۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ۰۰:۳۷
کد خبر: ۲۹۳۴۹۹
حمیدرضا رحمانی‌زاده‌دهکردی

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: امتیاز برجسته کلاس های آنلاین، بی زمانی و بی مکانی آنهاست. بر خلاف کلاس های حضوری که نیاز به مکان و زمان مشخص دارد ما در هر مکانی که حضور داشته باشیم و در هر زمانی، می توانیم از طریق اینترنت و شبکه های مجازی در این کلاس ها حاضر شده و از مطالب آنها بهره مند شویم.


به گزارش عطنا، حمیدرضا رحمانی زاده دهکردی در گفت و گوی اختصاصی با عطنا گفت: بیماری کرونا با وجود تمام مسائل و مشکلاتی که ایجاد کرده، باعث شده که ما بخشی از توانایی های بالقوه خود را بالفعل کنیم. یکی از این توانایی ها، آموزش از طریق فضای مجازی است. فرصتی که بر اثر این بیماری به وجود آمده است، فرصت شگفت انگیزی است که ساحت های بسیاری را روی ذهن ما گشوده است.


وی با بیان اینکه وضعیت به وجود آمده مزایای بسیاری دارد، گفت: مزیت های شناختی یکی از آنهاست. فردی که ترس استفاده از اینترنت و تکنولوژی های جدید را داشت با توجه به شرایط جدید، مجبور به یادگیری و استفاده شده است. این اجبار سبب شده توانایی های ناشناخته افراد شناخته و بروز پیدا کند و حوزه فعالیت بخشی از مغز که خاموش مانده بود را روشن و شکوفا کند.


رحمانی زاده دهکردی ادامه داد: در حوزه تولید محتوا هم باعث خلق درسنامه های جدید شده است که با محتواهای دیگر تفاوت هایی دارد و ماندگارتر است. همچنین برگزاری کلاس های آنلاین شفافیت بیشتری دارد. به این دلیل که محتوای ارائه شده در این کلاس ها ضبط می شود و امکان نظارت بیشتری را بر عملکرد استاد فراهم می کند.


وی عنوان کرد: امتیاز برجسته کلاس های آنلاین، بی زمانی و بی مکانی آنهاست. بر خلاف کلاس های حضوری که نیاز به مکان و زمان مشخص دارد ما در هر مکانی که حضور داشته باشیم و در هر زمانی، می توانیم از طریق اینترنت و شبکه های مجازی در این کلاس ها حاضر شده و از مطالب آنها بهره مند شویم. همچنین یکی از نکات قابل توجه در برگزاری کلاس های آنلاین کاهش هزینه هاست. هزینه های ناشی از رفت و آمد، سکونت، خوراک و... مشکلات اقتصادی زیادی برای دانشجو ایجاد کرده است که برگزاری کلاس های مجازی به طرز چشم گیری این هزینه ها را کاهش داده است.


استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی با اشاره به تاثیر مثبت برگزاری این کلاس ها بر تعامل افراد کم رو و خجالتی، گفت: کلاس های مجازی این امکان را به وجود آورده است تا افراد کم رو و خجالتی که نمی توانند سوال های خود را به صورت حضوری و چهره به چهره بپرسند، راحت تر با استاد و افراد حاضر در کلاس ارتباط برقرار کنند و پاسخ سوالات خود را جویا شوند.


وی در ادامه گفت: انجام هر کار جدیدی خود به خود احساس ناامنی و نارضایتی در انسان ایجاد می کند و این کاملاً طبیعی است. ولی با یادگیری اصول و روش های انجام کار این ناامنی کم کم از بین می رود و تبدیل به احساس امنیت می شود.


رحمانی زاده دهکردی تصریح کرد: سیستم کلاس های آنلاین با توجه به اینکه تجربه جدیدی برای ما است به طور طبیعی ضعف هایی دارد که با گذشت زمان، آشنایی و تسلط بیشتر و همکاری همگانی رفع می شوند. دسترسی های محدود و هزینه بر، زیرساخت ضعیف و پهنای باند کم که بخش عمده آن مربوط به شبکه سراسری است، نبود فضای تعاملی و رابطه چشم در چشم، عدم تسلط و نظارت  بر توجه و یادگیری دانشجو، یکنواختی کلاس ها و نداشتن امکانات دیجیتالی یا توانایی استفاده از آنها بخشی از اشکالاتی است که این تجربه جدید را با چالش مواجه کرده است.


او در پایان بیان کرد: در جامعه ای که با مسائل عجیب و غریب و پیچیده روبه روست، ما استادان و دانشجویان به جای گله و شکایت که همیشه وجود دارد، سعی کنیم برای برون رفت از این اوضاع به دنبال راهکارهای موثر باشیم و اگر ایرادی هست با انتقال صحیح آن به مسئولان به ارتقا و کارایی سیستم کمک کنیم و تلاش کنیم سهم خودمان را در بهتر شدن اوضاع برای خود و دیگران ادا کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار