کتاب «حقوق مخاطب در تبلیغات تجاری رسانه» تازهترین اثر دکتر سیدمحمد مهدیزاده، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامهطباطبائی است که با همکاری مشترک محسن غلامی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات مجد روانه بازار شده است.
به گزارش عطنا، مولفین در این کتاب دانشگاهی، ضمن مروری بر تاریخنگاری تبلیغات و بویژه آسیبشناسی فرآیند تجاریسازی رسانهها خصوصا تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر، به بررسی و تحلیل قوانین مصوب داخلی نسبت به این پدیده فراگیر امروزی در رسانههای جمعی پرداختهاند.
همچنین کتاب پس از مطالعه تطبیقی قوانین برخی کشورها درباره تبلیغات تجاری رسانهها، و نیز کنکاشی در مبانی فقهی حقوق اسلام و قواعد حقوق بینالملل، نهایتا در رویکرد اصلی خود به تدوین گزارههای «حقوق مخاطب» و بایستههای قانونی تبلیغات در تلویزیون و رسانههای جمعی میپردازد.
بر همین اساس کتاب «حقوق مخاطب در تبلیغات تجاری رسانه» ضمن تأکید جدی بر خلأ قانونی کشورمان نسبت به این جریان از تجاریسازی، به ارائه و پیشنهاد یک ساختار حقوقی و قانونی مدون پیرامون تبلیغات تجاری رسانهها دست میزند. این اثر پژوهشی از این جهت قابل اعتناست که میتواند زمینهای برای پژوهش صاحبنظران حقوق ارتباطات و نیز راهنمایی برای قانونگذار کشورمان در تدارک نظام جامع تبلیغاتی مدنظر قرار گیرد.
در دیباچه کتاب آمده است: «تبلیغات تجاری تلویزیون برای مخاطب، دست کمی از خدمت عمومی ندارد، بهشرطی که اطلاعرسان، و نیز مانع از تجاریسازی متقلبانه و فریبنده باشد. تبلیغاتی که سبک زندگیساز است چه بسا اگر تابع قانون نباشد و یا ضمانت مدنی و کیفری بر آن مستولی نگردد، موجد ضرر به مخاطب و نهایتا تضییع حقوق مصرفکننده است. بنابراین مخاطب تلویزیون و افکار عمومی باید در حمیّت قانون باشند تا حقوقشان حفظ شود و احیانا درصورت تخطی از آن، توان و فرصت جبران خسارت داشته باشد؛ پس نیازمندیم به تجویز مصادیق حقوق مخاطب، گزارهسازی از بایستههای تبلیغاتی و نیز تطبیق اینها بر هم».
کتاب «حقوق مخاطب در تبلیغات تجاری رسانه» نوشته دکتر سیدمحمد مهدیزاده و محسن غلامی در ۲۷۶ صفحه و به قیمت ۴۲ هزار تومان توسط انتشارات حقوقی «مجد»، در هفته جاری چاپ و روانه بازار نشر شده است.