۰۴ تير ۱۳۹۷ ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۹۷۵۴۴
علومی یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی، ضرورت استفاده از ظرفیت‌های استادان دانشکده اقتصاد در کنار پژوهشکده علوم اقتصادی را نکته‌ای بسیار مهم دانست و گفت: تا به امروز  به پژوهش‌های فردی یا حداکثر سه نفره بسنده می‌کردیم، بنابراین پژوهش‌های بین‌گروهی و بین‌دانشگاهی مقهور مانده‌اند.


به گزارش عطنا، مراسم تودیع دکتر اسفندیار جهانگرد، رئیس سابق پژوهشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی و معارفه دکتر ناصر خیابانی به عنوان رئیس جدید این پژوهشکده با حضور جمعی از مسئولان دانشگاه و دانشکده اقتصاد، 2 تیرماه و در سالن اجتماعات شماره 2 این دانشکده برگزار شد.


در این مراسم حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر ضرورت توجه به پژوهش‌های بین‌المللی، گفت: نباید ظرفیت‌ها انجام پژوهش‌های بین‌المللی و همکاری با پژوهشگاه‌های و دانشگاه‌های خارج از کشور را نادیده گرفت؛ باید از این ظرفیت‌ها در قالب گاه‌نامه‌ها، برگزاری نشست‌ها، جلسات مشترک و تألیف‌ کتاب استفاده کنیم.


وی ضرورت استفاده از ظرفیت‌های استادان دانشکده اقتصاد در کنار پژوهشکده را نکته بسیار مهم دانست و بیان کرد: تا به امروز ما در پژوهش‌ها، تنها به پژوهش‌های فردی یا حداکثر سه نفره بسنده می‌کردیم و پژوهش‌های بین‌گروهی و بین‌دانشگاهی مقهور مانده‌اند.



افراد پژوهشکده باید نقش فعالی در پروژه‌ها داشته باشند



علومی‌یزدی ادامه داد: اگر بخواهیم کارکرد مستقلی برای پژوهشکده در نظر بگیریم یکی از آن کارکردها توجه و پرداختن به پژوهش‌های دسته‌جمعی، تشویق به پژوهش‌های تیمی، گروهی و بین دانشکده‌ای است.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: باید ظرفیت‌های پژوهشی دانشکده و اعضای هیئت علمی با تمام امکانات به‌منظور پژوهش دسته‌جمعی و تیمی به کار گرفته شود، اگر دانشگاه بخواهد این ظرفیت پژوهشی را به کار بگیرد، باید پژوهش دسته‌جمعی، میان‌گروهی و بین‌دانشگاهی را تمرین و عملیاتی کند و اگر جایی برای تمرین وجود داشته باشد، پژوهشگاه علوم اقتصادی است.


وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه همه ما می‌دانیم ابعاد اقتصادی بسیار پیچیده و کلان است، شخص به تنهایی نمی‌تواند این مسائل را حل کند و این مهم بدون توجه به فرهنگ، ساختار جامعه و مشکلات اقتصادی امکان‌پذیر نیست.


علومی‌یزدی با اشاره به اینکه بسیار مهم است که افراد پژوهشکده نقش فعالی در پروژه‌ها داشته باشند، گفت: باید به ظرفیت‌های پژوهش بین‌گروهی و دانشگاهی توجه شود تا بتوانیم از این سرمایه انبوهی که در اختیار ما است به‌خصوص از استادان  پژوهشکده و دانشکده به طور کامل و مطلوب استفاده شود.


وی با اشاره به اینکه اساسنامه پژوهشکده به نحو مطلوبی تقسیم کار کرده است، بیان کرد: تجدید ساختار پژوهشکده، پیشنهاد دکتر جهانگرد بوده که تحت نظر هیئت امنا است و هنوز برای تغییرات این ساختار حدود دو هفته زمان باقی است؛ در نهایت کلیات کار مورد توافق من و آقای جهانگرد بود، هرچند اوایل به نظر می‌رسید که از هم فاصله داشته باشیم اما اکنون توانستیم تقریباً به یک اساسنامه استاندارد که استقلال مالی و اداری پژوهشکده را حفظ کند و از جهتی دیگر هم ارتباط و انسجام با سیاست‌های کلی پژوهشگاه و دانشگاه برقرار کند، تدوین کنیم.


وی در پایان ضمن تشکر از دکتر جهانگرد، دکتر خیابانی و دیگر استادان حاضر در مراسم، گفت: امیدوارم این اساسنامه موجب شکوفایی و موفقیت‌های روزافزون برای پژوهشکده علوم اقتصادی شود.



برومند: پژوهشکده زمانی به حیات خلوت وزارت اقتصاد تبدیل شده بود



شهزاد برومند‌جزی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه پژوهشکده باید اصطلاحاً به لابراتور دانشگاه تبدیل شود، گفت: باید لابراتوارهای مختلف را شکل دهیم تا دانشجوهای دکترا و کارشناسی‌ارشد در راهروهای ما در رفت‌و‌آمد باشند تا از حالت منفرد و جزیره‌گونه خارج شویم و همچنین باید با دانشجویان در ارتباط باشیم.


وی افزود: دوره اوج پژوهشکده علوم اقتصادی در زمان ریاست آقای دکتر بیگدلی بود و به‌رغم چهار عضو هئیت علمی، فعالیت‌های کارشناسی، پرونده‌ها، تفاهم‌نامه بین‌المللی با بانک توسعه اسلامی، چاپ و تألیف کتاب و مواردی زیادی از این قبیل انجام شد و سپس یک دوره افول در زمان دکتر صفوی داشتیم که پژوهشکده به حیات خلوت وزارت امور اقتصادی و دارایی تبدیل شده بود.


برومند تصریح کرد: زمانی که ما به دانشگاه علامه رفتیم با یک وضعیت بسیار آشفته از نظر ساختار اداری و مالی مواجه شدیم و متأسفانه یک ارث بسیار بدی به آقای دکتر جهانگرد رسید.


وی ضمن تشکر از آقای جهانگرد، بیان کرد: با وجود مطالبات مالی بسیار زیاد و آشفتگی و از هم گسیختگی ساختار اداری و پژوهشی، آقای دکتر جهانگرد توانستند این مشکلات را با کمال درایت حل و تثبیت کنند.



دانشگاه هنوز به صورت رسمی ما را قبول نکرده است



برومند با تاکید بر اینکه هویت پژوهشکده باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: هویت ما مشخص نیست یعنی دانشگاه هنوز به صورت رسمی ما را قبول نکرده است.


وی در ادامه در اعتراض نسبت به این وضعیت، گفت: «ما شترمرغ هستیم، من هیئت علمی احساس شترمرغی می‌کنم که نه شتر است و نه مرغ؛ به تعبیری نه هیئت علمی هستم نه کارمند، یعنی باید هویت پژوهشکده به عنوان یک مؤسسه پژوهشی درجه یک که بودجه کاملاً مستقل هم دارد، مشخص شود و اینکه ما در چه جایگاهی هستیم».


عضو هیئت علمی پژوهشکده اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه دانشکده اقتصاد می‌تواند یک بستر و زمینه برای سایر دانشکده‌ها باشد، بیان کرد: با توجه به اینکه نیروی انسانی شامل هئیت علمی و کارشناسان باکیفیت و باتجربه داریم این زمینه و امکان برای ما وجود دارد که موفق‌تر عمل کنیم.


وی با بیان اینکه اعضای هیئت علمی پژوهشکده، دانشجویان دکترا و کارشناسی‌ارشد باید در اجرای طرح‌های پژوهشی شرکت کنند، افزود: از آقایان علومی‌یزدی و خیابانی خواهشمندم، سهمیه‌ای را به عنوان مشاورین دانشجویان دکترا و کارشناسی‌ارشد به اعضای هیئت علمی پژوهشی تخصیص دهند، چراکه رسالت و جایگاه یک هیئت علمی پژوهشی در تمام دنیا بالا است و باید تیمی از دانشجویان را داشته باشد تا بتواند در آن تیم کار کند و به تنهایی قادر به فعالیت نخواهد بود.


برومند همچنین تأکید کرد: از دکتر خیابانی تقاضا دارم که شورای پژوهشی پژوهشکده را هرچه قوی‌تر برگزار کند تا تصمیمات و طرح‌های پژوهشی حتی همایش‌ها در شورا مطرح شود و مورد بحث و بررسی قرار گیرد. همچنین، حتی الامکان برای برنامه‌ها از نیروهای پژوهشکده استفاده کنیم.



جهانگرد: تعامل سازنده با دانشگاه و اعضای هئیت علمی یکی از وظایف مهم پژوهشکده است



در ادامه، دکتر اسفندیار جهانگرد، رئیس سابق پژوهشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی برقراری تعامل سازنده با دانشگاه و اعضای هئیت علمی را یکی از بحث‌های بسیار مهم پژوهشکده برشمرد و گفت: در این زمینه سعی کردیم تا مشکلات موجود را از بین ببریم و بتوانیم از حداکثر پتانسیل استادان استفاده کنیم.


وی اضافه کرد: انگار همین دیروز بود که دکتر سلیمی من را به عنوان رئیس پژوهشکده علوم اقتصادی انتخاب کرد، خیلی زود گذشت و این به خاطر وجود همکاران خوب و گرانقدر است، هنگامی که دکتر سلیمی به من گفتند شما در خیابان ایتالیا مستقر شوید، من در جواب گفتم نیروی انسانی پژوهشکده مهم است و نظر بنده این است که در ساختمان بالای مرکز تحقیقات دانشکده اقتصاد مستقر شوم تا به اعضای هئیت علمی دانشکده نزدیک‌تر باشم.


وی ادامه داد: مسائل و مشکلات بسیاری وجود داشت، اولین مسئله ما موضوع مالی بسیار بغرنج پژوهشکده قبلی بود که آنها را برطرف کردیم.


جهانگرد مسئله بعدی را بازپس‌گیری امور اقتصادی پژوهشکده از دانشگاه دانست و گفت: این موضوع در سطح وزارتخانه و معاون آن مطرح بود و خیلی هم کش و قوس‌دار شد ولی در نهایت مرکز تحقیقات اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی به پژوهشکده نوین در مصوبه شورای گسترش، ارتقا پیدا کرد.


وی تاکید کرد: اکنون پژوهشکده امور اقتصادی دارایی را پس داده‌ایم و مرکز تحقیقات خودمان به پژوهشکده نوع یک تبدیل شده است.


جهانگرد نهادسازی را یکی از بزرگترین کارهای پژوهشکده دانست و گفت: این نهاد در سال ۱۳۷۵ در دانشگاه، توسط دکتر صادق تهرانی ایجاد شد و ما نیز آن را ارتقاء دادیم.


رئیس سابق پژوهشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: زمانی که من پژوهشکده را تحویل گرفتم، هیچ طرح پژوهشی انجام نمی‌شد، صرفاً کار آموزشی بود و کلاس‌های دانشجویان آنجا برگزار می‌شد، ولی اکنون با اکثر استادان دانشکده به‌خصوص جوانان، ارتباط برقرار کردیم تا در طرح‌های اجرایی همکاری کنند و تقریباً‌ مورد وثوق دستگاه‌های اجرایی بیرون از دانشگاه و یکی از بهترین پژوهشکده‌ها هستیم.



باید با استادان و دانشگاه‌های خارج از کشور ارتباط برقرار کنیم



وی در خصوص مسائل و مشکلات پژوهشکده هم اظهار کرد: از نظر انتشار فصلنامه‌ها تقریباً چند شماره عقب بودیم و برخی مشکلات و اختلالات نیز وجود داشت که همه آنها را برطرف کردیم و اکنون فصلنامه به‌روز منتشر می‌شود.


جهانگرد درباره برگزاری همایش‌های پژوهشکده، یادآور شد: ما در این حوزه چند سالی سردمدار بودیم، سعی کردیم مقامات و مسئولان بیرون از دانشگاه را دعوت کنیم و اینجا در کنار استادان بنشینیم تا حرف‌های آنها را بشنوند و در نهایت نیز راهکارها را در کتابی به صورت مکتوب چاپ کردیم و در اختیار دستگاه‌ها قرار دادیم.


وی ارتباط با دنیای خارج را یکی دیگر از موضوعات پژوهشکده دانست و بیان کرد: از لحاظ ارتباط با دنیای خارج از دانشگاه با کمک آقای خیابانی و دوستان دیگر ما سعی کردیم یک سری از استادان ایرانی خارج از کشور را شناسایی کنیم و برای حضور در پژوهشکده از آنها دعوت می‌کردیم تا ارتباطی بین دانشجویان دکترا، استادان و اساتید خارج از کشور ایجاد شود.


رئیس سابق پژوهشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: تمامی این موارد، حاصل عملکرد کارکنان، استادان و اعضای هیئت علمی پژوهشکده است و من تنها در این زمینه نظارت داشتم.


جهانگرد ضمن تشکر از دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر علومی‌یزدی، معاون پژوهشی این دانشگاه، گفت: از این اعتمادی که نسبت به من داشتید، تشکر می‌کنم؛ من تا جایی که توانستم از ظرفیت‌های دانشکده و دانشگاه استفاده کردم.



خیابانی: دکتر جهانگرد بنده را برای این مسئولیت پیشنهاد دادند



ناصر خیابانی، رئیس جدید پژوهشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی هم گفت: با توجه به اینکه پژوهشکده و بحث نهادی‌سازی بسیار کلیدی شده است، من واقعاً اصرار داشتم که خود آقای جهانگرد این مسئولیت را ادامه دهند و ما در کنار ایشان کمک‌کننده باشیم.


وی افزود: حدود یک ‌سال ‌و نیم قبل دکتر جهانگرد بنده را به عنوان مسئول گروه پژوهشکده اقتصاد انتخاب کردند و در این مدت از نزدیک کارهای او را پیگیری می‌کردم و شاهد بودم در حوزه کاری، پژوهشکده با چه مشکلات و مسائلی مواجه است.


خیابانی با اشاره به اینکه دکتر جهانگرد با نگاه باز خود همیشه از جزئیات مسائل پژوهشی و آموزشی باخبر بودند، اظهار کرد: زمانی که بحث تغییر مسئولیت اداری پیش آمد، من  فکر می‌کنم که خود آقای دکتر جهانگرد از پیشنهاد‌ دهندگان این موضوع هستند.


وی یادآور شد: متأسفانه دکتر جهانگرد دغدغه‌های کاری خودشان را داشتند و شاید نمی‌توانستند ادامه دهنده کار باشند و به همین دلیل لطف کردند بنده را برای مسئولیت پژوهشکده علوم اقتصادی پیشنهاد دادند.


خیابانی گفت: تقاضای من از آقای دکتر جهانگرد این بود که در این راهی که می‌خواهیم ادامه دهیم حتماً در کنار ما باشند تا بتوانیم از تجربیات ایشان در این پژوهشکده استفاده کنیم و کارهای کلیدی را که انجام دادند با همکاری یکدیگر ادامه دهیم، بنابراین امیدوارم بر اساس قولی که به بنده دادند در این امر به ما کمک کنند.


در پایان این مراسم از زحمات دکتر اسفندیار جهانگرد، رئیس سابق پژوهشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی تقدیر و دکتر ناصر خیابانی به عنوان رئیس جدید این پژوهشکده معرفی شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار