۰۸ مهر ۱۳۹۷ ۱۵:۰۴
کد خبر: ۲۵۶۴۳۲
کورش صفوی در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی ایران

یازدهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی ایران که آخرین دوره آن هفته گذشته در دانشکده ادبیات و زبان‌‎های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، سال 1400 و به صورت تخصصی-موضوعی برگزار می‌شود.


دکتر کورش صفوی، عضو هیئت علمی گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی با اعلام این خبر به خبرنگار عطنا  گفت: از آغاز برنامه‌ریزی برای همایش‌های زبان‌شناسی ایران که هر سه سال یک‌بار به صورت بین‌المللی و در سطح بالایی برگزار می‌شود، 10 همایش عمومی زبان‌شناسی برگزار شده است، اما از این پس در نظر داریم همایش‌ها را به صورت تخصصی حول یک محور خاص از زبان‌شناسی برگزار کنیم.


وی افزود: این تخصصی بودن به این معنا است که برای مثال همایش فقط در حوزه معنی‌شناسی، نحو، فلسفه زبان و موارد این شکلی باشد.


صفوی یادآور شد: خاصیت رشته زبان‌شناسی این است که می‌توان حوزه‌های عام آن را چنان‌که در دهمین همایش زبان‌شناسی ایران دیدیم در قالب مطالعات میان‌رشته‌ای طراحی کرد.


اما با توجه به تراکم شرکت‌کنندگان از دانشگاه‌های مختلف خارجی و ایرانی، تک‌زبانه‌ بودن همایش به زبان فارسی با وجود حضور استادان غیرفارسی‌زبان ممکن بود به چالش دهمین همایش تبدیل شود اما اینگونه نشد. صفوی درباره این مسئله تصریح کرد: افرادی که دعوت شده بودند اکثراً متخصصان ایران‌شناسی بودند و به واسطه تخصصشان زبان فارسی را خیلی خوب بلد بودند و از این بابت مشکلی نداشتند.


استاد زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: معمولاً ما تلاشمان این است کنفرانس‌ها را به زبان فارسی برگزار کنیم که مخاطب عام در ایران داشته باشد؛ همانطور که ما در خارج به زبان آنها صحبت می‌کنیم.


وی با اشاره به چند پنل تخصصی با حضور استادان بین‌المللی اظهار کرد: با وجود این، تعدادی از شرکت‎کنندگان خارجی به زبان انگلیسی مقاله خود را ارائه دادند که دلیل آن هم آشنایی شرکت‌کنندگان آن پنل خاص با زبان انگلیسی بود.


صفوی تاکید کرد: معمولاً دانشجویانی که رشته‌های زبان‌شناسی می‌خوانند با زبان‌های مختلف به ویژه انگلیسی آشنایی دارند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.


استاد زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: حوزه‌های زبان‌شناسی داری یک بخش درون تخصصی است که شامل آواشناسی، واج‌شناسی، دستور، صرف، نحو، معنی و غیره می‌شود. بخش دیگر هم شامل رابطه زبان‌شناسی با دیگر رشته‌های علوم انسانی است برای مثال، فلسفه زبان که پژوهشگر آن یا از فلسفه وارد زبان‌شناسی شده است یا بالعکس.


صفوی درباره تدابیر گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی برای دوره بعد تشریح کرد: بنابراین، این همایش‌های عام ما درون‌حوزه‌ای و برون‌حوزه‌ای بود و از همایش بعدی به صورت درون‌حوزه‌ای برگزار خواهد شد که مدتی بعد آماده برنامه‌ریزی می‌شویم که کارهای لازم را برای سال 1400 تدارک ببینیم.


وی درباره فرآیند برنامه‌ریزی برای همایش زبان‌شناسی سال 1400 دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: ما حدوداً از یک سال دیگر با اعضای گروه و پژوهشگران این حوزه نشست همفکری برگزار می‌کنیم و بررسی می‌کنیم که در دوره پیش رو مهمترین مسائل و چالش‌های اصلی حوزه زبان‌شناسی چه مواردی می‌تواند باشد.


وی افزود: این مسائل را فهرست‌بندی و اولویت‌بندی می‌کنیم. و سپس با همفکری زبان‌‎شناسان تصمیم می‌گیریم که کدام موضوعات در اولویت علمی و کاربردی یازدهمین کنفرانس زبان‌شناسی ایران خواهند بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار