۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ۱۰:۴۴
کد خبر: ۲۵۴۰۸۶
کارتونی

قائم‌مقام گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ بابیان اینکه نوشت‌افزارها علاوه بر جنبه اقتصادی، دارای ابعاد فرهنگی بسیار مهمی هستند گفت: در ایران هیچ راهبرد بلندمدتی برای محصولات کاراکتر محور (نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، بازی‌های ویدیویی و ...) در نظر گرفته نشده، این در حالی است که در دنیا حدود ۲۵۰ میلیارد دلار (نیم درصد از اقتصاد دنیا) به محصولات این حوزه اختصاص داده می‌شود.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، محمدمهدی ایزدخواه، قائم مقام گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ و استاد دانشگاه، بابیان اینکه اغلب نوشت‌افزارهای ایران حاوی کاراکترهای خارجی هستند افزود: کشور ما به‌اندازه مطلوبی در حوزه خلق، تولید و ساخت انیمیشن و یا فیلم‌های سینمایی برای کودکان فعالیت نکرده تا بدین‌وسیله آن‌ها را به یک نماد تبدیل و بر روی نوشت‌افزارهای کودکان طراحی کنیم.


وی افزود: نوشت‌افزارهای موجود در بازار نشان می‌دهد که در حوزه محصولات کاراکتر محور، هیچ استراتژی وجود نداشته و متولیان حوزه‌های لوازم‌التحریر، عروسک، اسباب‌بازی و بازی‌های ویدیویی به فکر طراحی استاندارد برای کودکان نیستند.


تأثیر شخصیت‌های کارتونی و کاراکترها بر تغییر رفتار کودکان


وی با اعتقاد به اینکه نوشت‌افزارها علاوه بر جنبه اقتصادی، دارای ابعاد فرهنگی بسیار مهمی هستند گفت: در  ایران هیچ راهبرد بلندمدتی برای این محصولات در نظر گرفته نشده و به‌راحتی این حوزه را به حال خود رها کرده‌ایم، این در حالی است که در دنیا حدود ۲۵۰ میلیارد دلار ( یعنی نیم درصد از اقتصاد دنیا) به محصولات کاراکتر محور (نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، بازی‌های ویدیویی و ...) اختصاص داده می‌شود.


ایزدخواه با تأکید بر اینکه کاراکترهایی که برای نوشت‌افزارها استفاده می‌شوند بر روی سبک زندگی و علایق کودکان اثرگذار هستند خاطرنشان کرد: با توجه به پژوهش‌های علمی انجام‌شده در این زمینه لازم به ذکر است که کاراکترها و نمادها می‌توانند بر روی تغییر رفتار کودکان بسیار مؤثر عمل کنند.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه تغییر عقاید و باورهای فرد موجب تغییر رفتار ،تغییر محصولات استفاده‌شده توسط فرد و درنتیجه منجر به تغییر نمادهایی که فرد تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد، خواهد شد بیان کرد: در دنیای امروز روش‌های دیگری برای تغییر رفتار افراد وجود دارد؛ راهی که در ابتدا نمادهای فرد تغییر داده می‌شود؛ زیرا تغییر نمادهای یک فرد منجر به تغییر محصولات استفاده‌شده توسط فرد، تغییر رفتار ،تغییر هنجار ، تغییر عقاید و درنتیجه تغییر باورهای فرد می‌شود؛ روشی که عمدتاً در دنیا برای کارهای فرهنگی مورداستفاده قرار می‌گیرد.


دلیل تمایل تولیدکنندگان ایرانی به استفاده از کاراکترهای خارجی


وی بابیان اینکه کودکان ایرانی به‌خوبی با نمادهای فعلی کشور ارتباط برقرار می‌کنند، به نمایشگاه نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه کودکان استقبال بسیار خوبی از نوشت‌افزارهایی با نماد "فیلشاه" داشتند. لازم به ذکر است که هزینه ساختی که برای این کاراکتر صرف شده تنها یک‌هزارم ساخت یک کاراکتر آمریکایی بوده، این مسئله نشان می‌دهد که می‌توان با فعالیت درست در این حوزه بسیار موفق باشیم.


ایزدخواه در ادامه با تأکید بر اینکه باید مسئله حق مالکیت معنوی در این حوزه برطرف شود، گفت: در کشور اگر یک کاراکتر ایرانی بر روی نوشت‌افزارها قرار گیرد باید به مالک کاراکتر مبلغی پرداخته شود این در حالی است که اگر کاراکترهای خارجی بر روی نوشت‌افزارهایمان چاپ شود نیازی به پرداخت هزینه نیست، به همین دلیل است که تمایل تولیدکنندگان این حوزه به استفاده از کاراکترهای خارجی بیشتر است.


این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا استفاده از نوشت‌افزارهای طرح‌دار توسط کودکان می‌تواند بر روی یادگیری کودکان اثرگذار باشد؟ گفت: در شرایطی نیستیم که بتوانیم در مورد این موضوع تصمیم بگیریم چراکه همه کودکان به دلیل ویژگی‌های بخصوص یک کاراکتر حس همذات‌پنداری کرده و جذب آن‌ها می‌شوند و تمایل زیادی به استفاده از نوشت‌افزارهای طرح دار و نمادهای بخصوص دارند.


وی در پایان پیشنهاد کرد که دولت بر روی ساخت و طراحی کاراکترها سرمایه‌گذاری کند. همچنین دولت می‌تواند با کمک به تولیدکنندگان، خط تولیدها و همچنین سرمایه‌گذاری برای ساخت انیمیشن‌های ایرانی، از این حوزه حمایت کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار