۱۶ تير ۱۳۹۷ ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۰۰۳۹۹
سراج‌زاده در افتتاح نمایشگاه عکس «مسائل اجتماعی ایران»

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران با بیان اینکه ارتباط جامعه‌شناسان و هنرمندان حرفه‌ای و دغدغه‌مند لازمه بهبود مسائل اجتماعی کشور است، گفت: انجمن‌های علمی و مخصوصا جامعه‌شناسان برای اینکه نافذ باشند و به ثمر بنشینند باید بتوانند ‌نوعی ارتباط موثر و کارا با حوزه عمومی برقرار کنند.


به گزارش عطنا، نمایشگاه عکس «مسائل اجتماعی ایران» به همت انجمن جامعه‌شناسی ایران، باحضور جمعی از استادان، جمعه، 1 تیرماه در گالری «ماه مهر» تهران افتتاح شد و در نشست افتتاحیه این نمایشگاه دکتر حسین سراج‌زاده، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، دکتر هادی خانیکی، مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و علی‌مراد عناصری، مسئول برگزاری این نمایشگاه سخنرانی کردند.


حسین سراج‌زاده، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی در رابطه با برگزاری این نمایشگاه گفت: ایده برگزاری نمایشگاه عکس، از همایشی که انجمن جامعه‌شناسی ایران در دوره‌های مختلف برگزار می‌کرد شکل گرفت که جناب آقای عناصری و دکتر گودرزی بار زحمت برگزاری آن را به دوش کشیدند.


وی درباره کار ویژه انجمن‌های علمی گفت: از انجمن‌های علمی رشته‌های گوناگون انتظار می‌رود که فعالیت‌های علمی بکنند و در قالب پنل‌ها، جلسات و همایش‌ها ترویج علم را میسر کنند. همچنین باید در این نشست‌ها نوعی فضا ایجاد کنند که جامعه با مسائل اجتماعی آشنا شوند و جریان‌های فکری در آن‌ها ایجاد به‌وجود بیاید.


سراج‌زاده افزود: در سال‌های اخیر با طرح مفهوم جامعه‌شناسی حوزه عمومی و جامعه‌شناسی مردم‌مدار به نظر می‌رسد که رسالت و مسئولیت انجمن‌های علمی به‌خصوص در حوزه علوم اجتماعی یک مقداری بیشتر و فراتر از صرف فعالیت‌های آکادمیک است. انجمن‌های علمی و مخصوصا جامعه‌شناسان برای اینکه نافذ باشند و به ثمر بنشینند باید بتوانند ‌نوعی ارتباط موثر و کارا با حوزه عمومی برقرار کنند.


رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در خصوص رابطه جامعه‌شناسی و هنر گفت: در راستای همین ایده رابطه جامعه‌شناسان با هنر می‌‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. به این معنی که هنر همیشه زبان رسا و تاثیرگذاری داشته و دارد. جامعه‌شناسان هم باید بتوانند از این رسانه حوزه عمومی استفاده کنند و مباحث، حرف‌ها و دیدگاه‌های خودشان را وارد حوزه عمومی کنند. این یک فلسفه بسیار خوبی برای این کار خواهد بود.


سراج‌زاده افزود: همان‌طور که در جامعه‌شناسی ایران جامعه‌شناسان مردم‌مدار و متعهد به خیرجمعی وجود دارد در حوزه هنر هم هنرمندانی داریم که به اخلاق جمعی و خیر عمومی پایبندند. اصطلاحا به آنها هنرمندان مردم‌مدار می‌گوییم.


وی نتیجه تعامل جامعه‌شناسی و هنر را موثر دانست و گفت: در این صورت هنر دیگر تنها حاوی تکنیک و ظرافت تخصصی مخصوص به خود نیست بلکه از آنها برای آگاهی‌بخشی نیز استفاده می‌شود. در این صورت ما جامعه‌شناسان می‌توانیم با این هنرمندان تعامل سازننده و هم‌افزایی داشته باشیم تا همان خیرجمعی را گسترش دهیم و ارتباط را پیش ببریم.


حسن سراج زاده، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در پایان سخنانش گفت: این نمایشگاه که دومین تجربه اینگونه همکاری است و البته از نظر حرفه‌ای بودن اولین، قابل تقدیر است. امیدواریم که این همکاری بین جامعه‌شناسان مردم‌مدار و هنرمندان مردم‌دار و حرفه‌ای بیشتر صورت بگیرد تا شاهد این کارهای خوب باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار