۰۷ مهر ۱۳۹۷ ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۵۶۱۲۸

محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی نقش رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب در هشت سال دفاع مقدس را بی‌بدیل و تأثیرگذار دانست و گفت: تأثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی در آن دوران غیرقابل‌اندازه‌گیری است.

 

به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، محمدمهدی فرقانی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گلگون‌کفن، جانبازان، ایثارگران به‌ویژه عرصه رسانه و مطبوعات در دوران هشت سال دفاع مقدس، افزود: بدون شک با توجه به اینکه در آن دوران بروز و ظهور رسانه‌ها به شکل امروزی وسعت نداشت.

 

وی اظهار کرد: هرچند با توجه به کمبود امکانات برای مخابره خبر بعضاً فعالان عرصه رسانه با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شدند اما رسالت خطیری که اهالی رسانه بر عهده داشتند آن‌ها را وا می‌داشت که به هر نحوه ممکن با ظرفیت‌های موجود لحظه‌به‌لحظه وقایع و رخدادهای جنگ تحمیلی را به سمع و نظر همگان در داخل و خارج برسانند.

 

وی یادآور شد: هرچند گاهی اوقات ارسال و انتشار خبری مشمول مرور زمان می‌شد اما آنچه حائز اهمیت بود این‌که اصحاب رسانه برای تبیین آنچه روی‌داده در جهت شفاف‌سازی و بیان واقعیت از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌کردند.

 

این پیشکسوت و فعال رسانه تصریح کرد: دقیقاً نقطه مقابل رسانه‌های ایرانی، رسانه‌های بیگانه قرار داشتند که چنانچه لحظه‌ای در انتشار و انعکاس اخبار مربوط به جبهه و جنگ از آن‌ها غافل می‌شدند، متأسفانه آن‌ها با استفاده از هر شیوه و حربه‌ای اخبار را به‌صورت وارونه و در جهت نفع خود باهدف تضعیف روحیه افکار عمومی و ایجاد جنگ روانی با یک‌طرف پخش کردن خبرها حرکت می‌کردند.

 

فرقانی گفت: هرچه از دوران دفاع مقدس دورتر می‌شویم پیدا و پنهان این دوران با ارائه اسناد و آثار بجای مانده به‌صورت لسانی اعم از خاطره گویی یا خاطره‌نویسی، مصاحبه با حاضران و ناظران در این دوران و مهم‌تر از همه رسانه‌ها و آنچه را که پوشش خبری و تصویری داده به‌صورت گنجینه‌ای گران‌بها اهمیت بیشتری نسبت به اتفاقات گذشته پیدا می‌کند.

 

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: رسانه‌ها به‌عنوان چشم بینا و ناظر در هر برهه‌ای از تاریخ این مرزوبوم، به‌دقت به رسالت خطیر خود عمل کرده و لحظه‌ای از هدف خود یعنی اطلاع‌رسانی به افکار عمومی غافل نشده و بلکه فعالیت‌ها در زمان‌های حساس و نیاز مضاعف شده و همواره درصحنه‌های مختلف حضور فعال و جدی داشته‌اند.

 

فرقانی یادآور شد: امروز رسانه‌ها باید با تبیین و معرفی واقعیات این دوران ضمن پرهیز از قهرمان‌پروری، تلاش کنند که به‌گونه‌ای مسائل دوران هشت سال دفاع مقدس را به نسل جوان و نسل‌هایی که جنگ را به عینه ندیده‌اند تبیین کنند که آن‌ها از رشادت‌ها، ایثارگری‌ها، روحیه جهادی و شهادت‌طلبی رزمندگان اسلام، ازخودگذشتگی‌ها و جان‌فشانی‌های آن دوران الگو گرفته و آن‌ها را سرلوحه زندگی و چراغ راه خود قرار دهند.

 

این مدرس دانشگاه ارتباطات افزود: چنانچه این‌گونه رسالتی به‌درستی در جامعه اعمال و از واقعیت‌ها دور نشود حاصل آن تربیت و الگوپذیری قشر جوان و نسل‌های بعدی از آموزه‌های این دروان خواهد شد.

 

فرقانی تأکید کرد: بیان مسائل و رخدادهای مرتبط با هشت سال دفاع مقدس باید محدود به خاطره گویی نشود؛ ازاین‌رو نیاز است که از ظرفیت‌های رسانه‌ها و آنچه در حافظه آرشیوی آن‌ها ضبط و بایگانی‌شده کمال استفاده بهینه را به عمل آورد چراکه دست‌یابی به چنین مطالب و آرشیوی شاید در آینده‌های بسیار دور قابل‌دسترسی نباشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار