نشست بررسی تشکیل مقطع دکتری مدیریت رسانه در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با حضور رئیس دانشکده، مدیر گروه روزنامه نگاری و جمعی از دانشجویان ورودی سالهای 95، 96، 97 و 98 رشته مدیریت رسانه این دانشکده در سالن شورا برگزار شد.
به گزارش عطنا، محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی ضمن اشاره به پیشینه رشته مدیریت رسانه در کشور و ایده راه اندازی این رشته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: راه اندازی رشته مدیریت رسانه از مدت ها پیش مورد توجه اینجانب و دکتر علی اصغر کیا بوده است. ما در سال 1383 این رشته را طراحی کردیم تا به عنوان یک بینارشته ای، به طور مشترک با دانشکده مدیریت دانشگاه دایر و راه اندازی شود.
وی افزود: پس از سال 1384 و تغییر مدیریت دانشگاه و اعمال برخی محدودیت ها نسبت به رشته ارتباطات، ایده راه اندازی مشترک رشته مدیریت رسانه از اولویت خارج شد. در سال 1393 و با حمایت دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه، ایدۀ تاسیس دانشکده علوم ارتباطات، (که از سال 1383 مجوز قانونی خود را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ کرده بود) مورد توجه قرار گرفت و در مدت کوتاهی این دانشکده دایر شد.
فرقانی در ادامه اظهار داشت: در سال 1394 که دانشکده علوم ارتباطات مجدد احیا شد، از همان ابتدا رشته مدیریت رسانه که در دانشکده مدیریت قرار داشت را به دانشکده علوم ارتباطات بازگرداندیم و از سال 1395 نیز اقدام به پذیرش دانشجو برای این رشته کردیم.
وی گفت: دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در راه اندازی رشته علوم ارتباطات دانشگاه تهران، دانشکده خبر و دانشگاه آزاد نقش مستقیم و تعیین کننده ای داشته است و هم اکنون در حال تصویب دوره کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی است.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات با اشاره به ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر عدم راه اندازی مقطع دکتری جدید در رشته های علوم انسانی اظهار داشت: شورای دانشکده علوم ارتباطات با وجود ابلاغیه وزارت علوم، محدودیت های ساختاری و همچنین طولانی بودن فرآیندهای رسمی تصویب مقطع دکتری رشته مدیریت رسانه، از پیگیری این موضوع منصرف نشده است. ما این موضوع را همچنان دنبال می کنیم و در تلاش هستیم تا با اخذ مجوزهای لازم، در این زمینه اقدام کنیم.
فرقانی در پایان بیان کرد: نگاه دانشکده علوم ارتباطات به رسانه و موسسه های رسانه ای به مثابه ابزاری در خدمت رشد و اعتلای فرهنگی است، نه اینکه ابزاری برای سودرسانی باشد. از این نظر با تعریف رشته مدیریت رسانه در ذیل رشته مدیریت بازرگانی مخالفت کردیم.
در ادامه این نشست، علی اصغر کیا، مدیر گروه رشته روزنامه نگاری دانشکده علوم ارتباطات نیز ضمن اشاره به پیشرفت های دانشجویان رشته مدیریت رسانه در حوزه تولید محتوا، اظهار داشت: با وجود محدودیت های قانونی، برای شکل گیری مقطع دکتری مدیریت رسانه نباید ناامید شویم. مدیریت رسانه اگر در قالب یک کارگروه در ذیل گروه روزنامه نگاری داخل دانشکده تشکیل شود، می تواند در بهبود هرچه بهتر و بالابردن کیفیت پایان نامه ها تاثیرگذار باشد و به همین دلیل، راه اندازی این مقطع را به جد دنبال می کنیم.
علی اصغر کیا به مجوز قانونی رشته مدیریت رسانه در دانشکده علوم ارتباطات اشاره کرد و افزود: رئیس دانشکده در صورت تمایل می تواند با اعطای حکمی به اعضای فعلی گروه روزنامه نگاری به عنوان عضو پیوسته، امور جاری رشته مدیریت رسانه را پیگیری نماید. همانطور که پیش از این، رشته جمعیت شناسی در ذیل گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی تاسیس و در گذر زمان مستقل شد.