۰۷ دی ۱۳۹۴ ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۴۴۶۶

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اگر به تاریخ اسلام نگاه کنیم، می‌بینیم که یکی از کارهای ویژه اسلام تمدن‌سازی است.


به گزارش عطنا، دکتر حسین سلیمی امروز در اختتامیه نخستین هفته علمی تمدن اسلامی که در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در حال برگزاری است، اظهار داشت: در یکی از حاشیه‌های کتاب شفای ابن سینا یک مفهوم وجود دارد که کمتر مطرح شده است که می گوید: "هیچ جا ما رد پایی از تمدن ندیدیم مگر اینکه یک دین الهی در آن نقش داشته باشد".


960A9696


وی ادامه داد: زمانی که در اجتماعات اولیه مردم در کنار هم جمع می‌شوند، هیچ قانون و راهنمایی وجود ندارد و اگر این قانون توسط خودشان وضع شود، مطمئنا نمی‌تواند اعتماد تمام افراد را جلب کند.


سلیمی تصریح کرد: اینجاست که انسان می‌پذیرد که سخن و راهنمایی از عالم ماوراء باید بر انسان وارد شود تا بتوان قانونی جامع و همه‌پسند، بدست آید.


وی افزود: تاریخ گواه خوبی برای اثبات این مدعاست که در تمدن‌هایی که از دیرباز شناخته شده است، حتما ردپایی از دین الهی وجود دارد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه بر این اساس اگر به تاریخ اسلام نگاه کنیم، مشاهده می‌شود که یکی از کارهای ویژه اسلام تمدن‌سازی است، بیان داشت: اسلام در محیطی به دنیا آمد که فاقد تفکر بوده است.


وی اضافه کرد: انسان‌ها حتی از رفتارهای عادی یک تمدن هم برخوردار نبودند این تمدن‌سازی از رفتارهای خُورد تا تک‌تک آموزه‌های پیامبر اسلام قابل مشاهده است.


سلیمی افزود: اسلام دارای وسعتی است که می‌تواند تمدن‌های دیگر را در خود هضم کند. حشو‌ها را پاک و نکات مثبت را جذب می‌کند. تمدن‌های روم، یونان و ایران از جمله این تمدن‌ها بوده که بنیان تمدن اسلامی بر آن بنا شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار