقای «پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی» به «مؤسسه» با تقدیر از نقش آفرینی‌های موثر و ماندگار مؤسسه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی تاکید کرد: مؤسسه پژوهشی مطالعات فرهنگی و اجتماعی بدون شک در این فصل از فعالیت‌های خود، آغازهای جدیدی را رقم خواهد زد و شاهد موفقیت‌های بزرگ و اثرگذار برای حل مسائل اساسی جامعه خواهیم بود.


به گزارش عطنا، در این پیام با تبریک ارتقای پژوهشکده و آغاز سال تحصیلی جدید آمده است: مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، طی ۱۷ سال فعالیت پیوسته، نقش‌آفرینی‌های موثر و تاثیرگذار و ماندگار در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی داشته است که می‌توان بر چهار محور اساسی تاکید کرد: محور اول پژوهشکده در فعالیت‌های ۱۷ ساله آن، ظرفیت‌گذاری‌هایی است که در حوزه پژوهش‌های راهبردی و کاربردی فراهم آورده و دامنه گسترده‌ای از نوآوری‌های علمی که منشاء تحولات مهمی در حوزه علوم اجتماعی و انسانی و مسیرهای جدید در روندهای مرتبط با علم و فناوری را فراهم آورده است.


این پژوهش‌های کاربردی و راهبردی در مسیر تقویت علوم اجتماعی و علوم انسانی و همچنین پیوندهای معطوف به حل مسئله علوم اجتماعی برای مسائل اساسی جامعه، نقش مهمی داشته است که در صدها پژوهش ثبت شده آن با استفاده و بهره گیری از ظرفیت محققان و برگزیدگان علمی این حوزه در سطح ملی بوده است؛ البته، این مطالعات در یک سطح و اثرگذاری قرار ندارند و مسیر رو به بلوغ را طی کرده‌اند و می‌توان گفت امروز با پژوهش‌های واقعی‌تر و متناسب‌تری روبرو هستیم که لازم است، مؤسسه نسبت به معرفت شناسی کارهای انجام شده اقدام کند و با یک نگاه متفاوت، گذشته پژوهشی را مورد مطالعه تیپ‌شناختی، روش‌شناسی، مفهوم شناسی، واقعی بودن، هدفمند بودن و توانائی پژوهش ها در حل معضلات نظری و عملی قرار دهد.


در ادامه این پیام آمده است: محور دوم، ایجاد ظرفیت یکپارچه در همه قلمروهای علوم اجتماعی و علوم انسانی از طریق خلاقیت در حوزه‌های بین‌رشته‌ای علوم انسانی است که با طراحی بیش از ۲۵۰ دوره کارشناسی ارشد محقق شده است. شکل‌گیری چند رشته‌ای‌ها، بین‌رشته‌ای‌ها و فرارشته‌ای‌های این حوزه ولو در قالب یک برنامه تصویب نشده، مسیر خلاقانه جدیدی را برای علوم انسانی باز کرده که خوشبختانه بعضی از ترکیب‌ها و فراترکیب‌های رشته‌ای به تصویب رسیده و وارد حوزه‌های علم و دانش جدید شده است.محور سوم کار پژوهشکده دیروز و مؤسسه مستقل امروز، ایجاد فضای رقابتی در عرصه علوم اجتماعی و علوم انسانی با تاسیس جایزه فارابی در سال ۱۳۸۶ بود که زمینه معرفی رتبه‌های برتر این حوزه در سطح ملی و تا حدودی در سطح بین‌المللی شد که البته جای کار و فعالیت بیشتری دارد تا بتواند در درجه اول یک جایزه بین‌المللی در سطح جهان اسلام و سپس یک جایزه جهانی در سطح همه کشورهای جهان شود. برگزاری یازدهمین جشنواره در سال۱۳۹۹ حکایت از استمرار و نهادینه شدن این جایزه مهم دارد.


در این پیام تاکید شده است: محور چهارم فعالیت‌ها، برگزاری نشست‌های علمی، فعالیت های آموزشی متناسب با مسائل روز بوده که اقدام صورت گرفته در شرایط کرونا نمونه‌ای از کارهای آموزش و تحقیق مسئله محور بوده است. بدیهی است کنش‌گری خلاقانه و نوآورانه علمی اندیشمندان علوم انسانی و علوم اجتماعی در تعامل با دانشمندان سایر رشته‌ها و شکل‌گیری دانش‌های ترکیبی با هدف حل مسائل جامعه، نقش آفرینی‌های بزرگی را رقم خواهد زد.


در بخش پایانی این پیام آمده است: مناسب است هدف‌گذاری کلانی را مورد توجه قرار داد و همه تلاش‌ها را در آن جهت ظرفیت‌گذاری کرد. اهداف راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی، استقرار جامعه اسلامی و حرکت کردن به سمت استقرار تمدن نوین اسلامی، اهداف راهبردی است که می‌تواند مراتب عملکردی موسسه را کیفیت و اثر گذاری کارآمد بخشد. در آغاز سال تحصیلی جدید یعنی سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ که در شرایط کرونا شروع می‌شود، شاهد آغازهای موثر و جدید و کارآمد باشیم. امیدوارم گام های بلندی در راستای تیپ‌شناسی شرایط جدید و اولویت‌های پژوهشی و روش‌های موثر آموزشی بردارید و در این شرایط رویکردهای جدید آموزشی، پژوهشی و تربیتی با استفاده از ظرفیت‌های جهانی فیزیکی و جهان مجازی محقق شود.


گفتنی است، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در سال ۱۳۸۲ در قالب پژوهشکده‌ای با چهار گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی، مطالعات فرهنگی، مطالعات آینده‌نگر و مطالعات زنان، فعالیت خود را آغاز کرد و در سایه تلاش‌های جمعی و عملکرد اثربخش و موفق پژوهشکده به مؤسسه ارتقا یافت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار