۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۸:۴۵
کد خبر: ۱۹۰۸۷۷
ششمین همایش سالانه «مرزهای دانش اقتصاد توسعه» و بزرگداشت دکتر حسین عظیمی

ششمین همایش سالانه «مرزهای دانش اقتصاد توسعه»، همراه با بزرگداشت پانزدهمین سالگرد درگذشت دکتر حسین عظیمی‌آرانی، پدر علم اقتصاد توسعه ایران با عنوان «فقر نابرابری و توسعه ملی» درسالن اجتماعات دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، این همایش 18 اردیبهشت‌ماه به مناسبت بزرگداشت پانزدهمین سالگرد درگذشت دکتر حسین عظیمی‌آرانی، پدر علم اقتصاد توسعه ایران برگزار شد و خانواده دکتر عظیمی هم در این نشست حضور داشتند.


همایش سالانه «مرزهای دانش اقتصاد توسعه» با سخنرانی دکتر فرشاد مؤمنی، استاد تمام گروه آموزشی برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر علمی این همایش آغاز شد.


بعد از سخنرانی مؤمنی، این همایش در دو پنل اختصاصی پیگیری شد که در پنل اول با عنوان «توانمند‌سازی محور اساسی کاهش فقر»، توسط سعید مدنی، جامعه‌شناس، پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی و عضو گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران با موضوع «توانمند‌سازی و مسئله فقر»، حسن طائی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیئت علمی گروه برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی این دانشگاه با موضوع «مشاغل خرد و کوچک و مسئله فقر» و وحید محمودی، اقتصاددان، مدیر دپارتمان مدیریت توســعه دانشگاه تهران و استاد اقتصاد (گرایش توسعه اقتصادی و مالیه عمومی)، دانشگاه‌ اسکس (Essex) انگلستان‌ با موضوع «نقدی بر مفهوم و اندازه‌گیری فقر در اقتصاد متعارف، فقر درآمدی و فقر زمانی» سخنرانی کردند.


در پنل دوم این همایش فیروزه خلعتبری، اقتصاددان و عضو سابق هیئت علمی گروه پژوهشی شاخص‌سازی و آینده‌‌پژوهی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع «کیفیت فقر و نابرابری، چالشی برای توسعه ملی»، بایزید مردوخی، پژوهشگر اقتصاد، برنامه‌ريزي و آينده‌نگری با موضوع «مدیریت تغییر و نگاه به آینده، پیش‌نیاز توسعه ملی» و زهرا ذاکری، استاد اقتصاد با موضوع «نابرابری منطقه‌ای به مثابه عنصر تهدید کننده توسعه ملی» به سخنرانی پرداختند.


در آخر این همایش هم میزگرد تخصصی با موضوع «پیش‌نیازهای شکل‌گیری فرآیند پایدار توسعه ملی در ایران» با حضور علی رضاقلی، پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی و علوم سیاسی و نویسنده دو کتاب جامعه‌شناسی خودکامگی و جامعه‌شناسی نخبه‌کشی، فرشاد مؤمنی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و محسن رنانی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان به سخنرانی پرداختند.


در طول 15 سال گذشته به جز در سال 89 به طور مرتب این همایش برگزار می‌شد و از سال 92 به بعد تصمیم گرفته شد این همایش هر ساله به یکی از مباحث اقتصاد توسعه بپردازد. از سال 92 که این برنامه پایه‌گذاری شد و در آن سال و در خارج از دانشگاه همایش مذکور با عنوان «سرمایه‌گذاری، اشتغال و توسعه» برگزار شد. در سال جاری کمیته علمی همایش تصمیم گرفت به خاطر وضعیت حادی که در فقر و نابرابری‌های اجتماعی مشاهده می‌شود؛ عنوان پنل را به «فقر، نابرابری و توسعه ملی» اختصاص بدهد.



عکس: فاطمه شبانی – عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار