۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۹۰۰۲

 سایت دانشگاه علامه طباطبائی نوشت:


معاونت دانشجویی دانشگاه عهده‌دار سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و سازماندهی امور رفاهی، معیشتی و ورزشی دانشجویان و ارائه خدمات مناسب به این عزیزان است. براین اساس فلسفه وجودی و مأموریت اصلی معاونت دانشجویی دانشگاه، ایجاد بستری مطمئن برای آسودگی در تحصیل و رشد بالندگی بیشتر آنان در عرصه‌های مختلف علمی و همچنین درک انتظارات و تلاش در جهت برآورده نمودن نیاز آنان در زمینه‌‌های امور تحصیلی، معیشتی و رفاهی  می‌باشد.



این معاونت نیز در کنار سایر معاونت‌های دانشگاه نقش مهم و تأثیرگذاری در دستیابی به اهداف کلان دانشگاه را برعهده دارد، لذا در راستای رسالت روابط عمومی مبنی بر اطلاع رسانی برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف این حوزه بر آن شدیم تا در مصاحبه‌ای با جناب آقای دکتر رضا مراد صحرایی معاون محترم دانشجوئی دانشگاه با طرح سؤالاتی از ایشان دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌ها و اقدامات این حوزه در آغاز سال تحصیلی جدید به اطلاع مخاطبان ارجمند برسانیم، جا دارد از همکاری صمیمانه جناب آقای دکتر صحرایی که با وجود مشغله فراوان با رویی گشاده ما را به حضور پذیرفتند تشکر نماییم.


عمده برنامه ها و اقدامات معاونت دانشجویی برای سال تحصیلی95-94 و چالش‌های اصلی این حوزه در آستانه آغاز سال تحصیلی چه بوده است؟


 ضمن تبریک  آغاز سال تحصیلی جدید به همه دانشجویان عزیز دانشگاه علامه طباطبائی و پذیرفته شدگان جدید این دانشگاه خوشحالم به اطلاع خوانندگان عزیز برسانم که ما در حالی وارد سال تحصیلی جدید می شویم که در خوابگاه ها و رستوران ها و سایر واحد تابعه معاونت دانشجویی تغیییرات محسوسی ایجاد نموده و آنها را کیفیت مورد انتظار نزدیک تر کرده ایم. تابستان امسال از شلوع ترین تابستان های کاری معاونت دانشجویی دانشگاه بود زیرا یکی از دغدغه های چندین ساله دانشگاه، یعنی تجمیع خوابگاه های دانشجویی، تا حد قابل قبولی محقق شد. ما در سال تحصیلی جدید خوابگاههای دانشجویی را براساس یک بسته سیاستی منسجم و میتنی بر سه اصل زیر آماده کردیم:




  • اختصاص خوابگاه به همه دانشجویان روزانه و حتی المقدور به تمامی دانشجویان شبانه دانشگاه

  • اسکان تمام دانشجویان  هر دانشکده در کنار هم و در به نزدیک ترین خوابگاه به دانشکده محل تحصیل

  • اعطای خوابگاه با رعایت سه نکته کلیدیِ صحت، سرعت و دقت؛ به گونه‌ای که دانشجویانی که واجد شرایط هستند تا آخر شهریور ماه در خوابگاه اسکان یافته باشند.


اهم فعالیت های انجام شده برای اداره امور خوابگاه ها چه بوده است؟




  • اختصاص خوابگاه شهید همت به عنوان خوابگاه اختصاصی دانشجویان پسر شاغل به تحصیل در پردیس مرکزی و تربیت بدنی دانشگاه. به بیان دیگر، از این پس کلیه دانشجویان پسر دانشکده‌های مدیریت و حسابداری، حقوق و علوم سیاسی، روانشناسی و علوم تربیتی، تربیت بدنی و علوم ورزشی و علوم ارتباطات در این خوابگاه ساکن خواهند شد.

  • اختصاص مجموعة خوابگاهی شهید سلامت به دانشجویان دختر دانشکده‌های مدیریت و حسابداری، حقوق و علوم سیاسی، روانشناسی و علوم تربیتی، تربیت بدنی و علوم ورزشی و علوم ارتباطات، به علاوه دانشجویان دختر دانشکده‌های دانشکده‌های ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، الهیات و معارف اسلامی که به مسافت کمتر از یک کیلومتری محل تحصیلشان قرار دارند.

  • اختصاص خوابگاه شهید معینیان به کلیة دانشجویان دختر دانشکده های سطح شهر ما شامل اقتصاد، بیمه اکو و علوم اجتماعی. البته، درصورت تقاضای دانشجویان دختر سنوات گذشته دانشکده علوم اجتماعی مبنی بر اسکان در خوابگاه شهید سلامت، این امکان برای آنها فراهم خواهد شد، اگرچه توصیه می‌گردد با توجه به موقعیت خوب خوابگاه شهید معینیان و فاصله خیلی نزدیک آن با دو ایستگاه مترو مفتح و مترو شهید بهشتی، همه دانشجویان عزیز دانشکده علوم اجتماعی از همین خوابگاه استفاده نمایند.

  • اختصاص خوابگاه شهید گلعذاری به دانشجویان پسر دانشکده­های ادبیات و الهیات. با این اقدام، آرزوی دیرینه دانشجویان این دانشکده­ها مبنی بر سکونت در خوابگاهی نزدیک به دانشکده محل تحصیلشان، پس از سالها محقق شد.

  • خوابگاه شهید آشتیانی، کماکان خوابگاه پسرانه دانشجویان دانشکده اقتصاد و بیمه اکو در همه مقاطع می‌باشد.


چه اقداماتی برای بهتر شدن کیفیت زندگی در خوابگاه ها انجام گرفته است؟


     همواره تلاش دانشگاه این بوده است که امکانات رفاهی را در حد معمول و معقول برای دانشجویان عزیز فراهم نماید. متناسب با تغییراتی که در چینش و کاربری خوابگاه ها رخ داد، امکانات آنها نیز نوسازی و بهسازی شد. در میان حجم انبوه فعالیت های خوابگاه، اقدامات صورت گرفته در دو خوابگاه شهید همت و مجموعه شهید سلامت بسیار چشمگیرتر بود. طبیعی هم هست زیرا بیش از 50 درصد کل ظرفیت خوابگاهی ما در همین دو خوابگاه است. کمدها و میزهای مطالعه شهید همت پس از 25 سال تعویض و شیشه های بلوک یک این خوابگاه نیز دو جداره شد. بعلاوه ضمن تعمیر تاسیسات فنی، تمام 200 اتاق این خوابگاه رنگ آمیزی و برای همة آنها موکت نو تهیه و نصب گردید. دانشجویانی که قبلا ساکن خوابگاه شهید همت هستند این تغییرات را به خوبی حس می‌کنند. طبیعتاً هزینه بسیار زیادی برای دانشگاه داشت که ما از هیأت رئیسه دانشگاه برای تأمین هزینه تشکر کنیم.


   همچنین همة بلوک های ساختمانی مجموعة شهید سلامت پس از چندین سال پیگیری، امسال تماماً به معاونت دانشجویی تحویل داده شد و با عملیاتی جهادی، به خوابگاه دانشجویی دخترانه تغییر کاربری داده شد. تمام این واحدها رنگ آمیزی و موکت نو برای آنها تهیه و نصب گردید. تنها مشکل ما که حتما دانشجویان آن را بر ما خواهند بخشید، احداث یک سازه 4 طبقه برای تأمین دو قرائت خانه 250 متری و یک سالن فرهنگی و سالن توزیع غذا است که هنوز تمام نشده و امیدوار هستیم تا آخر ترم جدید نیز تکمیل شود. پر واضح است که  این امر باعث کاهش خدمات ما به دانشجویان عزیز نخواهد داشت.


در کنار این تغییرات تمامی خوابگاه ها و رستورران های ما نسبتاً  تعمیرات اساسی داشتند که گزیده ای از مهمترین آنها را توضیح می دهم:




  • آماده سازی خوابگاه شهید عضدی (برای کلیه دانشجویان دختر شبانه)اعم از تعمیرات اساسی فضای داخلی ، رنگ آمیزی و تعویض پرده‌های ورودی خوابگاه‌ها و پنجره‌ها .

  • تغییر سیستم تاسیسات خوابگاه شهید معینیان متناسب با نوع نیازهای دانشجویان

  • بهسازی خوابگاه شهید آشتیانی و زنگ آمیزی، تغییر تاسیسات و نوسازی امکانات

  • آغاز عملیات مقاوم سازی دو بلوک از مجموعة شهید ورامینی و بهسازی بقیه بلوک ها

  • افزایش یک طبقه به رستوران دانشجویی پردیس مرکزی با هدف کاهش تراکم دانشجویان و تسهیل ارائه دو نوع غذا در همه طبقات

  • ساخت چندین سردخانه مجهز و مدرن جدید در مجموعه رستوران ها

  • بهسازی کانتر توضیع غذای دانشکده علوم اجتماعی

  • زیباسازی سالن های غذاخوری


امیدوارم با این تغییر در آغاز سال تحصیلی جدید یک مهر بانشاط و پر از امید را به دانشجویان خود تقدیم کنیم.


وضعیت سرویس های دانشجویی به چه صورت است؟


امسال نیز ما تلاش  خواهیم کرد سرویس های دانشجویی متناسب با ساعات کلاسی برای دانشجویان عزیز فراهم شود. البته با اجرای دو فاز مهم از سیاست تجمیع، تعدادهای سرویس های ما نیز به شرح زیر ساماندهی خواهد شد:




  • سرویس از خوابگاه شهید همت به مجموعه پردیس مرکزی

  • سرویس از خوابگاه شهید معینیان به دانشکده علوم اجتماعی

  • سرویس از خوابگاه شهید سلامت به مجموعه دهکده

  • طراحی سرویس در سایر موارد متناسب با تقاضای دانشجویان و البته بضاعت دانشگاه


امسال طرح پایش سلامت و فعالیت‌های ورزشی  به چه صورت  خواهد بود؟


شرکت در طرح پایش سلامت شرط قطعی شدن ثبت نام است (سلامت جسم و روان) که در پرتال دانشگاه قرار گرفته و همانند سالهای گذشته انجام می‌شود. مرکز بهداشت دانشگاه برنامه های متنوع تری امسال در دستور کار خود قرار داده است، امسال نیز مانند سال گذشته دو شب درخوابگاه پزشک و مشاور خواهیم داشت .


امکانات ورزشی دانشگاه همانند سال گذشته برقرار است ، برخی کمبودها را برطرف کردیم و مربیان ورزشی متناسب با علاقه دانشجویان در خوابگاه های دانشجویی مستقر خواهند بود. بعلاوه، امسال در تلاش هستیم که طرح پایش سلامت قامتی را در دستور کار خود قرار دهیم. این یک برنامه جدید در حوزه تربیت بدنی است که وضعیت قامتی و اسکلتی دانشجویان را در مرکز تندرستی و سلامت، که زیر نظر مدیریت تربیت بدنی دانشگاه می‌باشد،  مورد سنجش قرار می هد. بدیهی است که در صورت تشخیص مشکل از سوی متخصصات تربیت بدنی، برای دانشجویان نسخه ورزشی تخصصی پیشنهاد داده می شود. به بیان دیگر متناسب با مشکلات جسمانی و قامتی برنامه های ورزشی را تجویز خواهیم کرد. شروع این طرح از اواسط مهر خواهد بود و همینجا از همه دانشجویان عزیز تقاضا می کنم با جدیت در این طرح شرکت نمایند.



در پایان چه توصیه‌ای برای دانشجویان عزیز دارید؟


با توجه به اینکه ما زمان محدودی برای اجرای همه این تغییرات داشتیم، طبیعی است که در مواردی از برنامه عقب مانده ایم، از همه دانشجویان عزیز انتظار دارم ضمن انعکاس مشکلات احتمالی به مسئولین محترم خوابگاه ها و مدیریت محترم امور دانشجویی، ما را در تثبیت این وضعیت یاری نمایند.


تأکید جدی بر این است که دانشجویان عزیز جدیدالورود حتماً در طرح پایش سلامت روان و جسم شرکت کنند این طرح برای سلامتی آنهاست و از نظر ما الزامی است. مطابق مصوبه هیأت رئیسه دانشگاه و شورای دانشگاه دانشجویانی که در این طرح شرکت نکنند، ثبت نامشان قطعی نیست و حتی اگر تا پایان ترم هم سرکلاس باشند، از شرکت در امتحانات محروم خواهند بود.


تلاش ما این است که در همه برنامه ریزی ها از نظر و مشارکت دانشجویان عزیز بهره مند شویم. هر دانشجویی که علاقه مند است به عنوان رابط بین دانشجویان و دانشگاه در هریک از مسائل رفاهی اعم از خوابگاه، تغذیه ، ورزش و تربیت بدنی، بهداشت و سلامت جسم، مسائل مشاوره و روان، ایاب و ذهاب و حتی مسائل دیگری که در وظایف مستقیم معاونت دانشجویی نیستند، مثل آموزش و پژوهش فعالیت نماید، می تواند خود را  به مسئول خوابگاه معرفی کند تا در قالب کار دانشجویی با این معاونت مشارکت نماید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار