۱۱ مهر ۱۳۹۷ ۲۱:۲۶
کد خبر: ۲۵۷۲۷۲
farahbakhsh (2)

رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه هر دانشجویی موظف است در 8 ساعت دوره آموزشی این مرکز شرکت کنند، گفت: طرح تدبیر زندگی دانشجویی مجموعه‌ای از مهارت‌های زندگی است که به دانشجو می‌آموزد از امکانات علمی و فرهنگی دانشگاه بهتر استفاده کند تا به موفقیت و رشد دست یابد.


دکتر کیومرث فرحبخش در گفت‌و‌گو با خبرنگار عطنا، طرح «تدبیر زندگی دانشجویی» را که در برگه انتخاب واحد دانشجویان (برنامه درسی) گنجانده شده است، دوره‌ای برای آموزش مهارت‌های لازم برای زندگی دانشجویان عنوان کرد و افزود: ما در بررسی مشکلاتی که دانشجویان در طی سال‌ها با آن مواجه بودند، متوجه شدیم که آموزش برخی مهارت‌ها به دانشجویان کمک می‌کند که با مشکلات کمتری مواجه شوند.


وی در در ادامه گفت: ما سرفصلی متشکل از تمام مهارت‌ها گرد‌آوری کردیم که اگر دانشجویان آن‌ها را بیاموزند و در زندگی خود به کار ببندند، می‌توان از بروز مشکلات جدی در زندگی آن‌ها جلوگیری کرد و این موجب می‌شود که دانشجو از امکانات علمی و فرهنگی دانشگاه بهتر استفاده کند و به موفقیت دست یابد.


رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه هر دانشجویی موظف است در 8 ساعت دوره آموزشی شرکت کنند، اظهار کرد: این جلسات به مدت چهار هفته در دانشکده‌های روان‌شناسی و علوم تربیتی، اقتصاد و دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی برگزار می‌شود و در آن دانشجویان در قالب گروه‌های بیست نفره در سلسله کلاس‌‌های آموزشی که از فردا صبح شروع می‌شود، شرکت می‌کنند.


وی یادآور شد: دانشجویان سرمایه‌های معنوی کشور هستند، به همین خاطر دانشگاه در نظر دارد تا برنامه‌ای تحت عنوان حمایت عاطفی از دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها برگزار کند.


فرحبخش هدف از این برنامه را حمایت عاطفی از دانشجویان عنوان کرد و گفت: دانشجویان خوابگاهی به خاطر احساس غربت و در اثر دوری از خانواده دچار یک سری ناراحتی موقت می‌شوند که اگر به حل آن کمک شود مشکلی پیش نخواهد آمد اما اگر باقی بماند می‌تواند منجر به از دست دادن انگیزه فرد برای ادامه تحصیل شود و حتی ممکن است تعادل محدودی از دانشجویان را به سمت روابط غیرموثر و مضر یا استعمال دخانیات ببرد؛ مشاوران این دانشجویان را حمایت می‌کنند و با تکنیک‌های مشاوره مشکل این دانشجویان رفع می‌‎‌شود.


وی همچنین خاطر نشان کرد: برای دانشجویان نو ورود یک برنامه دو ساعته برگزار شد که در آن مهارت‌های لازم برای زندگی دانشجویی از قبیل نحوه تعامل و دوست‌یابی آموزش داده شد و به آنها این اطمینان داده شد که مشاوران همواره در خوابگاه و دانشگاه حضور دارند و می‌توانند از آن‌ها کمک بگیرند.



نگذاریم دانشجویان در مشکلات خود غرق شوند 



رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی درباره طرح پایش سلامت روان هم گفت: این برنامه در سال گذشته در سطح بهداشت جسمانی و وضعیت حرکتی از طرف بخش بهداشت دانشگاه برگزار شد، اما قصد ما این است که از امسال با کمک دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری رشته مشاوره تمام دانشجویان جدید را  پایش روحی و روانی بکنیم.


