۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ۱۹:۱۸
کد خبر: ۲۷۶۹۲۳
علیرضا صادقی در نشست «سیاست و هویت دایاسپورای ایرانی»

نیوزلند، در کنار استرالیا و کانادا از جمله کشورهایی است که چندفرهنگی گرایی را جزو ارکان سیاست کشورداری خود پذیرفته است. از سوی دیگر نیوزلند در کنار کشورهای همچون سوئیس، سوئد و اغلب کشورهای اسکاندیناوی جزو کشورهای امن دنیاست. یکی از دلایلی که این کشور را جزو کشورهای امن دنیا قرار داده است، زندگی مسالمت آمیز افراد این کشورها با فرهنگ ها و ملیت های مختلف است.


اما کشتارفجیعانه، متعصبانه و نژادپرستانه و شلیک گلوله به نمازگزاران مسلمان که در حال انجام فرایض دینی خود بودند، نشان داد که هنوز چندفرهنگی گرایی حتی در کشورهای مدعی این سیاست، با چالش هایی مواجه است. این موضوع در همه کشورها، بویژه کشورهایی که فرهنگ ها، ادیان و مذاهب دیگر را به رسمیت نشناخته اند، می تواند یک هشدار جدی تلقی گردد.
از سوی دیگر هشدار برای کشورهایی است که این رویکرد را در سرلوحه سیاست هایشان قرار داده و پذیرفته اند. اما هر کدام از وجهی و صورتی؛ کشورهای گروه اول، تا دیر نشده این رویکرد را در سرلوحه سیاست ها و سیاست گذاری هایشان قرار داده تا از بروز این گونه تحرکات احتمالی جلوگیری کنند. اما کشورهای گروه دوم، مواظبت کنند تا این سیاست به درستی اجرا گردد. بویژه کشورهایی که دارای افکار راست افراطی هستند. همان طوری که می دانید، گروه های دارای گرایش راست افراطی، بسیار نژادپرست هستند و احتمال بروز اعمال نژادپرستانه از این گروه در تمامی کشورها به دور از انتظار نیست.


ضمن ابراز انزجار از اینگونه اعمال نژادپرستانه، امیدواریم تمامی کشورها رویکرد چندفرهنگ گرایی و احترام به فرهنگ ها را در بطن و متن سیاست های کلی خود به رسمیت شناخته و کشورهایی که این سیاست را در قوانین شان آورده اند، از این ارزش به خوبی مراقبت کنند. اقدامات این چنینی نشان داد، صرفا قبول این سیاست، اجرای بهینه آن را تضمین نمی کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار