۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ۱۴:۴۰
کد خبر: ۲۹۶۷۵

در حاشیه چهارمین همایش کاربرد الگوی داده-ستانده در برنامه ریزی اقتصادی اجتماعی دکتر محمدقلی یوسفی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و از اعضای کمیته علمی همایش، در گفتگو با خبرنگار عطنا نکات مهمی را مطرح کرد؛


پژوهشگر برتر سال 93  گفت: موضوع داد و ستانده یک موضوع بسیار مهم و اساسی برای کشورهای توسعه نیافته از جمله ایران است که نشان می دهد با توجه به محدودیت منابع باید به چه بخش هایی بیشتر اولویت داد تا با کمترین هزینه بیشترین بازدهی اقتصادی را داشته باشیم.


وی که ترجمه کتاب تحلیل های داده ستانده:بنیان‌ها و ابعاد، اثر رونالد ای میلر را هم در کارنامه خود دارد، ادامه داد: نکته ی دیگری که بسیار مهم است این است که در تکنیکهای داده-ستانده محقق هیچ وقت به دنبال یک علت نیست بلکه همزمان اثرات متغیرهای مختلف را بررسی می کند.


دکتر یوسفی افزود: خوشبختانه این تکنیک در کشور ما رو به گسترش است. مقالات ارائه شده در این زمینه به خوبی نشانگر علاقه پژوهشگران به این تکنیک است.


یوسفی با بیان اینکه ایران از محدود کشورهایی است که این سیمینار را در سطح ملی برگزار می کند، گفت: این آثار و تولیدات علمی ثبت خواهد شد و بالاخره در سیاستهای ملی تاثیر خود را خواهد گذاشت.


عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد  با اشاره به اینکه مسئولیت ما علمی است اضافه کرد:  با توجه به تعهداتمان به جامعه در این راه گام بر می داریم. مسایل سیاسی می تواند متفاوت باشد اما کاری که محقق می تواند انجام دهد این است که روی تحقیق علمی تمرکز کند.


وی در ادامه گفت: مجلس به عنوان یک نهاد قانون گذاری باید برای استفاده دولتمردان از یافته های علمی دانشگاهیان مسیر را هموار کند.


مترجم کتاب معمای توسعه نیافتگی با بیان اینکه دولتمردان باید از اساتید دانشگاهی کمک بگیرند، پیشنهاد کرد: سیاستگذاران نیازهایشان را با  دانشگاهیان در میان بگذارند تا دانشگاه با تغییراتی در سرفصل‌ها پاسخ نیازهای آنها را بدهد.


او افزود: متاسفانه محدودیت های زیادی پیش رو وجود دارد و توسعه به زمان نیاز دارد.


این پژوهشگر برجسته با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته رابطه بین نهادهای قدرت با دانشگاه قوی است، گفت: در کشورهایی مثل ما این غفلت به مسائل علمی همچنان وجود دارد.


استاد دانشگاه علامه با بیان اینکه  انتظار از دولت در بکارگیری این تحقیقات نباید مانع از مسئولیت علمی دانشجویان شود، ادامه داد: دانشجویان باید راه خود را ادامه دهند.به این صورت که هر کسی باید کار خود را به بهترین شکل انجام دهد. ما باید بهترین تحقیقات را تولید کرده و در اختیار جامعه قرار دهیم و قطعا اینگونه نیست که دولتمران به علم بی تفاوت باشند.


او در پایان  گفت: یکی از مشکلات ما ناهمانگی بین کیفیت تدریس در دانشگاه با نیازهای سایر نهادها است که راه حل آن لزوم ارتباط نزدیک صنعت و دانشگاه است که این سالها به دلایلی از جمله دولتی بودن بخش عمده ی فعالیتهای اقتصادی و سیاست زدگی اقتصاد به خوبی صورت نگرفته است.


شایان ذکر است همایش «کاربرد الگوی داده-ستانده در برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی»، 26 و 27 بهمن در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این همایش مقالات پذیرفته شده از اساتید و دانشجویان مورد ارائه و ارزیابی قرار گرفت.در اختتامیه این همایش ضمن تقدیر از پژوهشگران از دکتر فیروز توفیق،رئیس سابق سازمان مرکز آمار ایران، دکتر جعفر عسگری،کارشناس بازنشسته مرکز آمار ایران و دکتر احمد فرجی دانا، استاد دانشگاه تهران تجلیل به عمل آمد.


بخش هایی از این همایش را در گزارش تصویری زیر ببینید


eghtesad1 eghtesad2 eghtesad3 eghtesad4 eghtesad5 eghtesad6 eghtesad7 eghtesad8 eghtesad9 eghtesad10 eghtesad11 eghtesad12 eghtesad13 eghtesad14 eghtesad15 eghtesad16 eghtesad17

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار