اولین نشست از سلسله نشستهای راهبردی مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در خصوص موضوع انتخابات و رسانهها با عنوان «نقش تلویزیون در انتخابات مجلس شورای اسلامی» برگزار شد.
به گزارش عطنا به نقل از فارس، اولین نشست از سلسله نشست های راهبردی مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در خصوص موضوع انتخابات و رسانهها با عنوان «نقش تلویزیون در انتخابات مجلس شورای اسلامی»، در روز چهارشنبه، 14 بهمن با سخنرانی دکتر حسینعلی افخمی (دانشیار دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی) و با حضور مدیران ، پژوهشگران و برنامهسازان در سالن جلسات مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما برگزار شد.
افخمی در این نشست با مرور فرایند و نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی در کشورهای مختلف و نقشهایی که تلویزیونهای خدمت عمومی و تجاری در انتخابات پارلمانی ایفا می کنند، به نقش صداوسیما در انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری، نقش صدا و سیما در انتخابات مجلس شورای اسلامی کمرنگتر خواهد بود.
وی در توضیح علت این مسئله به موانعی که در مسیر انجام فعالیت صدا و سیما وجود دارد به نکاتی همچون: تعداد زیاد کاندیداها، ناشناخته بودن بسیاری از آنها، شکل نگرفتن احزاب، فعال نبودن بسیاری از احزاب ثبت شده و نبود تعریف مشخصی از اپوزیسیون اشاره کرد و گفت: با این شرایط صداوسیما نمیتواند به بسیاری از حوزههایی که تلویزیونهای سایر کشورها به آن میپردازند ورود پیدا کند و عملکرد صداوسیما در انتخابات مجلس شورای اسلامی به اطلاع رسانی در خصوص کلیت انتخابات و مراحل آن ، مرور انتخابات پیشین و دعوت از مردم به مشارکت در انتخابات و نظایر اینها محدود میشود. این در حالی است که ژانر آگهیهای سیاسی- که دیدگاه ها، برنامهها و عملکرد احزاب و کاندیداهای وابسته به آنها را ارائه کرده و در معرض قضاوت مخاطبان قرار میدهد- ژانری معمول در برنامههای تلویزیونهای خدمت عمومی و تجاری در زمان انتخابات پارلمانی بسیاری از کشورها محسوب میشود.
افخمی در ادامه به برخی از محدودیتها در ساختارها و قالبها در حوزه تولیدات تلویزیونی در زمینه انتخابات اشاره کرد و فعال شدن بیشتر تلویزیون در انتخابات مجلس شورای اسلامی را منوط به بازنگری در این ساختارها دانست.
این نشست با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.