وی افزود: هدف این طرح جلوگیری و حل مشکلات روحی، خانوادگی و روانی دانشجویان به علت دوری از خانواده و عدم حمایت عاطفی آنها است و دانشجویانی که دچار این مشکل هستند شناسایی شده و به مرکز مشاوره معرفی کنیم تا نگذاریم دانشجویان در مشکلات خود غرق شود.


فرحبخش با بیان اینکه خیلی از دانشجوها از آینده شغلی رشته خود بی‌اطلاع‌اند، اظهار کرد: برنامه دیگر مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی اطلاع‌رسانی شغلی نسبت به رشته تحصیلی دانشجویان است. در همین راستا ما سرفصلی را به مدیران گروه‌ها ارائه کردیم تا هر کدام از آنها طی یک جلسه دو الی سه ساعته اطلاعات لازم را در اختیار دانشجویان هر رشته قرار دهند.


وی در ادامه گفت: این کار باعث ایجاد انگیزه در دانشجویان می‌شود و به دانشجو این آگاهی را می‌دهد که برای اینکه در آینده در کار خود موفق باشد چه کارهایی را باید در طول دوران تحصیلش انجام دهد که به شغل مناسب دست یابد.


این استاد مشاوره با اشاره به هفته «بهداشت روان» که در پیش است، اضافه کرد: در این هفته می‌خواهیم موجی از نگاه‌ها را به‌سوی سلامت روان ایجاد کنیم و بیشتر از همیشه بر توجه کردن به بهداشت روانی در محیط‌های دانشگاهی تاکید کنیم. علاوه بر آن، طرح جدیدی که برای دانشجویان سال گذشته اجرا می‌کنیم این است که به چندصد دانشجو مشاوره دهیم و مشاور، مسئولیت پایش و بررسی پیوسته سلامت روانی آنها‌ را داشته باشد.


وی البته تعداد این دانشجویان را که نزدیک به 300 یا 400 نفر می‌شوند خیلی زیاد دانست اما این طرح رادفع کرد و گفت: سعی داریم که  این تعداد را کمتر کنیم اما به‌عنوان اولین قدم امید داریم تا آن را عملی کنیم.


مشاوره با دانشجویان دارای مشروطی برنامه دیگری است که فرحبخش به آن اشاره کرد و درباره آن اظهار کرد: همانند سال‌های گذشته قرار است برای این طرح اقدام کنیم، چرا که افت تحصیلی بزرگ‌ترین آفت نظام آموزشی است و نه‌تنها بودجه دانشگاه را نیز هدر می‌دهد بلکه در درجه خیلی مهم‌تر، خود دانشجو از لحاظ روحی و روانی آسیب‌های جدی می‌بیند.


رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی در این باره اضافه کرد: البته هنوز این طرح اول راه است و ساختارها و سازوکارهای اداری متناسب برای انجام این کار وجود ندارد و ما به همکاری و هماهنگی بسیار زیادی از طرف آموزش دانشگاه نیاز داریم و این طرح را بیشتر یک امر آموزشی می‌دانیم و در راستای آن تلاش می‌کنیم.


فرحبخش با بیان اینکه مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی خود را مسئول موفقیت و سلامت روان دانشجویان می‌داند، یادآور شد:  ما دوست داریم که همه دانشجویان برای رشد و پیشرفت خودشان از این فرصت خدمات مرکز مشاوره دانشگاه که عمدتاً رایگان است، استفاده کنند.


وی همچنین گفت: مشاوره فقط برای گروه خاصی نیست که دچار مشکلی هستند، بلکه همه به آن نیاز داریم و هر کسی که می‌خواهد در زندگی خود موفق‌تر از چیزی که هست بشود به مشاوره نیاز دارد.


رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی در پایان با تاکید بر اهمیت مشاوره در زندگی تک‌تک انسان‌ها افزود: مشاوره فرصتی برای رشد بیشتر در زندگی همه انسان‌ها حتی خود من است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار